خوردن ترشی لیته در بارداری/ خوردن سرکه در بارداری ضرر داره؟!

سلام من هفته ۱۸ بارداری هستم… ترشی هفته ببیجار و ترشی لیته خیلی میخورم می خوام بدونم روی جنین تاثیر بدی داره یا نه؟!

پاسخ مشاور:

در دوران بارداری مصرف خوراکی های خیلی تند و شور و ترش و خیلی شیرین به اندازه زیاد توصیه نمی شود. تعادل و تنوع مصرف مواد غذایی بهترین توصیه در دوران بارداری است. ترشیجات هم اگر به اندازه معمول استفاده شود مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر زیاده روی کنید عوارضی مانند فشار خون بارداری و مشکلات گوارشی و قلبی-عروقی در انتظار شماست. 

چه زمانی زنان باردار باید مصرف سرکه را در برنامه غذایی خود محدود کنند؟
همانطور که می دانید وقتی زنی حامله می شود، حالاتی مانند سوزش سر دل و حالت تهوع را (مخصوصا در سه ماهه دوم و سوم از دوران بارداری خود) تجربه خواهد کرد. حتی اگر دوران حاملگی زنی منحصر به فرد باشد و او در دوران قبل از بارداری هم حالت سوزش سردل را تجربه نکرده باشد، باز هم ممکن است در طی این دوران حساس با خوردن برخی مواد غذایی خاص دچار سوزش سر دل شود. این حالات با پیشرفت روند بارداری افزایش خواهد یافت.
به دلیل این که سرکه دارای خاصیت اسیدی بالایی است، پس مصرف آن در طی دوران حاملگی می تواند سبب دل درد زنان حامله شده و حالت سوزش سر دل را هم در بدن این افراد افزایش دهد. پس، اگر شما هم به عنوان یک زن حامله هم زمان با مصرف سرکه دچار سوزش سر دل شدید و یا این حالت با مصرف سرکه افزایش یافت، سعی کنید که مصرف سرکه را متوقف کرده و یا میزان مصرف آن را برای مدتی محدود نمایید. با این که سرکه سیب دارای فواید طبیعی و کاربردهای فراوانی برای بدن انسان، به ویژه زنان باردار است، اما زمانی که زنی باردار می شود، مواردی وجود دارد که مصرف بیش از حد سرکه سیب می تواند اثرات منفی در بدن خود مادر و جنین داخل رحم او داشته باشد. همه این اتفاقات بدان دلیل است که سیب سرکه هم مانند انواع دیگر سرکه ها دارای مقدار زیادی اسید می باشد.
با توجه به این توضیحات می توان گفت هنگامی که مصرف روزانه سرکه زن حامله ای بیش از حد باشد، می-تواند مسائل و مشکلاتی را برای سلامت دندان های او، از جمله فرسایش مینای دندان ایجاد کند. مبتلا شدن زن حامله به مشکلات بهداشتی دهان و دندان هم باعث ضعیف شدن بدن او شده و می تواند تاثیرات منفی بر روی سلامت و روند رشد نوزاد متولد نشده او بگذارد، حتی در برخی مواد ممکن است موجب سقط جنین در اوایل دوران بارداری شود.

عوارض مصرف سرکه در دوران بارداری زنان:
اگر می خواهید بدانید که مصرف سرکه در دوران بارداری زنان مضر است و یا نه، بهتر است این نکته مهم را به یاد داشته باشید که اگر اندازه مصرف سرکه در دوران بارداری زنان محدود شود، هیچ صدمه ای به بدن مادر و جنین داخل رحم نخواهد زد. این در حالی است که زیاده روی در استفاده از سرکه برای طعم دادن به مواد غذایی خاص می تواند باعث آسیب های بالقوه به هر دوی آن ها شود. مطالعه توصیه های زیر به زنان حامله کمک خواهد کرد تا بتوانند با اطمینان کامل سرکه را درطی کل دوران بارداری خود استفاده کنند. علاوه بر این موارد، هر مادر بارداری باید با مصرف سرکه در اشکال مختلف و برنامه غذایی روزانه خود آگاه شده و روش جلوگیری از مصرف این ماده را هم در دوران بارداری یاد بگیرد. برخی از توصیه های مهم در موزد مصرف سرکه در دوران بارداری زنان عبارتند از:

• به گزارش انجمن بارداری زنان در آمریکا (APA)، مصرف سبزیجات تازه سبز که با سرکه مخلوط شده استريال برای زنان حامله بسیار مفید خواهد بود، به خصوص اگر این سبزیجات همراه سایر مواد غذایی مصرف شود.

• فراموش نکنید که همه زنان حامله باید از خوردن غذاهای دریایی خام و یا نیمه پخته مانند صدف که اغلب با سس سرکه همراه هستند، اجتناب کنند. یادتان باشد که در چنین شرایطی، اگر مصرف سرکه هم نتواند مشکلی برای بدن مادران باردار و جنین داخل رحم این افراد ایجاد کند، مصرف غذاهای دریایی نیمه پخته و یا خام می تواند برای سلامت هر دوی آن ها یک نگرانی جدی تلقی شود.

چه نوع سرکه هایی برای مصرف زنان باردار امن است؟
همانطور که می دانید انواع مختلفی از سرکه ها در بازار موجود است، که به عنوان طعم دهنده به غذاها استفاده می شود. یادتان باشد که در کنار طعم گسترده این ماده که کمک زیادی هم به خوب شدن عطر و طعم غذاها می کند، مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی در بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد به دنبال داشته باشد.
در ادامه این مقاله، چند نوع سرکه که زنان می توانند در دوران بارداری خود استفاده کنند، معرفی شده است. این افراد با آشنایی کامل می توانند سرکه هایی را که دوست داشتند، انتخاب کنند انواع مختلف سرکه ها برای مصرف زنان باردار عبارتند از:

۱٫ سرکه بالزامیک مناسب زنان باردار:
این نوع سرکه دارای طعم و مزه بسیار قوی و شیرینی است. به همین دلیل، انتخاب آن بستگی به ذائقه افراد دارد، چون معمولا با اضافه کردن مقدار بسیار کمی از این نوع سرکه به مواد غذایی، طعم آن ها بیش از حد تغییر کرده و شیرین می شود. به همین علت، بیشتر زنان باردار سرکه بالزامیک را در تهیه انواع سالادها، سبزیجات سرخ کرده، گوشت سرخ کرده، رشته فرنگی، برنج و یا سالاد میوه استفاده می کنند. در نهایت، یادتان باشد از آن جایی که مصرف این نوع سرکه باعث بالا رفتن قند خون در بدن زنان باردار می شود، بنابراین این نوع سرکه در مقایسه با انواع دیگر سرکه ها باید به صورت محدودی مصرف شود.

۲٫ سرکه برنج برای دوران بارداری:
سرکه برنج، نه تنها شیرین نیست، بلکه دارای مزه بسیار قوی و ترش می باشد! همچنین، تاثیر آن بر انواع غذاها بسیار خفیف است. پس، زنان حامله می توانند آن را به سوپ خود اضافه کرده و یا در وعده های غذایی سرخ شده استفاده کنند.

۳٫ سرکه سیب طبیعی برای مصرف زنان باردار:
سرکه سیب نوعی طبیعی از سرکه است که بهتر از انواع دیگر بوده و زنان حامله می توانند از این نوع سرکه همراه با نمک و ادویه جات مختلف برای طعم دادن به گوشت و ماهی استفاده کنند، چون با خواباندن این نوع گوشت ها در سرکه سیب، آن ها دارای طعم منحصر به فردی خواهند شد.
قانون طلایی دوران بارداری می گوید: "زنان حامله باید قبل از خوردن و نوشیدن هر نوع مواد غذایی با دکتر معالج خود مشورت کرده و بعد از تایید او، مصرف آن ماده را آغاز نمایند." به همین دلیل زنان حامله باید در مورد میزان سرکه ای که در دوران بارداری خود مصرف می کنند، با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنند، تا بتوانند با خیال راحت از این ماده مصرف نمایند. 

شور و ترشی ارزش تغذیه ای چندانی ندارد

معمولا انواع ترشی ها با سرکه و شورها با آب نمک و سرکه تهیه می شود. هر دو محصول برای معطر شدن و به اصطلاح جاافتادن به مدت زمان تعریف شده ای نیاز دارند. در طول این زمان میوه و سبزیجات مورد استفاده در شور یا ترشی تخمیر و همین عامل موجب افزایش ماندگاری و پیدایش عطر و طعم مطلوب در محصول می شود. اما خوب است بدانید ترشی در مقایسه با محصولات لبنی همچون ماست و پنیر که طی تخمیر مغذی تر می شوند، ارزش تغذیه ای چشمگیری ندارد. از سوی دیگر، طی تخمیر خاصیت اسیدی ترشی مضاعف شده و در صورت مصرف بیش از حد، باعث افزایش ترشح اسید معده می شود و برای مبتلایان به زخم و ورم معده و اثنی عشر و ریفلاکس مضر است.

در ضمن نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند و به دلیل مصرف غذاهای آماده و نوشیدنی های گازدار از معده و سیستم گوارشی آسیب پذیرتری برخوردارند باید به مصرف یک یا دو بار ترشی در هفته قناعت کنند و همیشه شور و ترشی را همراه با غذا و نه با شکم خالی بخورند.

ترشی، کلسیم را دفع می کند

با توجه به آن که مازاد اسید خون به واسطه مواد قلیایی خنثی می شود در صورت زیاده روی در مصرف ترشی، بدن برای حذف اسید اضافی بناچار املاح قلیایی بخصوص کلسیم را از استخوان ها خارج می کند که منجر به افت آن می شود و در نتیجه زیاده روی در مصرف ترشی ها برای زنان یائسه و کسانی که مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند یا کلیه سنگ ساز دارند، زیانبار است و در سالمندان منجر به ضعف سیستم تنفسی و اعصاب شده و سرفه را شدید می کند. همچنین لازم است بدانید شورها و ترشی ها با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی، غذا را بسرعت هضم می کنند و موجب افزایش تمایل افراد به مصرف مجدد مواد خوراکی می شوند و می توانند سبب اضافه وزن شوند.

این شورها و ترشی های بانمک

با توجه به این که در تخمیر، مزه ترش و اسیدی در شور و ترشی غالب می شود برخی افراد با این گمان که محصول ترش است و نمک کمی دارد بیش از حد آن را می خورند. اما باید بدانید شور و ترشی هر دو، حاوی میزان بالای نمک است و برای مبتلایان به نارسایی کلیوی، بیماران قلبی ـ عروقی و افراد با فشار خون بالا محدودیت مصرف دارد. از سوی دیگر، مصرف ترشی های بسیار شور و مملو از ادویه جات تند همراه غذاهای گوشتی از قدرت جذب پروتئین گوشت می کاهد. لازم است بدانید اگر ترشی را بدون نمک تهیه کنید تا مدت نسبتا زیادی ماندگاری دارد و طعم آن با ترشی های پرنمک برابری می کند.

سیر ترشی چند ساله درمانگر نیست

برخی خانواده ها بر این باورند که هرچه از زمان تهیه ترشی بگذرد کیفیت بهتری پیدا می کند و حتی معتقدند سیر ترشی چند ساله خاصیت درمانی دارد و التیام دهنده بیماری های قلبی است. اما حقیقت این است، اگرچه ترشی های جاافتاده، خوشمزه تر هستند، ولی باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات ترشی می کاهد و آن را به محصولی بی ارزش تبدیل می کند. این را هم بدانید ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی موجب ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در آن شده و ماده ای مضر به نام نیترات تولید می شود که در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام من الان ۷ماهه هستم شبا سردلم درد میگیره دلیلش چی میتونه باشه؟

  2. تقریبا همه ترشی ها درای مقدار زیادی نمک هستند. نمک به این دلیل به ترشی اضافه می شود که طعم و عملکرد آن به عنوان عامل ضد میکروبی را افزایش دهد و با حفظ قارچ ها، مخمرها و باکتری های مطلوب به حفظ بهتر مواد تشکیل دهنده کمک می کند. در دوران بارداری مصرف بیش از حد نمک از طریق ترشی، منجر به فشار خون بالا در بارداری می شود که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته مغزی شود. علاوه بر این، بیشتر ترشیجات مقدار زیادی روغن دارند که می تواند باعث افزایش کلسترول در دوران بارداری شود. خوردن ترشی های بسیار تند با مواد نگهدارنده شیمیایی، در دوران بارداری باعث نفخ می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.