ترفند دادن قطره اهن

بهترین روش دادن قطره آهن به نوزاد

آهن نقش اساسی در سلامت هر فرد بخصوص در کودکان دارد، اگر بدن کودک آهن کمی داشته باشد در روند رشد طبیعی او خلل ایجاد می شود. با توجه به مهم بودن حضور عنصر آهن در بدن کودک، دادن قطره آهن نیز اهمیت پیدا می کند. ولی کودکان لجوج از خوردن قطره آهن سرباز می زنند از همین رو قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با ترفند دادن قطره آهن به کودکان آشنا کنیم و بهترین روش دادن قطره آهن به نوزاد را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه دادن قطره آهن به نوزاد

با شروع غذای کمکی باید روزانه قطره آهن یا شربت آهن به کودک خود بدهید که از ابتلا وی به کم خونی فقر آهن پیشگیری شود. می توانید قطره آهن را در عقب دهان کودک بچکانید ( حتی الامکان قطره را با قطره چکان در دهان کودک بچکانید و از قاشق برای دادن قطره استفاده نکنید.) برای اینکه دندانهای کودک سیاه نشود، بلافاصله مقداری آب جوشیده خنک شده و یا آب میوه ( بسته به سن کودک ) به او بدهید و با یک پارچه تمیز یا مسواک نرم دندان های او را بخوبی تمیز کنید.

ترفند دادن قطره آهن

اگر کودک قطره آهن را به تنهایی نمی خورد ولی به صورت مخلوط با آب میوه بهتر می خورد می توانید قطره آهن را در مقداری کمی آب میوه مخلوط کرده و به کودک بدهید.

برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها،قطره آهن را با قاشق چایخوری با قطره چکان در عقب دندان کودکان بریزید،سپس کمی آب به او بخورانید و بافاصله دندان های اورا با دستمال یا مسواک،پاک کنید و در صورت استفاده از شیر خشک قطره آهن را داخل شیر نریزید. و همچنین در رابطه با نحوی دادن قطره آهن به نکات زیر دقت کنید.

  • بلافاصله بعد از دادن قطره نباید چای بدهید چون آهن موجود در قطره کمتر جذب می شود.
  • بهتر است قطره آهن را بین دو وعده شیر به کودک بدهید .
  • بخاطر داشته باشید با خوردن قطره آهن، مدفوع کودک به طور طبیعی تیره رنگ می شود که جای نگرانی نیست.

مطلب پیشنهادی: چه موقع از روز قطره آهن به کودک بدهیم؟!

نحوه دادن قطره اهن به نوزاد

مطلب پیشنهادی: قطره آهن خارجی بهتر است یا ایرانی؟ | بهترین قطره آهن برای نوزادان

بهترین منابع غذایی برای تامین آهن بدن کودک

برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در برنامه غذایی روزانه کودک خود از منابع غذایی حاوی آهن استفاده کنید. که این منایع شامل:

  • جگر  و گوشت قرمز و ماهی و مرغ
  • زرده تخم مرغ
  • انواع حبوبات مثل عدس و لوبیا
  • سبزیجات سبز تیره مثل جعفری ، اسفناج
  • انواع مغزها مثل پسته ، بادام ،گردو و فندق ( بعد از ۲ سالگی به شرط آنکه کودک به آنها حساسیت نداشته باشد )
  • انواع خشکبار مثل توت خشک ، برگه آلو، انجیر خشک ، کشمش و خرما منابع خوبی از آهن هستند و می توان برای تامین آهن مورد نیاز بدن در برنامه غذایی کودکان متناسب با سن آنها از این موارد استفاده نمود .
  • همچنین برای پیشگیری از کمبود آهن باید به کودکان خود از ۶ ماهگی تا ۲۴ ماهگی قطره آهن به میزان ۱۰ تا ۱۵ قطره در روز بدهید.

نوزادانی که قطره آهن نمی خورند

برای آن دسته از کودکانی که قطره آهن نمی خورند می توانید قطره آهن را داخل یک قاشق آب میوه (آب پرتقال، آب نارنج، آبلیمو، آّب سیب و ..) حل کنید و آن را به کودک بدهید. این کار سه مزیت دارد.

  • کودک طعم تلخ آهن را کمتر حس می کند.
  • ویتامین c موجود در آّب میوه ، جذب آهن را در معده افزایش می دهد.
  • تغییر رنگ دندان کودک کمتر می شود.

کمبود آهن می تواند بهره هوشی کودک را کاهش دهد. از دیگر مشکلاتی که در اثر کمبود آهن در بدن کودکان ایجاد می کند می توان به کم شدن قدرت تمرکز و کاهش قدرت یادگیری اشاره کرد. دادن قطره آهن به کودکان می تواند گزینه خوبی برای تامین آهن بدن کود باشد.

نکاتی کاربردی و مفید برای والدین در مورد قطره آهن

۱- برای جذب بهتر، قطره آهن را بین دو وعده شیردهی به کودک بدهید.

۲- قطره آهن به هیچ وجه دندان های کودک شما را پوسیده نمی کند، بلکه تمیز نکردن دندان های کودک توسط شما از زمان رویش اولین دندان های شیری و نیز اجازه دادن کودک در مصرف مکرر میان وعده های پوسیدگی زا در طول روز است که سبب خراب شدن دندان های کودک دلبندتان می گردد، لذا گناه خود را به گردن قطره آهن نیاز ندارد.

۳- قطره آهن ممکن است مقداری دندان ها را سیاه نماید که اگر دندان ها سالم باشند و فقط چند لکه سیاه بر روی آن ها باشد،هیچ نگرانی نیست.

۴- قطره آهن را نباید هیچگاه به شیر اضافه کرد.

۵- اگر از قطره یا شربت های حاوی سایر مکمل و مواد معدنی (مثل قطره مولتی ویتامین، آهن، قطره MIM یا شربت فروگلوبین) استفاده می کنید، معمولا نیاز به قطره آهن به صورت جداگانه وجود ندارد.

۶- با خوردن قطره آهن،رنگ مدفوع کودک شما به طور طبیعی تیره می شود.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام قطره آهن راباشیره انگوربدهید حتما جواب میگیرید به این صورت که ابتدایک قطره شیره بدهیدسپس۱۵قطره آهن رایکجاباهم بریزید دهانش سپس بلافاصله ۳قطره دیگر شیره بدهید

  2. می توانید قطره را در یخچال بگذارید تا بوی ان کمتر شود همچنین آن را با ابمیوه به نوزاد بدهید و یا به صورت سه وعده در طول روز به او آهن بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *