خصوصیات کودک دو تا سه ساله!

خصوصیات و ویژگیهای کودک در دو سالگی
کودک دو ساله خیلی سرزنده و شاداب است. مدام در حال پریدن، رقصیدن، دست زدن، ورق زدن صفحه های کتاب و گاهی علاقه به پاره کردن آن دارد. پله های خانه را خودش به تنهایی بالا و پایین می رود در واقع، او روی پله ها می خزد. قاشق را به درستی می گیرد و به تنهایی می تواند غذا بخورد.

زبان و حرف زدن کودک ،نشان دهنده ی پیشرفت رشد کودک است. دایره ی لغات او در این سن باید ده برابر بیش تر از شش ماهگی او باشد و معمولا دویست و یا بیش تر از آن کلمه را می داند.
نامفهومی کلمات کودک در این سن تقریبا کم تر شده است. کودک در این سن می داند که زبان، راه ارتباطی انسان است تا حدودی می تواند جمله بسازد ولی جمله های او متشکل از دو یا سه کلمه است. کودک دو ساله ،هنوز مثل کودک یک ساله با خودش و رفتارهایش مشغول است.

خصوصیات کودک دو تا سه ساله

در کنار این تغییرات، رفتار و حرکات دیگران برای او خیلی جالب به نظر می رسد. در زبان کودک کلمه هایی از جمله من، ما، پدر و مادر بیش تر به کار می رود. ضمیر ما، به طور نادر در کودکان زیر سه سال دیده می شود.
در این سن، بازی بیش ترین تاثیر را روی کودک دارد. حتی پنهان کردن اسباب بازی توسط کودک و سپس پیدا کردن آن (توسط کودک) نیز دیده شده است.

خصوصیات و ویژگیهای کودک در سه سالگی
بعد از دو سالگی و در واقع در طول ۲/۵ سالگی، دوران منفی کودک شروع می شود. در این دوران کودک لجباز می شود و می خواهد که به تمام خواسته های او جواب مثبت بدهند و در صورت رد کردن خواسته های او پرخاشگر می شود. با گذشت ۲/۵ سالگی و وارد شدن کودک به دوران سه سالگی، دوران منفی تمام می شود و دوران مثبت کودک آغاز می شود. سختی ها از بین می رود و گوش دادن به حرف های تکراری و داستان های تکراری که قبل از سه سالگی برای کودک لذت داشت اکنون برای او اهمیت ندارد و این رفتار در این سن به ندرت دیده می شود.

در سه سالگی کودک ضمیر ما را، بیش تر به کار می برد و راحت پله ها را بالا و پایین می رود، بهتر از دو سالگی می دود و می رقصد. می تواند نقاشی بکشد. نقاشی هایی که متشکل از چند خط است ولی نمی تواند یک انسان کامل را نقاشی کند. چون این اتفاق بعد از یک سال امکان پذیر است. کودک، می تواند کاغذ را تا کند ولی طوری که به او نشان می دهید نمی تواند مثل شما، تا کند. راحت می تواند دایره مثلث و مربع را تشخیص بدهد و معمولا در بازی های مربوط به این اشکال موفق می شود.

سرعت هوش کودک در این سن افزایش زیادی پیدا می کند و می تواند کلمه ها را به صورت واضح، بیان کند در واقع می تواند بعضی از کلمه ها را در ذهن خود طبقه بندی کند.

اسم اشیا و یا اعضای خانواده را اگر از او بپرسید، می تواند به درستی پاسخ شما را بدهد. کودکان در دو سالگی، کلمه ها را یاد می گیرند و در سه سالگی آن ها را به کار می برند. او در این سن آماده ی اجتماعی شدن است و سعی می کند خودش را برای دیگران خوب جلوه دهد. به این منظور اسباب بازی های خود را با دیگر بچه ها تقسیم می کند.
احساس ترس از غریبه ها در کودک از بین می رود و به جای آن ترس از تاریکی و تنهایی در او به وجود می آید که این امر موجب می شود کودک رویاهای ترسناکی ببیند و این یک اتفاق شایع است. 

یادگیری مهارت‌های کودکان چگونه اتفاق می‌افتد؟
عوامل بیشماری وجود دارد که بر زمان انجام کارها توسط کودک موثر هستند. تقریبا در تمامی حالات، زمانبندی اصلا اهمیتی ندارد. مثلا بچه ها فقط متوانند مهارت‌هایی را بدست آورند که برای آنها شانس یادگیری آنها وجود داشته است. مثلا بچه ای که مدت زیادی از روز را در خودرو و در حالیکه در صندلی ماشین قرار دارد طی می‌کند احتمالا مهارت‌های حرکتی را دیرتر از سایرین کسب خواهد کرد. همچنین کودک دارای انرژی زیادی است اما در هر صورت انرژی او اندازه ای دارد. مثلا بچه ای که بیشتر در حال یادگیری مهارتهای حرکتی است ممکن است کلمات را دیرتر فرا بگیرد.

آیا بین سرعت یادگیری مهارتهای کودک زودرس و دیگر نوزادان تفاوتی وجود دارد؟
اگر کودک شما نارس به دنیا آمده باشد مهارت‌های زندگی را دیرتر کسب می‌کند و طبیعی است که دیرتر از همسن های خودش مراحل رشد را طی کند. جالب است بدانید که میزان تاخیر یادگیری او تقریبا به اندازه زودتر به دنیا آمدنش نسبت به تاریخ زایمان است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
با وجود انکه همه والدین می‌دانند که هر کودکی ویژگی‌های خاص خودش را دارد اما باز هم عجله دارند بدانند چه زمانی کودک میتوانند مهارت‌هایش را فرا بگیرد. تنها زمانی که یک بچه کارهای همسن و سال‌های خودش را به طرز آشکاری نمی‌تواند انجام دهد نیازمند مراجعه به پزشک است. حتی در این حالت هم با توصیه‌های پزشک و یا مراکز توانبخشی، کودک می‌تواند مهارت‌های لازم را با کمی تاخیر بدست آورد و در اغلب موارد جای نگرانی نیست.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از sayarak

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *