خصوصیات مهد کودک خوب/ نکات مهم در انتخاب مهد کودک!

هنگامی که در داخل مهد کودک و پیش دبستانی در حال تجسس برای پیدا کردن نشانه‌های مناسب هستید، بر روی دیوار به دنبال مدارک تحصیل و گواهینامه‌ها باشید تا ببینید که چه تعداد از کارکنان آنها واجد شرایط هستند…

انتخاب یک مهد کودک یا پیش دبستانی می‌تواند کار بسیار سختی باشد، در عین حالی که همه آنها از دور به یکدیگر شبیه هستند، اما وقتی به آن‌ها نزدیک می‌شوید یا به دقت ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنید، متوجه تفاوت آن‌ها می‌شوید.

این موضوع نشان می‌دهد که مهد کودک‌ها یا پیش دبستانی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و این انتخاب مناسب ماست که برای فرزندمان می‌تواند تفاوت ایجاد کند. بنابراین برای کمک به انتخاب یک مهد کودک استاندارد و مناسب باید به ۱۰ نشانه زیر توجه داشته باشید:

ویژگی مهد کودک استاندارد، خصوصیات مهد کودک خوب

۱- رفتار دوستانه کارکنان در مهد کودک
مطمئناً آخرین چیزی که شما می‌خواهید این است که فرزند گرانبهای خود را به یک موسسه با رفتارهای سرد و رسمی بفرستید که قرار است هیچکس در آن لبخند نزند و هیچ آغوش گرمی در انتظار کودک شما نیست. این وظیفه شماست که به شکل‌های مختلف مانند صحبت کردن با آنها یا نگاه کردن به چهره مربیان، متوجه رفتار سرد یا گرم آن‌ها بشوید. اگر احساس کردید که در ذات این افراد نوعی سردی وجود دارد، مطمئن باشید که این بهترین مهد کودک نیست. در واقع شما باید خواهان مراقبی باشید که رفتاری دوستانه و مناسب با فرزندان شما داشته باشند و این رفتار مناسب باید مهمترین چیزی باشد که در لیست شما وجود دارد.

۲- کودکان آنجا خوشحال باشند
هیچ چیزی بدتر از این نیست که کسی مراقب کودکان نباشد و کودکان بدون مراقبت و نظارت در فضای مهد کودک رها شده و هیچ گونه نظافتی نسبت به آن‌ها صورت نمی‌گیرد. شما می‌خواهید کارکنان به نیازهای کودکان توجه کنند و این نیازها را تأمین کند. زمانی که کودکان ناراحت می‌شوند، مربیان برای آن‌ها بازی‌ها و کارهای سرگرم کننده انجام دهند تا از این وضعیت خارج شوند. هنگامی که در انتخاب پیش دبستانی یا مهد کودک تصمیم می‌گیرید که رفتار کودکان و عکس العمل آن‌ها را بررسی کنید، به خاطر داشته باشید که دیدن یک کودک ترسناک یا مضطرب به این معنی نیست که آن مرکز کیفیت ندارد. بلکه ممکن است رفتار آن کودک منحصر به فرد بوده، شما در بررسی خود باید رفتار کلی بچه‌ها را در نظر بگیرید.

۳- اتاق‌ها تمیز هستند
 این موضوع ساده به نظر می‌رسد و انگار نیاز به انجام کارهای خاصی نیست، اما یک مورد خوب برای بررسی کردن در فرایند انتخاب مهد کودک است. منظور ما در اینجا کفپوش های رنگی یا وجود ماسه و شن در کفش کودکان نیست، بلکه رعایت نکات بهداشتی در قسمت حمام و دستشوئی و همچنین محل خوردن غذاست. اینکه این اتاق‌ها منظم باشند یا خیر، فاکتورهای خوبی برای نشان دادن کیفیت فضای مورد نظر هستند و شما هم می‌توانید از آنها به عنوان یک معیار قضاوت استفاده کنید.

۴- اهمیت به نیازهای فردی
 اگر به فکر انتخاب مهد کودک هستید باید ببینید که عکس العمل مدیران و کارکنان نسبت به برخی موارد خاص مانند منوهای آلرژی غذایی به چه شکل است. شما هرگز نمی‌دانید که چه زمانی کودک شما ممکن است حساسیت داشته باشد یا نیاز خاصی به مراقبت و کمک بیشتر داشته باشد. به همین دلیل باید ببینید که روند کلی در مرکز مراقبت و آموزش به چه صورت است و نحوه انعطاف پذیری آنها نسبت به این شرایط به چه شکل است. مطمئناً داشتن برنامه مشخص و از پیش تعیین شده در مورد نیازهای خاص کودکان امتیاز خوبی برای آنها محسوب می‌شود.

۵- دور نبودن
 شما نیاز به مهد کودک و پیش دبستانی دارید که به خانه یا محل کارتان نزدیک باشد، زیرا هیچ چیز به اندازه گیر کردن در ترافیک و دیر رسیدن به محل نگهداری کودکتان بد نیست. این موضوع زمانی که فرزند شما بیمار باشد بسیار سخت‌تر هم می‌شود. این بحث را به عنوان یک فاکتور معمولی در نظر نگیرید و حتی اگر یک کودکستان یا پیش دبستانی شگفت انگیز، اما دور را پیدا کرده باشید، بهتر است که این کار را انجام ندهید. در مورد انتخاب یک مرکز در نزدیکی محل کار، این موضوع می‌تواند به راحتی شما در بردن کودک به مهد کودک و بازگرداندن آن کمک می‌کند. البته حالت ایده آلی که شما می‌خواهید این است که فرزند شما چند سال در یک مرکز آموزش باشند تا دوره را با دوستان خود تمام کند.

۶- واجد شرایط بودن و با تجربه بودن
 هنگامی که در داخل مهد کودک و پیش دبستانی در حال تجسس برای پیدا کردن نشانه‌های مناسب هستید، بر روی دیوار به دنبال مدارک تحصیل و گواهینامه‌ها باشید تا ببینید که چه تعداد از کارکنان آنها واجد شرایط هستند. از آنجایی که این نوع مراقبت در این دوره سنی بسیار مهم است، لازم است که از وجود مراقبین حرفه‌ای برای آموزش و پیشرفت پیش دبستانی‌ها اطمینان حاصل کنید. این آموزش می‌تواند آموزش‌های دارای اولویت یا حتی آموزش رفتن به دستشویی باشد. این یک انتخاب و یک حق طبیعی است که شما به دنبال یک مهد کودک با ویژگی‌های کامل باشید.

۷- تعداد کارکنان دائمی آنها زیاد باشد
 این یک راه حل واقعاً مهم و تأثیر گذار برای انتخاب مهد کودک و پیش دبستانی است که در مورد کارکنان آنها بپرسید. باید بدانید که این مرکز به طور مرتب با چند کارمند دائمی همکاری داشته و سطح فعالیت آنها به چه صورت است؟ کارکنان و مراقبین خوب در مراکزی استخدام می‌شوند که خوب است، بنابراین اگر می‌بینید که تعداد کارکنان موقتی یک مرکز کم است، این می‌تواند نشانه خوبی باشد که هم مراقب و هم مرکز مراقبت به خوبی با یکدیگر در ارتباط هستند و فرزند شما می‌تواند یک تجربه خوب داشته باشد.

۸- برای چند سال مناسب باشد
 شما به عنوان والدین یک کودک هیچ وقت نمی‌خواهید که فرزندتان را تا زمان رسیدن به سن مدرسه در چند مرکز مختلف جابه جا کنید. بعضی از این مراکز و یا در زمینه آموزش آنها فعالیت ندارد. این در حالی است که برخی دیگر فاصله سنی نوزادان تا سن ۶ سالگی را قبول می‌کنند و مراقبت‌های مختلف را برای آنها در نظر می‌گیرد. بنابراین باید ابتدا ببینید که فرزند شما تا چه اندازه نیاز به مراقبت روزانه دارد و کدام مرکز برای همه سنین خوب است. این یعنی کودک شما از لحظه شروع تا لحظه ورود به مدرسه در یک مهد کودک نگهداری می‌شود و می‌تواند این دوره را با دوستان خود بگذراند.

۹- هیچ مورد پنهانی وجود ندارد
به هنگام انتخاب مهد کودک در برخی موارد به نظر می‌رسد که تعدادی از آنها بسیار ارزان‌تر هستند، اما وقتی که عمیق‌تر به این موضوع نگاه می‌کنید می‌بینید که ممکن است شما مجبور شوید که تمامی هزینه پوشاک آن‌ها و ناهار کودکان را بپردازید. این موضوع نه تنها باعث می‌شود که هزینه بیشتری بپردازید، بلکه زحمت زیادی هم به همراه دارد. تقریباً در حالت معمول یک تکه میوه یا سبزی برای فرستادن کودک به مهد کودک مناسب است و چیزی بیش از آن کاملاً آزاردهنده است. همچنین مطمئن باشید که اگر قرار است دیر به مهد کودک برسید یا شرایط کاری خاصی دارید، این هزینه‌ها هم در قرارداد مرکز آموزش آورده شوند تا به طور کامل از آن اطمینان داشته باشید.

۱۰- والدین دیگر در مورد آن نظر خوبی ندارد
 این یک نشانه مهم و در حقیقت واضح‌ترین آنهاست. معمولاً والدینی که فرزندشان را در یک مرکز مراقبت قرار می‌دهند، علاقه زیادی به آن و مربیان آن دارد. به همین دلیل سعی می‌کنند در شرایط مختلف درباره آنها صحبت کنند و نوعی احساس خوشحالی دارد. شما هم می‌توانید به سراغ این گروه از والدین بروید و از آنها در مورد مهد کودک بپرسید. اگر احساس می‌کنید که ممکن است آنها شرم داشته باشند و نتوانند نظر صادقانه خود را بیان کنند، می‌توانید از راهکارهای مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی یا صفحات محلی فیسبوک کمک بگیرید و سؤالات خود را بپرسید. مطمئناً بازخوردهایی که از والدین دریافت می‌کنید این فرصت را به شما می‌دهد که یک انتخاب مهم و مناسب داشته باشید.

منبع خبر : برگرفته از donyayekoodakan

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *