خوردن مغز کله پاچه در بارداری مضر است؟/ کله پاچه و سقط جنین!

مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود… مغز بعضی حیوانات دارای میکروبهایی مثل لیستریا است که با مصرف آن علایمی شبیه انفولانزا در مادر ایجاد میشود و ممکن است باعث سقط جنین شود…

کله پاچه غذایی بسیار چرب و پرانرژی است. کلسترول و تری گلیسرید خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و دیرهضم است.

بخش های مختلف این غذا شامل زبان، چشم، بناگوش، مغز و پاچه است که در این میان پاچه به دلیل چربی کم، سالمترین بخش و مغز و چشم به دلیل چربی و کلسترول بالا مضر ترین قسمت ها شناخته می شوند.

کله‌پاچه غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا محسوب می‌شود. پروتئین موجود در آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌‌های بدن مفید است. زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌های گروه B بخصوص ویتامین ۱۲ B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند. بعنوان مثال ویتامین ۱۲ B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است. کلسترول چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌های قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌های مزمن می‌شود.

شایان ذکر است که در میان قسمت‌‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. به گونه‌ای که مغز گوسفند به‌ اندازه ۸ زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود.

از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.

مغز بعضی حیوانات دارای میکروبهایی مثل لیستریا است که با مصرف آن علایمی شبیه انفولانزا در مادر ایجاد میشود و ممکن است باعث سقط جنین شود

بر‌خلاف تصور عمومی‌‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌‌های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌دانند، محتوای بالای چربی‌‌های اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود در این بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌‌گردد.

معمولاً همراه با کله پاچه، اين چيزها را مصرف مي کنند: نارنج، ليموترش، ترشي سير، مخلوط ترشيجات، آبليمو و ...

خانم‌های باردار بخصوص اگر در ۳ ماهه اول و دوم باشند، خوردن این خوراکی‌ها موجب عادت کردن ذائقه‌شان به این غذاها شده و کالری بیش از حد کله پاچه در نهایت منجر به اضافه‌وزن زیاد و چاقی‌ و افزایش چربی خونشان می‌شود.

این افزایش زیاد وزن تأثیری منفی بر روند بارداری می‌گذارد. به‌علاوه بارداری خودش به تنهایی یک استرس فیزیولوژیک محسوب می‌شود، بنابراین مصرف خوراکی‌های پرکالری مثل کله‌پاچه- که کالری‌اش هم از چربی‌ها و به طور خاص چربی‌های نامناسبی است- در طول دوران بارداری که فرد نسبت به سایر همسالان خود آسیب‌پذیرتر است، مادر باردار را بیشتر از دیگران درمعرض خطر قرار می‌‌دهد که بهتر است خیلی کم مصرف کنند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. مصرف ترشیجات مانند آبلیمو وآب نارنج به دلیل داشتن ویتامین C به جذب آهن موجود در این غذا کمک می کند، اما تاثیری در هضم و از بین بردن چربی آن ندارد و باعث به اصطلاح سبک تر شدن کله پاچه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *