خونریزی پریودی چقدر باید باشد؟!

طول چرخه پریودی و میزان جریان خونریزی در هر زنی می تواند متفاوت باشد. با این حال اکثر خانم ها دارای چرخه های قاعدگی ۲۴ الی ۳۴ روزه هستند. به طور متوسط جریان خون در حدود چهار یا پنج روز طول می کشد و در این مدت حدود ۴۰ سی سی (۳ قاشق غذاخوری) خون از دست می رود…

مدت و شدت خونریزی پریودی در خانم های مختلف، متفاوت است. به دوره های قاعدگی بیش از حد شدید، طولانی یا نامنظم منوراژی گفته می شود. اگر دوره قاعدگی شما بیش از حد شدید یا طولانی می باشد بهتر است با پزشک مشورت کنید. خونریزی بیش از حد می تواند باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود. همچین این موضوع می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: چه عواملی باعث ایجاد قاعدگی های شدید یا نامنظم می شود؟، علائم قاعدگی سنگین و نامنظم، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟، تشخیص و درمان خونریزی های شدید قاعدگی.

چه عواملی باعث ایجاد قاعدگی های شدید یا نامنظم می شود؟
دوره های قاعدگی سنگین یا نامنظم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد از جمله:

داروها
برخی از داروهای ضد التهاب، ضد انعقاد یا داروهای هورمونی می توانند بر خونریزی قاعدگی اثر بگذارند. خونریزی سنگین می تواند عارضه جانبی دستگاه داخلی رحمی (IUD) که برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود نیز باشد.

عدم تعادل هورمون ها
هورمون های استروژن و پروژسترون وظیفه ساخت و تنظیم لایه رحمی یا اندومتر را به عهده دارند. میزان بیش از حد این هورمون ها در بدن موجب خونریزی شدید می گردد. عدم تعادل هورمونی در دخترانی که تازه قاعدگی آن ها آغاز شده (یک سال و نیم اول) بیشتر است، همچنین این مشکل در خانم هایی که به یائسگی نزدیک می شوند شایع می باشد.

شرایط پزشکی
– بیماری التهابی لگن یا PID و سایر عفونت ها می توانند دوره های قاعدگی نامنظم ایجاد کنند.
– اندومتریوز بیماری دیگری است که منجر به نامنظم شدن قاعدگی می گردد. در این بیماری بافت های داخل رحم در جاهای اشتباهی شروع به رشد می کنند و همین موضوع باعث درد و خونریزی شدید می شود.
– اختلالات خونی ارثی: خونریزی شدید قاعدگی می تواند ناشی از برخی اختلالات خونی ارثی باشد که منجر به لخته شدن خون می شود.
– سرطان: سرطان رحم، تخمدان یا دهانه رحم همگی می توانند باعث خونریزی شدید شوند البته خیلی شایع نیستند. تومورهای خوش خیم و غیر سرطانی در رحم نیز می توانند باعث طولانی و شدید شدن خونریزی گردند. رشد خوش خیم در پوشش رحم (اندومتر) نیز می تواند شرایط مشابهی ایجاد کند. این بیماری به عنوان پولیپ شناخته می شود، هنگامی که تومور رشد کرده از بافت ماهیچه ای تشکیل شده باشد به آن فیبروم گفته می شود.

سایر دلایل احتمالی
عدم تخمک گذاری می تواند منجر به کمبود هورمون پروژسترون در بدن شود و در نتیجه دوره های سنگینی را به وجود آورد.
– آدنومیوز زمانی رخ می دهد که بافت دیواره رحم به سمت دیواره ماهیچه ای رحم کشیده می شود که می تواند منجر به خونریزی شدید گردد.
– حاملگی خارج رحمی: در صورت خونریزی در دوران بارداری باید فورا به پزشک مراجعه کنید. بارداری سالم باعث متوقف شدن خونریزی قاعدگی می شود، البته گاهی لکه بینی در سه ماهه اول بارداری می تواند طبیعی باشد. خونریزی شدید در اوایل بارداری می تواند نشان دهنده لانه گزینی تخم بارور شده در محلی خارج از رحم، مثلا لوله های فالوپ باشد که به آن بارداری خارج از رحم گفته می شود. خونریزی در دوران بارداری می تواند نشانه سقط جنین نیز باشد.

علائم قاعدگی سنگین و نامنظم
طول چرخه قاعدگی و میزان جریان خونریزی در هر زنی می تواند متفاوت باشد. با این حال اکثر خانم ها دارای چرخه های قاعدگی ۲۴ الی ۳۴ روزه هستند. به طور متوسط جریان خون در حدود چهار یا پنج روز طول می کشد و در این مدت حدود ۴۰ سی سی (۳ قاشق غذاخوری) خون از دست می رود. اعداد ذکر شده میزان متوسط هستند و اینکه شما خارج از این محدوده باشید کاملا طبیعی است. از دست دادن ۸۰ سی سی (۵ قاشق غذاخوری) یا بیشتر می تواند نشانه خونریزی سنگین و غیر طبیعی باشد. علائم زیر نشان دهنده غیر طبیعی بودن قاعدگی شما هستند:
– چندین ساعت متوالی، در هر ساعت بیش از یک پد خیس می شود.
– نیمه شب برای تعویض پد از خواب بیدار می شوید.
– خونریزی شما همراه با لخته های خون فراوان است.
– مدت زمان خونریزی شما بیش از یک هفته طول کشیده است.

علاوه بر علائم ذکر شده خونریزی شدید می تواند منجر به بروز نشانه های زیر در شما گردد:
– خستگی
– رنگ پریدگی
– تنگی نفس
– سرگیجه
هر چند چرخه قاعدگی در خانم ها متفاوت است اما بی نظمی هایی نظیر خونریزی در اواسط دوره یا خونریزی بعد از نزدیکی غیر طبیعی هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
شما باید در فواصل زمانی منظم مورد معاینه قرار بگیرید اما اگر در هر یک از شرایط و موقعیت های زیر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید باید فورا به پزشک مراجعه نمایید:
– بین دوره های قاعدگی
– بعد از رابطه جنسی
– در حین بارداری
– بعد از یائسگی

سایر شرایطی که باید در صورت وقوع به پزشک رجوع کنید عبارتند از:
– خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته طول بکشد.
– چند ساعت متوالی ناچارید هر ساعت یک پد عوض کنید.
– درد شدید
– تب
– ترشحات غیر طبیعی و بد بو
– افزایش یا کاهش وزن ناگهانی
– آکنه
– ترشح از نوک سینه
همیشه چرخه های قاعدگی خود را ردیابی کنید. اینکه خونریزی چه مدت طول می کشد و چه تعداد پد یا تامپون مصرف می کنید را یادداشت کنید، زیرا این اطلاعات برای پزشک مفید است. از مصرف محصولاتی که حاوی آسپرین هستند پرهیز نمایید زیرا ممکن است خونریزی را افزایش دهند.

تشخیص و درمان خونریزی های شدید پریودی
اگر دوره های قاعدگی شما غیر طبیعی است باید فورا به پزشک مراجعه نمایید. پزشک تاریخچه پزشکی شما را بررسی می کند و احتمالا معاینه لگن انجام دهد. شما باید پزشک را از تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید آگاه سازید.

منبع خبر : farzand.net

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.