تغذیه کودکان و اهمیت آن در مهدکودکها

کودکان در سنین پیش از ورود به مدرسه، خصوصا در سن ۲ الی ۵ سالگی، نیاز به مواد غذایی کافی و با کیفیت برای طی روند طبیعی رشد دارند. البته سرعت رشد کودک در این سنین کمتر از دو سال اول زندگی است. اما با این وجود هر کودک در سنین پیش از ورود به دبستان، روزانه به حدود ۱۲۰۰ الی ۱۶۰۰ کالری نیاز دارد. همچنین فعالیت کودکان در این سن بسیار زیاد است.

 

به همین دلیل هم آنها برخلاف بسیاری از بزرگسالان، نمی‌توانند تنها به وعده اصلی غذا بسنده کنند و باید حتما میان وعده‌های غذایی، میان وعده‌های سالم و مقوی بخورند. از آنجا که معمولا کودکان، خصوصا کودکان بازیگوش، به ندای بدن خود توجهی ندارند و متوجه احساس گرسنگی نمی‌شوند، این وظیفه والدین و سایر مراقبان کودک است که هر چند ساعت یکبار، میان وعده ای مناسب برای کودک فراهم کنند؛ میان وعده‌ای متشکل از غلات کامل، پروتئین، شیر کم چرب، میوه‌ها و سبزیجات.

گاه صحبت کردن از این موضوع ساده‌تر از عمل به آن است. بسیاری از کودکان از خوردن میان وعده‌های سالم سر باز می‌زنند و ترجیح می‌دهند گرسنگی خود را با خوردن تنقلات ناسالم برطرف کنند. این موضوع در محیطی مانند مهدکودک تشدید می‌شود زیرا کودک با تصور اینکه والدین او حضور ندارند و نظارتی بر او نیست، آزادانه به خوردن تنقلات مضر می‌پردازد، خصوصا اگر سایر دوستان او نیز چنین کاری را انجام دهند.

به همین دلیل هم، والدین باید با مسئولان مهد کودک ارتباطی نزدیک داشته و از آنها بخواهند بر تغذیه کودکان نظارت کافی داشته باشند. اما آیا همه کودک در یک مهد کودک باید یک الگوی غذایی واحد داشته باشند؟ پاسخ قطعا منفی است. در یک مهدکودک، کودکان با سنین مختلفی هستند که هر کدام بنا بر سن خود، نیازهای گوناگونی دارند.

 

کودکان ۲ تا ۳ سال

در این سن، به ندرت می‌توان کودک را مجبور به خوردن مقدار زیادی غذا در یک وعده کرد. به همین دلیل است که گاه یک کودک ۲ الی ۳ ساله در طول روز باید ۵ الی ۶ وعده غذا بخورد. سه وعده باید اصلی و باقی، میان وعده باشند. میان وعده‌های کودک باید با توجه به نیازهای بدن او انتخاب شوند. از جمله میان وعده‌های سالم و در عین حال جذاب و خوشمزه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– غلات صبحانه بدون قند اضافه به همراه میوه‌های طبیعی نظیر موز و توت فرنگی و شیر کم چرب
– سالاد میوه. برای تهیه سالاد میوه کافیست میوه‌های نرم و بزرگ (برای جلوگیری از خفگی) را انتخاب کرده و آنها را خرد کنید. سپس با یکدیگر مخلوط کنید. بدین ترتیب، در یک میان وعده، ویتامین‌های گوناگونی وارد بدن کودک می‌شوند.


– پنیرهای متنوع، و ترجیحا کم چرب که به شکل مکعب‌های درشت برش زده شده‌اند
– پودینگ تهیه شده از شیر کم چرب
– ماست میوه‌ای و کم چرب
– شیر به همراه عسل
– پوره انواع میوه‌ها

بهتر است مسئولین مهد کودک از انجام دو کار پرهیز کنند:


۱– استفاده از شکلات، آبنبات و شیرینی به عنوان جایزه. این گونه تنقلات نه تنها برای کودک مضر است، بلکه باعث می‌شود سایر مواد غذایی سالم، از جمله میوه‌ها و سبزیجات در نظر او کم ارزش شوند و میل او به خوردن آنها کاهش یابد.

۲– آرام کردن کودک با تنقلات پیش از وعده اصلی غذا. این کار موجب کاهش اشتهای کودک برای خوردن وعده اصلی غذا می‌شود؛ وعده‌ای که بسیار مهم‌تر از میان وعده‌هاست.

کودکان ۴ تا ۶ سال

برخی تصور می‌کنند با افزایش سن کودک، لازم نیست مانند گذشته او را کنترل کرد. اما متاسفانه در مورد اغلب کودکان، این تصور غلط است. البته توجه داشته باشید که کودکان هرچه بزرگتر می‌شوند، بیشتر دوست دارند غذاهایی که می‌خورند را خودشان انتخاب کنند. اما این بدان معنا نیست که شما باید آنها را کاملا آزاد بگذارید.

بهترین راه این است که کودک بین چند گزینه مخیر به انتخاب شود. میل کودک به شیرینی جات، خصوصا شکلات افزایش می‌یابد. بهتر است برای جلوگیری از بهانه گیری کودک، اینگونه مواد غذایی در دسترس کودک قرار نگیرند.

برخی نمونه‌های میان وعده‌های مناسب برای کودکان در این سن عبارتند از:
میوه‌ها و سبزیجات. می‌توانید برای تنوع بیشتر، میوه‌ها از جمله تکه‌های سیب را به همراه کره بادام زمینی به کودک بدهید.


کراکرهای تهیه شده از غلات کامل به همراه ماست کم چرب
نان‌های سبوس دار به همراه پنیر
انواع مغزها و خشکباری نظیر مویز نیز بسیار توصیه می شود.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *