خانمها تا چه سنی باردار می شوند؟!/ احتمال بارداری بعد از یائسگی

آخرین سن بارداری زنان

در سال‌های اخیر تمایل به بارداری در سن بالاتر از ۴۰ سال، در بین زوج‌ها افزایش زیادی پیدا کرده است. توسعه استفاده از روش‌های درمان ناباروری، تحولات اجتماعی، افزایش سطح اشتغال خانم‌ها، تمایل به ادامه تحصیل و فعالیت خانم‌ها در جایگاه‌های شغلی و اجتماعی بالا از علل افزایش سن بارداری زنان است. عواملی مانند سرانه پایین درآمد در زوج‌های جوان، رسیدن به رفاه مالی در سن بالا و ساعات و قراردادهای کاری فیکس شده باعث ایجاد اختلال بین زندگی شغلی و خانوادگی و افزایش سن بارداری زنان شده است. مراقبت از کودک از دیگر دغدغه‌‌های پدر و مادرهای شاغل و جوان محسوب می‌شود. عوامل اجتماعی در کنار پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه روش‌‌های پیشگیری از بارداری و درمان ناباروری، باعث افزایش جمعیت زنانی شده است که تمایل دارند در سن بالاتر از ۳۵ سال باردار شوند. مشاهده زنان باردار بالاتر از ۴۰ سال، دیگر عجیب نیست. در این مطلب به بررسی آحرین سن بارداری زنان می‌پردازیم.

نتایج بارداری در سن بالاتر از ۴۰ سال
در یک مطالعه، بارداری در سن بالاتر از ۴۰ سال ارزیابی شد. نتیجه مطالعه نشان داد اگر مادران (به‌ویژه مادران مسن) به موارد زیر توجه کافی داشته باشند، سلامتی مادر و نوزاد تأمین می‌شود:

درمان بیماری از طریق معاینات پزشکی و تغذیه سالم
توجه داشتن و کنترل بیماری‌های ناشی از بارداری
چکاپ منظم جنین
داشتن سبک زندگی سالم
زایمان در یک مرکز درمانی معتبر توسط متخصص زنان خوب
امکان بارداری در سن بالاتر از ۴۵ سال
بارداری به‌طور طبیعی (بدون استفاده از روش‌های کمک باروری) در این سن کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد. در هر هزار تولد، کمتر از یک تولد مربوط به خانم‌های بالاتر از ۴۵ سال است؛ درحالی که در همین جمعیت، حدود ۱۰ تولد مربوط به خانم‌های ۴۰ تا ۴۴ سال است.

آیا بارداری بالاتر از ۴۷ سالگی خطرناک است؟
بارداری خانم‌ها در سن بالاتر از ۴۷ سالگی غیرممکن نیست، اما احتمال آن بسیار پایین است. امکان بارداری در این سن، هر ماه پنج درصد کمتر می‌شود. همچنین در این سن، احتمال سقط جنین در سه‌ماهه اول بارداری بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است. خانم‌هایی که در این سن باردار می‌شوند، اگر مراقبت‌های لازم را انجام دهند، زایمان موفقی خواهند داشت. خطر فشار خون بالا، دیابت و نیاز به سزارین نیز در بارداری‌های بالاتر از ۴۷ سال بیشتر است.

آخرین سن بارداری زنان
نظر پزشکان در این مورد، متفاوت است. خانم‌ها می‌توانند پس از یائسگی با استفاده از تخمک اهدایی با روش لقاح مصنوعی( IVF) باردار شوند. برخی از پزشکان پس از یائسگی، خدمات درمان ناباروری ارائه نمی‌دهند؛ زیرا اعتقاد دارند طبق فرایند طبیعی بدن، زایمان متوقف شده است و بهتر است خانم‌ها بعد از یائسگی باردار نشوند.

به گفته این متخصصان، سلامتی مادر و جنین در خطر قرار می‌گیرد و معاینات باید بسیار دقیق صورت گیرد. البته خانم‌هایی نیز وجود دارند که حتی در سن ۵۴ سالگی به‌طور طبیعی باردار شده‌اند و فرزند سالمی به دنیا آورده‌اند.

منبع خبر : دکتر صفارزاده

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. تخمک گذاری در دخترها از سن بلوغ شروع میشود و از همان موقع امکان بارداری فراهم میشود. بارداری در سنین زیر ۱۸ سال میتواند با خطراتی مانند کاهش رشد داخل رحمی جنین، افزایش احتمال فشار خون بارداری و پرکلامسی همراه باشد.

    همچنین مادری که در سن کم باردار میشود بدون شک تجربیات کافی برای به آخر رساندن یک بارداری را ندارد. معمولا در کشورهای پیشرفته این نوع بارداریها بدون برنامه‌ ریزی قبلی رخ میدهد و احتمال سقط جنین در آنها زیاد است چون ممکن است تخمک یا اسپرم کیفیت مناسب برای باروری را نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *