تفاوت و شباهت های بین سندرم پیش از قاعدگی و علائم بارداری

تفاوت و شباهت های بین سندرم پیش از قاعدگی و علائم بارداری

سندرم قبل از قاعدگی (PMS) باعث علائم متعددی می شود که از نزدیک شبیه به بارداریهای اولیه (اولین علائم بارداری) است. در نتیجه، برخی از خانم ها در تعیین اینکه آیا باردار هستند یا پریود آنها در آستانه شروع شدن است یا خیر، مشکل دارند. علائم هر دو سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و حاملگی می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، اما اغلب شامل حساسیت به سینه، گرفتگی عظلات و تغییر در خلق و خوی می شود. ما در این مقاله، علائم PMS را با علائم اولیه بارداری مقایسه می کنیم و تفاوت های بین این دو را بررسی می کنیم.

علائم مشترک بین سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و بارداری

علائم مشترک بین سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و بارداری

علائم مشترک PMS و بارداری شامل موارد زیر است:

تغییر در خلق و خوی

احساس زود رنجی و کج خلقی، اضطراب و ناراحتی یا گریه کردن بدون کنترل، هم در اوایل بارداری و هم در روزهای منتهی به یک پریود مشترک است. این علائم PMS معمولاً با شروع قاعدگی از بین می روند. اما اگر تغییرات خلق و خوی ادامه یابد و فرد پریود خود را از دست دهد (پریود نشود)، این ممکن است نشانه بارداری باشد. احساس مداوم غم و اندوه می تواند نشانگر افسردگی باشد. اگر خلق و خوی بی حالی و بد خلقی،  ۲ هفته یا بیشتر طول بکشد، به یک پزشک مراجعه کنید. حدود ۱۰ درصد از زنان باردار در سراسر جهان وضعیت سلامت روان را تجربه می کنند که شایع ترین آن افسردگی است.

یبوست

تغییرات هورمونی علت شایع یبوست در زنان است. تغییرات  می توانند حرکات روده را کند کنند. تحقیقات نشان می دهد یبوست تا ۳۸ درصد از زنان در دوران بارداری را تحت تأثیر قرار می دهد؛ اما این نیز در بسیاری از زنان درست قبل از دوره هایشان (پریود شدن) تأثیر می گذارد. زنان باردار به احتمال زیاد در دو سه ماهه اول یبوست دارند، در حالی که خانمهای دارای مشکلات روده مربوط به PMS معمولاً پس از شروع دوره خود، تسکین می یابند.

درد سینه و حساسیت به سینه

تغییرات سینه از علائم شایع در هر دو PMS و بارداری اولیه (اوایل بارداری) است. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • سنگینی
  • حساسیت
  • برآمدگی بافت سینه

شدت این علائم در افراد متفاوت است. با این حال، در افراد مبتلا به PMS، علائم مرتبط با سینه معمولاً دقیقاً قبل از یک دوره قاعدگی است، و آنها به طور معمول در طول دوره یا دقیقاً پس از پایان دوره بهتر می شوند. در اوایل بارداری، سینه ها ممکن است به خصوص به لمس کردن حساس شوند و اغلب سنگین تر می شوند. ناحیه اطراف نوک سینه ممکن است دچار گرفتگی یا احساس درد شود. برخی از خانمها همچنین در نزدیکی سطح سینه ها رگه های آبی رنگ قابل توجهی ایجاد می کنند. علائم سینه در دوران بارداری ۱ یا ۲ هفته پس از بارداری شروع می شود و تا زمان زایمان ممکن است ادامه یابد.

خستگی

هورمون پروژسترون قبل از پریود به خستگی کمک می کند. خستگی معمولاً پس از شروع دوره از بین می رود. برای خانم هایی که دوره های سنگین دارند (خون زیادی در پریود های خود از دست میدهند)، خستگی بیش از حد در طول دوره می تواند ادامه داشته باشد. همچنین ممکن است نشانه از کم خونی فقر آهن باشد. خستگی نیز نشانه ای شایع در بارداری اولیه است. این اغلب در طول سه ماهه اول ادامه می یابد و برخی از زنان تا ۹ ماه کامل احساس خستگی می کنند. مشکل در خوابیدن و تکرر ادرار شبانه می تواند خستگی حاملگی را بدتر کند.

خستگی در پیش از قاعدگی و بارداری

خونریزی یا لکه بینی

لکه بینی یا خونریزی ممکن است در بارداری اولیه رخ دهد. این خونریزی لانه گزینی نامیده می شود و معمولاً ۱۰-۱۴ روز پس از لقاح اتفاق می افتد. بسیاری از خانم ها خونریزی لانه گزینی را تجربه نمی کنند و ممکن است برخی متوجه آن نشوند. این بسیار سبک تر از قاعدگی است. PMS به طور معمول باعث لکه بینی نمی شود، اگرچه یک دوره می تواند در روز اول بسیار سبک باشد. معمولاً خونریزی قاعدگی ۴ یا ۵ روز طول می کشد و باعث از بین رفتن خون قابل توجه تری می شود.

گرفتگی

گرفتگی در هر دو PMS و اوایل بارداری شایع است. گرفتگی زودرس بارداری شبیه به گرفتگی قاعدگی است، اما ممکن است در پایین شکم ایجاد شود. این گرفتگی ها ممکن است هفته ها یا ماه ها در طول بارداری ادامه یابد، زیرا کاشت جنین و رحم کشیده می شود.

سردرد و کمردرد

تغییرات هورمونی می تواند باعث بروز سردرد و کمردرد در اوایل بارداری و قبل از قاعدگی شود.

تغییر در اشتها

افزایش اشتها و هوس های غذایی علائم شایع بارداری است، اما با PMS هم نیز می تواند رخ دهد. بسیاری از افراد مبتلا به PMS افزایش اشتها و هوس غذاهای شیرین یا چرب یا غذاهای غنی از کربوهیدرات را تجربه می کنند. احتمالا تغییرات در هورمونهای استروژن و پروژسترون بر هوس غدایی قبل از یک دوره (پریود) تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که ۵۰ تا ۹۰ درصد از زنان باردار در ایالات متحده هوس غذایی دارند. بسیاری از غذاهای خاص را هوس می کنند و نسبت به دیگران ویار دارند و  بوها برای آنها بسیار ناخوشایند است. گریزی از مواد غذایی (یا همان ویار غذایی) در افراد مبتلا به PMS بسیار کمتر دیده می شود. برخی از زنان باردار تمایل به اقلام غیر غذایی مانند یخ یا خاک دارند. اصطلاح پزشکی برای این پدیده پیکا (pica) است. هرکسی که پیکا دارد باید با پزشک صحبت کند.

علائم منحصر به فرد و مختص بارداری

علائم منحصر به فرد و مختص بارداری

 

برخی از علائم بیشتر نشان دهنده بارداری اولیه است تا یک دوره قاعدگی. با این وجود، شخص فقط با انجام تست حاملگی در منزل یا مراجعه به پزشک می تواند مطمئن شود. علائمی که احتمالاً علائم بارداری را شامل می شوند عبارتند از:

یک دوره از دست رفته (پریود نشدن)

از دست دادن پریود یکی از بارزترین علائم بارداری است. اگر پریود یک هفته با تاخیر انجام شود و احتمال بارداری وجود داشته باشد، آزمایش بارداری را انجام دهید. بسیاری از آزمایشات بسیار حساس هستند و می توانند چندین روز قبل از یک دوره از دست رفته هورمونهای بارداری را تشخیص دهند. با این وجود دلایل زیادی برای یک دوره از دست رفته یا دیر وجود دارد، مانند:

  • استرس
  • وزن کم بدن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • استفاده از روش های جلوگیری از بارداری یا تغییر آن ها
  • داشتن یک بیماری پزشکی مانند بیماری تیروئید یا دیابت
  • یائسگی

حالت تهوع

در حالی که ناراحتی در هضم خفیف می تواند درست قبل از یک دوره قاعدگی ایجاد شود، حالت تهوع و استفراغ علائم PMS معمولی نیست. با این حال، آنها علائم شایع بارداری اولیه هستند. تهوع تا ۸۰ درصد از زنان باردار را مبتلا می کند. حالت تهوع و استفراغ معمولاً قبل از هفته نهم بارداری شروع می شود. به طور معمول، این علائم در سه ماهه دوم فروکش می کنند، اما برخی از خانم ها در طول بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند.

تغییرات نوک سینه

اگرچه ممکن است تغییرات سینه در هر دو PMS و حاملگی اتفاق بیفتد، اما تغییر در سینه ها به ندرت قبل از یک دوره اتفاق می افتد. اگر آئرولا، ناحیه رنگی اطراف نوک پستان تیره یا بزرگتر شود، این می تواند حاملگی را نشان دهد. این تغییرات می توانند در اوایل ۱ یا ۲ هفته پس از بارداری رخ دهد.

چه زمانی در رابطه با قاعدگی یا بارداری باید به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی در رابطه با قاعدگی یا بارداری باید به پزشک مراجعه کنید

زنانی که گمان می کنند باردار هستند، باید آزمایش بارداری خانگی را انجام دهند. اگر نتیجه مثبت است، برای تأیید بارداری با پزشک ملاقات کنید و مراحل بعدی را برنامه ریزی کنید. اگر آزمایش منفی باشد، اما در مدت زمان ۱ یا ۲ هفته از زمان مقرر شده هیچ دوره ای (پریود) اتفاق نیفتد، همچنین دیدن پزشک ایده خوبی است. پزشک می تواند به تعیین دلیل یک دوره دیررس یا از دست رفته کمک کند و گزینه های درمانی را توصیه کند. آنها همچنین می توانند نگرانی های مربوط به علائم غیر معمول را برطرف کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *