خواص روغن بذر کتان

خواص سلامتی روغن بذر کتان و مضرات و عوارض جانبی مصرف روغن کتان و طرز نگهداری از آن

روغن بذر کتان می تواند التهاب را کاهش داده و باعث سلامت قلب و پوست شود. روغن بذر کتان به دلیل داشتن خواص سلامتی زیادی از جمله کاهش التهاب ، جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش خطر سرطان شناخته شده است. در این مقاله خواص سلامتی روغن بذر کتان ، همراه با برخی از عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی هنگام افزودن روغن بذر کتان به رژیم غذایی شما بررسی می شود.

مطالب پیشنهادی: آیا می توان از روغن زیتون به عنوان روان کننده جنسی (لوبریکانت) استفاده کرد؟

خواص سلامتی روغن بذر کتان

خواص سلامتی روغن بذر کتان

روغن بذر کتان به روغن کتان و روغن بزرک نیز معروف است. این روغن از دانه های کتان آسیاب شده و فشرده شده تهیه می شوند.

ترکیبات روغن بذر کتان

روغن بذر کتان حاوی  ترکیبات فعال و مفید زیادی است ، از جمله:

  • اسیدهای چرب امگا ۳٫
  • پروتئین های سالمی که ممکن است ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی را کاهش دهند.
  • فیبر برای جلوگیری از مشکلات گوارشی و یبوست.
  • ترکیبات فنلولیک (لیگنان) که ممکن است از سرطان جلوگیری کند.
  • مواد معدنی ، از جمله کلسیم و منیزیم.

در این مطلب برخی از مزایای چشمگیر روغن بذر کتان برای سلامتی و شواهدی برای حمایت از این ادعاها ارائه شده است.

۱٫ کاهش التهاب در خواص سلامتی روغن بذر کتان

از آنجا که روغن بذر کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است ، ممکن است التهاب را کاهش دهد. یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نشان داد که روغن بذر کتان دارای خواص ضد التهابی است و این موارد خاصیت چشمگیری برای کاهش التهاب دارند. با این حال ، مطالعات انجام شده بر روی انسان نتایج متناقضی داشته است. یک تجزیه و تحلیل از مطالعات متعدد انسانی مشخص کرد که بذر کتان دارای ترکیبات موثری برای کاهش پروتئین های واکنشگر C (نشانگرهای التهاب) در برخی از شرکت کنندگان در مطالعه بوده است. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که خواص روغن بذر کتان ممکن است بطرز متفاوتی بر افراد تأثیر بگذارد و بنابراین ، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات آن بر التهاب در میان عموم مورد نیاز است.

۲٫ کاهش خطر سرطان در خواص سلامتی روغن بذر کتان

روغن بذر کتان حاوی linoorbitides است ، ترکیباتی که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در مبارزه با سرطان شناخته می شوند. این روغن همچنین منبع غنی از لیگنان های رژیم غذایی است که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مشخص شده است. آلفا-لینولنیک اسیدهای(ALA) موجود در روغن بذر کتان نیز ممکن است رشد سلول های سرطانی را کند کرده و حتی آنها را از بین ببرد. در حالی که تحقیقات در مورد ALA و کاهش خطر سرطان امیدوار کننده است ،اما مقدار مورد نیاز برای درمان مفید آن بیش از اندازه است،که خطر عوارض جانبی و مشکلات قابل توجهی را ایجاد می کند.

۳٫ تقویت سلامت قلب در خواص سلامتی روغن بذر کتان

مطالعات نشان داده است که مکمل های روغن بذر کتان می توانند اسیدهای چرب امگا ۳ و سطح EPA و DHA ، که همگی ترکیبات اساسی برای تقویت قلب سالم و جلوگیری از بیماری های قلبی هستند را افزایش دهند. ALA  در بدن به EPA و DHA تبدیل می شود ، در حالی که بذر کتان به طور طبیعی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

۴٫ بهبود سلامت روده در خواص سلامتی روغن بذر کتان

روغن بذر کتان دارای خاصیت ملینی (ضد یبوستی) است. در مطالعه ای بر روی ۵۰ بیمار همودیالیزی ،مصرف روزانه مکمل روغن بذر کتان به رفع یبوست آنها کمک کرد. یک مطالعه کوچک روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد ، نشان داد که دانه های بذر کتان در کاهش التهاب همراه با علائم IBS ، از جمله یبوست و اسهال مفید بوده است.

۵٫ بهبود پوست در خواص سلامتی روغن بذر کتان

سطح پایین ALA با مشکلات پوستی مرتبط است و از آنجا که روغن بذر کتان سرشار از ALA است ، ممکن است سلامت پوست را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان می دهد روغن بذر کتان می تواند به کاهش التهاب سلول های پوستی و بهبود و بازسازی پوست کمک کند.

۶٫ کمک به کاهش وزن در خواص سلامتی روغن بذر کتان

روغن بذر کتان ممکن است با حرکت دادن مواد زائد از طریق سیستم گوارش  برای سم زدایی بدن عمل کند و به کاهش وزن کمک کند. در حقیقت ، یک گزارش در سال ۲۰۱۲ در مجله  Appetite نشان می دهد که روغن بذر کتان می تواند به مهار اشتها کمک کند و باعث کاهش مصرف غذا و کاهش وزن شود.

بهبود پوست در خواص سلامتی روغن بذر کتان

۷٫ کاهش علائم یائسگی در خواص سلامتی روغن بذر کتان

برخی شواهد نشان داده است که روغن بذر کتان می تواند به علائم یائسگی کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ بر روی ۱۴۰ زن یائسه که از مکمل های روغن بذر کتان استفاده کردند کاهش گرگرفتگی و افزایش کیفیت زندگی را نشان داده است.

عوارض جانبی احتمالی روغن بذر کتان

روغن بذر کتان معمولاً در صورت مصرف صحیح خوراکی و در کوتاه مدت برای اکثر بزرگسالان بی خطر است.  مصرف دوزهای زیاد می تواند باعث اسهال و شل شدن مدفوع شود.بروز واکنش های آلرژیک نیز ممکن است.

تحقیقاتی مانند این مطالعه در سال ۲۰۱۰ ، نشان داده است که ALA می تواند خطر سرطان پروستات را افزایش دهد یا رشد تومور را تقویت کند. با این حال ، بیشتر  این تحقیقات نظری هستند و تحقیقات دیگر نشان می دهد بذر کتان در واقع می تواند برای سلامت پروستات مردان مفید باشد.
تحقیقات تکمیلی نشان می دهند که ALA موجود در غذاهای حیوانی سرشار از چربی های اشباع شده است که می تواند با سرطان پروستات ارتباط داشته باشد و حتی در این صورت ، ALA مقصر نیست و سایر مواد موجود در آن غذاها ، مانند هورمون ها و آفت کش ها در گوشت ، می توانند باعث رشد تومور شوند. هرکسی که نگران اثرات روغن بذر کتان بر پروستات خود است ، باید قبل از افزودن روغن بذر کتان به رژیم غذایی اش ، سوالات خود را با پزشک خود مطرح کند. هر کسی که از روغن بذر کتان برای پوست و مو استفاده می کند باید توجه داشته باشد که شواهد کافی در مورد ایمنی روغن بذر کتان برای استفاده موضعی وجود ندارد. با این حال ، یک مطالعه کوچک روی ژل موضعی روغن بذر کتان ،آن را برای سندرم تونل کارپال ایمن و موثر دانسته است. افرادی که نباید از روغن بذر کتان استفاده کنند عبارتند از:

مضرات روغن کتان برای خانوم های باردار:

مصرف روغن بذر کتان ممکن است اثرات سوئی از جمله افزایش خطر تولد زودرس را بر بارداری به همراه داشته باشد.

مضرات روغن کتان برای خانوم های باردار

۱٫ مضرات روغن کتان برای  کودکان:

شواهد کافی در مورد ایمنی روغن بذر کتان زمانی که برای کودکان مصرف می شود وجود ندارد ، اگرچه مصرف مقادیر کمی دانه کتان برای کودکان بی خطر است.

۲٫ مضرات روغن کتان برای مادران شیرده:

اطلاعات قابل اعتماد کافی درباره ایمنی روغن بذر کتان برای زنانی که شیرده هستند وجود ندارد.

۳٫ مضرات روغن کتان برای افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند:

روغن بذر کتان ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد بنابراین هر کسی که دارای اختلال خونریزی است باید قبل از استفاده از روغن بذر کتان در برنامه غذایی به صورت مکمل یا به عنوان یک درمان موضعی با پزشک خود صحبت کند.

۴٫ مضرات روغن کتان برای قبل از جراحی:

روغن بذر کتان نباید قبل از جراحی استفاده شود و باید حداقل دو هفته قبل از جراحی و بعد از جراحی  مصرف آن را قطع کنید تا از خطر خونریزی جلوگیری شود.

۵٫ مضرات روغن کتان برای  افرادی که از داروهای لخته کننده خون استفاده می کنند:

مصرف روغن بذر کتان به همراه داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (به عنوان مثال آسپرین ، دیکلوفناک ، وارفارین و …) ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد.

مقدار مصرف و موارد احتیاط آمیز روغن بذر کتان

مقدار مصرف استانداردی برای روغن بذر كتان وجود ندارد. این ماده به عنوان روغنی موجود در تهیه غذا و در مکمل های کپسولی ژلی در دسترس است. مقدار مصرفی توصیه شده بر اساس شرکت سازنده آن متفاوت است. در مورد اینکه آیا مصرف روغن بذر کتان برای شما مناسب است یا خیر با پزشک تان مشورت کنید. روغن بذر کتان را می توان به عنوان روغن سالاد ، در سس های سرد و افزودن به آب میوه ها، ژله ها یا اسموتی ها استفاده کرد. با این حال ، این روغن نباید در دستورالعمل هایی که به حرارت نیاز دارند ، مانند سرخ کردن یا پختن استفاده شود. وقتی روغن بذر کتان در معرض حرارت قرار می گیرد ، می تواند مواد شیمیایی مضری ایجاد کند.
علاوه بر استفاده از روغن بذر کتان در غذا ، این روغن را می توان روی پوست تان بمالید یا به کرم پوستی مورد علاقه تان اضافه کنید تا رطوبت پوست را افزایش دهد و سلامت پوست را بهبود بخشید. علاوه بر این موارد، می توان آن را روی موها بمالید تا درخشش و رشد آن را بهبود ببخشید.

مضرات روغن کتان برای خانوم های باردار

برای نگهداری روغن بذر کتان چه کارهایی باید انجام دهید

بدنبال ذخیره روغن سرد فشرده شده در یک بطری مات باشید تا از آن در برابر نور محافظت کند. برخی از روغن های بذر کتان دارای آنتی اکسیدان های بیشتری هستند که باعث می شود دوام بیشتری داشته باشند ،البته این بدان معناست که تا زمان باز نشدن نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. در غیر این صورت ، در قسمت یخچال فروشگاه مواد غذایی بهداشتی دنبال روغن بذر کتان باشید. پس از باز شدن ، تمام روغن های بذر کتان باید در یخچال نگهداری شوند.

روغن تازه بذر کتان دارای رایحه معطر ملایمی است که یادآورنده رایحه آفتابگردان یا کنجد است و مزه آن ترد و تازه و بامزه است. روغن باید طعم شفاف و زرد طلایی داشته باشد. بعضی از روغن ها که به روغن پر لیگنان معروف هستند ، حاوی ذرات بذر کتان آسیاب شده هستند و ممکن است به نظر برسد در آنها کثیفی یا سنگ ریزه وجود دارد که این موضوع طبیعی است. روغنی که کدر ، بوی ماهی یا مانند روغن سرخ شده یا طعم تلخ یا سوخته دارد ، فاسد است و نباید از آن استفاده شود. اگر روغن بوی نامطبوعی دارد یا از تاریخ انقضا گذشته است ، آن را دور بریزید.

نتیجه گیری:

روغن بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و سایر ترکیبات مفید است و تحقیقات نشان داده شده است که این روغن دارای فواید مختلفی برای سلامتی است. بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد اثربخشی و فواید روغن بذر کتان بر روی مدل های حیوانی بوده و مطالعات روی انسان محدود بوده است. بنابراین ، برای کسی که می خواهد روغن بذر کتان را به صورت مکمل یا به عنوان یک روغن استفاده کند ، مهم است که در مورد ایمنی و اقدامات احتیاطی آن با پزشک خود صحبت کند.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.