تست CST در بارداری چیست؟!

تست cst در سه ماهه سوم بارداری

آزمایش استرس انقباضی (تست CST) آزمایش استرس انقباضی مانند آزمایش بدون استرس انقباضی است، به جز اینکه ضربان قلب جنین در رابطه با انقباضات رحمی گرفته می شود.

گاهی انقباضات به خودی خود به وجود می آید، ولی اغلب با تزریق مقدار کمی اکسی توسین (پیتوسین ) یا از طريق تحریک نوک سینه به وجود می آید.

برای به وجود آوردن انقباضات، نوک سینه ی خود را در منزل تحریک نکنید. تحریک از طریق نوک سینه را فقط تحت نظارت دکتر خود انجام دهید، زیرا دکتر می خواهد شما را تحت نظر قرار دهد و مطمئن شود رحم بیش از اندازه منقبض نمی شود.

سه انقباض مناسب در مدت ده دقیقه لازم است تا آزمایش انجام شود. اگر ضربان قلب جنین بعد از انقباضات افت نکند، آزمایش منفی قلمداد می شود، و به نظر میرسد بچه حداقل برای یک هفته ی دیگر روبه راه باشد.

در صورتی که آزمایش مثبت (ضربان قلب جنین بعد از انقباضات افت کند) یا مشکوک باشد، پزشک شما موقعیت را بیشتر بررسی می کند.

رسیدگی خاص، به وضعیت خاص شما بستگی دارد. آزمایش استرس انقباضی در صورتی انجام میشود که نتایج آزمایش بدون استرس انقباضی شما بی نتیجه باشد، یا اینکه دکتر به انجام آزمایش بیشتری برای وضعیت سلامتی جنین مایل باشد.

آزمایش استرس انقباضی نباید تحت شرایط خاصی انجام شود، از جمله در صورتی که مادر جفت سرراهی داشته یا در معرض درد زودرس زایمان باشد.

پیشنهاد می شود مقالات زیر را نیز مطالعه فرمایید:

نحوه گرفتن ضربان قلب جنین/ تست nst چیست؟!

نوار قلب جنین در هفته های اخر بارداری/ تفسیر نوار قلب جنین

پایین بودن ضربان قلب جنین نشانه ی سقط است؟!

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.