سوپ جو در بارداری

سوپ جو در بارداری | همه خواص سوپ جو در بارداری را بدانید!

جو یکی از منابع سرشار از پتاسیم و آهنِ مناسب برای تغذیه در دوران بارداری است. جو یا جو پرک و سایر غلات کامل، کربوهیدرات‌های پیچیده را در اختیار بدن قرار می‌دهند. این کربوهیدرات‌ها تبدیل به انرژی مفید برای جسم شما می‌شوند. علاوه بر این، جو حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که سیستم گوارش را تنظیم می‌کند. معمولا سیستم گوارش زنان در این دوران تحت تاثیر عوارض بارداری قرار می‌گیرد و عملکرد آن مختل می‌شود. غذاهایی که با بلغور جو دوسر، جوی کامل، آرد جو و جو دوسر پرک درست می‌شوند بیشترین ارزش غذایی را دارند. در ادامه به ضرورت خوردن سوپ جو در بارداری اشاره می کنیم و طرز تهیه سوپ جو برای زن باردار را به شما آموزش می دهیم.

مطلب پیشنهادی: معرفی ۵ میان وعده برای بارداری | تغذیه زنان باردار در سه ماهه اول

ارزش غذایی جو

یک چهارم فنجان بلغور جو دو سر حاوی تقریبا ۴ گرم فیبر خوراکی، ۷۳ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۷ گرم کربوهیدرات و ۱۵۰ کالری است. به علاوه، این مقدار جو شامل تقریبا ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به آهن است. با این که مواد مغذی در جو برای تامین نیازهای یک خانم باردار کامل نیست اما در کنار مکمل‌ها و یک برنامه غذایی خوب می‌تواند به سلامت عمومی کمک کند. جو از هر نوع و برند تجاری که باشد حاوی مقادیر مختلفی از مواد مغذی است.

مصرف جو در دوران بارداری

مراقب باشید برنامه غذایی مخصوص بارداری شما حتما تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه باشد. باید دقت کنید مقدار جویی که مصرف می‌کنید مناسب رژیم غذایی شما باشد. هنگام خرید جو، محصولات فرآوری نشده را انتخاب کنید تا نسبت به ارزش غذایی آن مطمئن باشید. جوی غنی شده نیز به شما کمک می‌کند نیازهای غذایی خود را راحت‌تر برآورده کنید.

مطلب پیشنهادی: در سه ماه آخر بارداری چه بخوریم؟! | تغذیه در سه ماهه سوم بارداری

طرز تهیه سوپ جو برای زن باردار

چگونه جو را در تغذیه دوران بارداری بگنجانیم؟

جو یک ماده چند منظوره است که کاربردهای زیادی دارد. می‌توانید بلغور جو دو سر، جو دوسر پرک و جوی کامل را با همراه آب یا شیر بجوشانید و به عنوان یک صبحانه مقوی میل کنید. آرد جو را می‌توان در بسیاری از دستورهای تهیه غذا جایگزین آرد چند منظوره کرد. مثلا برای درست کردن پن‌کیک، بیسکوئیت، تورتیلا و شیرینی کوکی آرد جو یک جایگزین بسیار مناسب است.

اگر نمی‌خواهید غذایتان را با نشاسته درست کنید می‌توانید از آرد جوهای مختلف استفاده کنید. برخی از نان‌ها و شیرینی‌هایی که می‌توانید به راحتی با پایه جو درست کنید گرانولا، کوکی، مافین، انواع پای، وافل و نان‌های مختلف هستند. بسیاری از طعم‌دهنده ها مانند دارچین، شکر قهوه‌ای، شیر، بستنی و میوه‌های تازه ترکیب خوبی را با جو می‌سازند و برای خانم‌های بارداری که ویار دارند گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. با اضافه کردن مواد طعم‌دهنده طبیعی به جو می‌توانید طعم‌های جدیدی کشف کنید.

خوردن دو تا سه وعده جو در طول روز کار سختی نیست. برای صبحانه یک کاسه جو پرک با شیر میل کنید یا با آرد جو پنکیک درست کنید. برای میان وعده گرانولا بخورید، برای ناهار مافین جو را امتحان کنید و در کنار غذای شب هم یک برش نان جو بگذارید.

سوپ جو برای زن باردار خوبه؟!

سوپ جو ترکیب کاملی از پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین‌هاست که خوردن آن علاوه بر تامین نیاز غذایی بدن، جلوی یبوست را هم می‌گیرد.
اين سوپ از جو، هویج، گوجه‌فرنگی و انواع سبزی تهيه مي‌شود كه تامین کننده بخش زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، املاح و نیازهای بدن است. همچنين به کاهش جذب مواد مضري مانند چربی از دستگاه گوارش کمک می‌کند.

بطور کلی آش و سوپ به دليل داشتن حبوبات، همچنين كلسيم و روي براي رشد مغز جنين ضروري هستند اين مواد غذايي سرشار از پروتئين بوده و مانع از آسيب رساندن به سلول ها مي شوند. جنين قادر است اسيد امينه هاي مواد غذايي آش و سوپ را به راحتي جذب كند از اين رو سريع تر رشد مي كند و اندام هاي بدن او بهتر فرم مي گيرند. حبوباتي كه در آش و سوپ به كار گرفته شده است اگر به صورت مايع به بدن مادر وارد شوند باعث جلوگيري از سقط جنين نيز خواهد شد و مادر بارداري راحت تر و مطمئن تري نيز تجربه خواهد كرد.

طرز تهیه سوپ جو برای زن باردار

مواد لازم برای تهیه سوپ جو:

  •  مرغ/  نصف سینه
  •  جو پوست کنده/  ۰٫۵ کیلوگرم
  •  جو پرک/  ۱ پیمانه
  •  قارچ/ ۰٫۵ کیلوگرم
  • هویج/ ۰٫۵ کیلوگرم
  • پیاز/ ۲ عدد بزرگ
  • جعفری و گشنیز/ ۱ پیمانه
  • رب /۱ قشق غذاخوری
  • آبلیمو/ ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، ادویه به میزان لازم
  • آبغوره به میزان لازم

طرز تهیه سوپ جو

جوی پوست کنده و جو پرک را پاک کنید و بشویید. چندین ساعت و یا از شب تا صبح آن را خیس کنید.

یک پیاز کوچک را نگینی ریز خرد کنید و با نصف سینه ی مرغ، کمی نمک و ادویه ی کاری و زردچوبه بگذارید آب پز شود. پس از آب پز شدن، مرغ را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

دو پیاز بزرگ را نگینی ریز خرد کنید و با کمی نمک سرخ کنید تا طلایی شود. قارچ را نگینی ریز خرد کنید و با یک قاشق آبلیمو روی حرارت بگذارید. قارچ ابتدا آب می اندازد و زمانی که آب آن خشک شد از روی حرارت بردارید. هویج را رنده کنید نوعی رنده که خلال خلال نازک شود.

اگر سبزی تازه استفاده کنید بهتر است جعفری و گشنیز را بشویید و ریز خرد کنید. در غیر این صورت می توانید از سبزی خشک شده استفاده کنید.

پیاز داغ، جوی خیس شده با همان آبی که خیس کرده اید، مرغ ریش ریش شده، قارچ آب پز، هویج رنده شده، سبزی خرد شده را با مقداری آب در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا تمامی مواد سوپ جو جا بیفتد. جا افتادن سوپ جو به گونه ای است که مواد و آب از هم جدا نیفتد بلکه یکدست باشد و لعاب بدهد.

در این مرحله رب، نمک، فلفل و آبغوره ی سوپ جو را بریزید و مزه کنید تا طعم دلخواه شما به دست آید.

سوپ جوی بسیار خوشمزه و پرخاصیت شما آماده است. این سوپ جو، قرمز رنگ است و تقریبا تمامی افراد و به خصوص کودکان این سوپ جو خوشمزه را می پسندند.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه سوپ با یک طعم جدید! | سوپ جو با باقلا

سوپ جو برای زن باردار خوبه

راز و رمزهای طرز تهیه سوپ جو برای زن باردار

  • جعفری را خیلی ریز کنید طوری که آب نیندازد سپس روی سوپ جو بریزید.
  • سوپ جو با آب مرغ خوشمزه‌ تر می‌شود؛ چون آب مرغ بی‌ رنگ است برای سوپ جو سفید مناسب‌ تر است.
  • برای داشتن سوپ جو خوشمزه و جا افتاده باید جو حتماً خوب بپزد و لعاب بیندازد.
  • برای پخت سوپ جو با شیر باید حتما شیر را گرم کنید چون اگر شیر سرد را در سوپ جو بریزید شیر می‌ برد ولی وقتی حرارت آن با سوپ جو برابر باشد دیگر سوپ جو بریده و اصطلاحاً (بره بره) نمی‌شود.
  • برای غلیظ شدن سوپ جو می‌توانید ۲ قاشق سوپ‌خوری آرد ذرت یا گندم را در یک دوم لیوان آب سرد حل کرده و به سوپ جو اضافه کنید.
  • از قرص عصاره‌ی مرغ نیز می‌توانید برای تهیه سوپ جو نیز استفاده کنید.
  • اگر میخواهید سوپ جو با خامه داشته باشید بهتر است خامه را با کمی سوپ داغ مخلوط کرده و بعد به سوپ جو اضافه کنید.
  • جعفری را خیلی ریز کنید طوری که آب نیندازد سپس روی سوپ جو بریزید.
  • هویج نگینی خرد شده برای سوپ جو مناسب‌تر است زیرا رنگ سوپ را سفیدتر نگه می‌دارد و زیباتر است.
  • چربی آب گوشت یا مرغ را بعد از سرد کردن در یخچال، از آن جدا کنید.
  • برای نگهداری جو پخته می‌توانید آن را در بسته‌های کوچک در فریزر نگهداری کنید تا پختن سوپ جو زمان کمتری بگیرد.
اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. جو خوبه برای باردار ولی گشنیز جعفری داخل سوپ سقط آوره ، باردار نباید مصرف کنه خصوصا اوایل بارداری خطرناکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *