خواص ذرت/ اگر ناخنهایتان خیلی زود می شکند بلال بخورید!

بلال يا ذرت گياهي بومي آمريكاي مركزي و مكزيك است كه تا قبل از كشف قاره‌ي آمريكا ساكنان دنياي قديم با آن آشنايي نداشتند. اما با كشف قاره‌ي آمريكا اين غله به سرعت به يكي از پرطرف‌دارترين غلات جهان تبديل شد، به طوري كه پس از حدود ۵۰۰ سال، ذرت بعد از گندم، برنج و جو به چهارمين غله‌ی پرمصرف دنيا تبديل شده است. ايالات متحده آمريكا با توليد سالانه بيش از ۳۳۰ ميليون تن در سال بزرگ‌ترين توليد كننده ذرت است. ذرت تنها يك گونه دارد اما تنوع بسياري در زمينه رنگ، سفتي، نرمي و مقدار قند و نشاسته موجود در آن وجود دارد. انواع مختلف ذرت براي تغذيه دام، تهيه‌ي آرد، ذرت بوداده و تغذيه انسان متفاوت است.

معروف‌ترين ذرت‌ها عبارتند از:

ذرت دندان اسبي، ذرت بلوري، ذرت آردي، ذرت پاپ‌كورن، ذرت غلاف‌دار، ذرت مومي و ذرت شيرين.

مواد مغذي در ۱۰۰ گرم ذرت
انرژي ۳۵۰ كالري
آب ۱۳ گرم
پروتئين ۹ گرم
چربي ۴ گرم
كلسيم ۲۲ ميلي‌گرم
آهن ۲ ميلي‌گرم
پتاسيم ۲۸۵ ميلي‌گرم
فسفر ۲۶۵ ميلي‌گرم
كلسترول ۰

خواص ذرت:
ـ مصرف مداوم ذرت، از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند. ذرت به علت دارا بودن كلسيم، آهن و فسفر از ريزش مو و شكسته شدن و گوشه كردن ناخن‌ها جلوگيري مي‌كند.
ـ در پيشگيري از انواع سرطان بسيار مفيد است.
ـ كلسترول خون را پايين مي‌آورد.
ـ در درمان ناراحتي‌هاي مزمن دستگاه گوارش مفيد است.

آرد ذرت:
از آرد كردن دانه‌ی سفيد يا زرد ذرت به دست مي‌آيد و در صورتي كه پوست و مغز آن از هم جدا نشده باشد(آرد كامل)، روغن درون مغز به سرعت فاسد مي‌شود و مدت زيادي نمي‌توان آن را نگهداري كرد.

نکاتی در رابطه با کنسرو ذرت
دانه‌های ذرت شیرین موجود در صد گرم کنسرو ذرت، ۸۶ کالری انرژی دارند و در حقیقت به نسبت سایر منابع کربوهیدراتی از انرژی بیشتری تشکیل شده‌اند. ذرت به صورت کنسروی سرشار از سدیم و شکر می‌باشد و مصرف مداوم آن برای سلامتی مضر است.
در هر فنجان ذرت، ۵۴۵ میلی‌گرم سدیم وجود دارد. این مقدار سدیم، منجر به افزایش حساسیت به سدیم و افزایش فشارخون می‌شود. لازم به ذکر است که افراد عادی حداکثر ۲۳۰۰ میلی‌گرم در طی روز مجاز به مصرف سدیم می‌باشند. ولی اگر شما دارای فشارخون بالا، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی باشید حداکثر ۱۵۰۰ میلی‌گرم در طی روز مجاز به مصرف سدیم هستید که در این صورت یک رژیم عادی، سدیم مجاز روزانه‌تان را تامین می‌کند و شما مجاز به مصرف هیچ مقدار نمک در غذاها نمی‌باشید و باید از تمام غذاهای کنسروی، شورها و ترشی‌ها اجتناب نمایید.
عوارض مصرف بیش از حد شربت ذرت
از هیدرولیز نشاسته ذرت، شربت ذرت سرشار از فروکتوز به دست می‌آید و یکی از فرآورده‌های ذرت است که به عنوان شیرین‌کننده در انواع شربت‌ها، کمپوت‌ها، مرباها و … به صورت بسیار گسترده استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف مداوم آن نامناسب می‌باشد و ریسک ابتلا به بیماری‌های متعدد مانند چاقی، دیابت، چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و … را افزایش می‌دهد.

نحوه پخت
ذرت را به اشکال بسیار متفاوتی مانند کبابی کردن، استفاده از ماکرویو، پختن در آب جوش (آب پز کردن)، بخار پز کردن، تهیه پاپ کورن و … می‌توان طبخ کرد. البته بهترین روش برای پخت ذرت بخار پز کردن است که هم طعم متفاوتی دارد هم بسیاری از مواد مغذی آن حفظ می‌شود. بعد از پختن ذرت می‌توانید به آن مقداری نمک، فلفل و کمی کره بیفزایید. نکته قابل‌ذکر در تهیه ذرت این است که نباید در حین پخت به آن نمک اضافه کنید، همچنین آن را بیش از اندازه روی حرارت قرار ندهید زیرا هم طعم خود را از دست می‌دهد و هم بسیار سفت و غیرقابل‌هضم می‌شود. ۱۵-۲۰ دقیقه زمان برای پخت آن کافی می‌باشد. ذرت‌ها را بعد از دانه دانه کردن و پختن، می‌توانید در انواع غذاها مانند پاستا، ماکارونی، پیتزا، سوپ، سالاد و … و نیز به همراه انواع ساندویچ‌ها یا مخلوط با برنج استفاده نمایید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *