حمام رفتن زائو/ توصیه های طب سنتی چیست؟!

روز حمام رفتن زائو اطرافیان باید بسیار مواظب باشند که زائو را کاملا طبق دستور زیر تقویت کنند که هم شیر او زیاد شود و هم آماده ی بچه داری گردد.

شبی که میخواهد فردایش به حمام برود، مورد، آرد نخود خام و زرده ی تخم مرغ را خمیر کرده، اگر با حنا مخلوط کنند بهتر است و آن را بر پوست سر رائو ببندند که مغز را تقویت می کند همچنین مغز قرص کمر و زردچوبه و کمی اوشق را کوبیده و با چند زرده ی تخم مرغ بر پایین کمر ببندند و فردای آن روز در حمام بشویند.

این کارها به نور چشم و تقویت کمر کمک خواهد کرد و صبح قبل از حمام چند دانه زرده تخم مرغ را با شیر و عسل مخلوط کرده، به زائو بخورانند.

خوب است که شربتی تهیه کنند از عرق بیدمشک، تخم شربتی، فرنج مشک و عسل، بعد آب سیب درختی به آن اضافه کنند و در داخل حمام به زائو بخورانند. همچنین بهتر است قانونی به این ترتیب تهیه کنند:

مغز قرص کمر ۱ دانه، جوز بویا و فوفل از هر کدام ۱ دانه، زنیان، بادیان، زیره ی سبز، زیره سیاه، دارچین نرم، از هر کدام ۱ مثقال. کنجد و شاه دانه از هر کدام پنج مثقال و گندم بوداده ۲۰ مثقال، آرد نخوچی ۸ مثقال، هل سه نخود، لیموی عمانی ۳ مثقال، قند ساییده به مقدار کافی که شیرین شود، همه را با یکدیگر مخلوط کرده، بعد مقداری مغز پسته، مغز فندق، مغز بادام، مغز گردوی کوبیده و نیز مقداری پودر نارگیل هم به آن اضافه کنند و داخل حمام و نیز بعد از خارج شدن گاه گاهی فاصله به فاصله به زائو بخورانند که هم جبران خون های از دست رفته خواهد شد و هم شیر او زیاد می شود.

مومیایی اصل و مرغوب را به مقدار ۳ نخود در ۳ مثقال روغن خوراکی یا کره ی گاو آب کرده و یک قاشق چای خوری به زائو بخورانند و بقیه ی آن را به پشت و کمر ایشان در حمام پس از دوش گرفتن مالش دهند که استخوان های پشت و کمر کاملا تقویت یابد.

بانوانی که اطرافیان زانو هستند باید زانو را پس از کارهای داخلی حمام و مالیدن مومیایی، فوری بپوشانند چون بدن أو ضعیف است و به مختصر تماس با هوا، مبتلا به گریپ و سرماخوردگی خواهد شد.

بانوان تازه زا كاملا مراعات این نکته را بکنند که در آن چند روز استراحت در منزل و در روز حمام و چند روزی هم بعد از آن سعی کنند که با ناملایمات روبرو نشده و به خود سختی راه ندهند و از عصبانیت و جوش و خروش به کلی برکنار باشند. عصبانیت در این چند روز روی کیفیت شیر و کم و زیاد شدن آن بسیار موثر است.

ضمنا بادیان، زنیان، زیره ی سبز، زیره سیاه، تخم شوید، دارچین، زنجبیل، قولنجان سورنجان، تخم مرو، تخم ریحان کوهی، دارفلفل، دل دل، جوز هندی، جوز بویا، فوفل سرخ، هل، میخک، حب القار، مغز فندق، مغز پسته و مغز بادام از هر کدام به مقدار مساوی و به مقدار تمام آنها نبات بسایند و قائوت کرده و به مرور و همه روزه به زن تازه زا بدهند، تا ۱۰، ۲۰ روز میل کند که خدمت بزرگی به استخوان بندی طفل و ازدیاد شیر و صحت مزاج مادر خواهد شد. (این ترکیب طبیعتی گرم دارد).

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *