ترشح شير از سينه بعد از مصرف یک دوره رازیانه!

علت ترشح شيري رنگ از سينه؟!

سلام خانم دکتر برای تنظیم پریودم یک دوره ۴۰ روزه دمکرده رازیانه روزی ۳ استکان مصرف کردم و البته ۴۰ ساله و مجردم. امروز ترشح شیری آبکی در حد چند قطره داشتم.. آیا ارتباطی به مصرف رازیانه داره؟ یا علت دیگری داره؟ و اینکه خطرناکه؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

بله ترشح شیری رنگ شما از سینه ممکن است به علت مصرف رازیانه باشد. چون مصرف رازیانه باعث افزایش هورمون پرولاکتین یا همان هورمون شیر می شود.

بهتر است مصرف رازیانه را متوقف کنید و با مشورت پزشک آزمایش پرولاکتین انجام دهید. البته ترشح شیری رنگ دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد. بهتر است به پزشک زنان مراجعه نمایید تا بررسی های بیشتر انجام شود.

آزمایش پرولاکتین چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش مانند آزمایش خون است. انجام آن چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و می‌توانید در مطب پزشک یا آزمایشگاه، آن را انجام بدهید. آمادگی خاصی برای آزمایش پرولاکتین نیاز نیست. نمونه‌ی آزمایش نیز معمولا ۳ تا ۴ ساعت بعد از بیداری بیمار در صبحگاه گرفته می‌شود. نمونه‌ی خون را از رگی در دست می‌گیرند و برای بیمار دردی ندارد. شاید حینِ خون‌گرفتن فقط دردی جزئی احساس بشود و بعد نیز، آن ناحیه‌ کمی آزرده شود.

برخی از داروهای ضدبارداری، فشار خون یا قرص‌های ضدافسردگی بر نتایج این آزمایش اثر می‌گذارند. پس قبل از انجام آزمایش باید پزشک را در جریان مصرف داروهای مختلف قرار داد. مشکلات خواب، سطح بالای استرس و ورزش شدید قبل از آزمایش بر نتیجه آن اثر می‌گذارد.

درمان پرولاکتین بالا چگونه است؟

آگونیست‌های دوپامین که درواقع ترکیباتی برای تحریک دوپامین در بدن هستند، مانند بروموکریپتین (داروی پارلودل و سیکلوسِت)، رایج‌ترین درمان‌ها برای سطح بالای پرولاکتین هستند. این داروها به مغز در افزایش تولید دوپامین برای کنترل سطح پرولاکتین کمک می‌کنند. ضمنا این داروها به کوچک شدن تومور پرولاکتینوما نیز کمک می‌کنند. امکان دارد که پزشک داروی کابروگولین نیز تجویز کند. این دارو نسبت به گزینه‌های دیگر جدیدتر است و عوارض جانبی کمتری دارد. اگر سایر درمان‌ها مانند بروموکریپتین برای شما عوارضی به‌همراه دارد، بهتر است برای تغییر آن و مصرف دارویی دیگر مثل کابروگولین با پزشک مشورت کنید.

بدن همه‌ی افراد نسبت به آگونیست‌های دوپامین، پاسخ و واکنش مناسبی ندارد. اگر پرولاکتینوما یا سطح بالای پرولاکتین با این داروها تنظیم نشود، امکان تجویز رادیوتراپی هم پیش می‌آید. در مواردی که تومور با داروها کوچک نشود، بحث جراحی نیز پیش می‌آید. جراحی ازطریق بینی یا قسمت بالای جمجمه صورت می‌گیرد. جراحی و دارو در کنار هم می‌توانند موجب تنظیم سطح پرولاکتین به حالت طبیعی بشوند.

گام‌های دیگر در کاهش سطح پرولاکتین از این قرار است:

تغییر رژیم غذایی و کاهش استرس؛
کاهش میزان ورزش‌های سنگینی که بدن را خسته و آزرده می‌کند؛
پرهیز از پوشیدن لباس‌هایی که به قفسه‌ی سینه فشار می‌آورد؛
پرهیز از پوشیدن لباس‌هایی که نوک سینه را تحریک می‌کند؛
استفاده از مکمل‌های غذایی ویتامین B6 و E.
ویتامین B6 بخشی از فرایند تولید دوپامین است و سطوح بالاتر آن می‌تواند سطح پرولاکتین را پایین بیاورد. ویتامین E نیز به‌طور طبیعی باعث کاهش پرولاکتین می‌شود. قبل از ایجاد تغییر در میزان مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

برخی علل ترشحات طبیعی نوک سینه عبارتند از:

۱- بارداری: اوایل دوران بارداری، ترشحات شفافی از نوک سینه برخی زنان باردار خارج می شود. به مرور این ترشحات ممکن است آبکی و شیری شود.

۲- توقف شیردهی به نوزاد: تا مدتی بعد از توقف شیر دادن به نوزاد، ممکن است ترشحات شیر مانندی از نوک سینه خارج شود.

۳- تحریک سینه: اگر نوک سینه تحریک و یا فشار داده شود، ممکن است ترشحاتی داشته باشد. همچنین وقتی نوک سینه به طور مکرر توسط سینه بند و یا در طی ورزش شدید بدنی مثل دویدن ساییده شود، ممکن است به طور طبیعی ترشحاتی داشته باشد.

بیشتر اوقات، ترشحات نوک سینه ناشی از یک بیماری غیرسرطانی (خوش خیم) هستند، اما می تواند در اثر سرطان سینه نیز باشد، به خصوص اگر شرایط زیر وجود داشته باشد:

– سن فرد بالای ۴۰ سال باشد.

– یک توده و برآمدگی در سینه وجود داشته باشد.

– ترشحات نوک سینه، خونی باشد.

– ترشحات فقط از یک سینه بیرون بیایند.

علل احتمالی ترشحات نوک سینه عبارتند از:

– آبسه پستان

– سرطان پستان

– عفونت پستان

– تحریک بیش از حد پستان

– فیبروآدنوم

– پستان فیبروکیستیک (کیست پستان)

– شیر ریزش (ریزش خودبخودی شیر از سینه ها که مربوط به زایمان و شیردهی نیست)

– عدم تعادل هورمونی

– آسیب یا جراحت سینه (مثل برخورد ضربه به سینه)

– مصرف دارو

– بیماری پاژه پستان

– بارداری

– تومور خوش خیم غده هیپوفیز که هورمون پرولاکتین را تولید می کند.

چه موقع نزد پزشک برویم؟

ترشحات نوک سینه به ندرت علامت سرطان سینه است، اما می تواند علامت یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد.

اگر هنوز عادت ماهانه می شوید و ترشحات نوک سینه شما پس از دوره قاعدگی بعدی خودبخود از بین نرفت، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما را بررسی کند.

امّا اگر یائسه شده اید و یا اگر این ترشحات واقعاً برای شما مشکل ساز شده اند، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در ضمن نوک سینه خود را برای بررسی وجود ترشحات دست نزنید و فشار ندهید، زیرا این کار وضعیت ترشحات را بدتر و مداوم می کند.        

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. چه موقع به خاطر ترشحات سینه نزد پزشک برویم؟

    ترشحات نوک سینه به ندرت علامت سرطان سینه است، اما می تواند علامت یک بیماری باشد که نیاز به درمان دارد.

    اگر هنوز عادت ماهانه می شوید و ترشحات نوک سینه شما پس از دوره قاعدگی بعدی خودبخود از بین نرفت، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مشکل شما را بررسی کند.

    امّا اگر یائسه شده اید و یا اگر این ترشحات واقعاً برای شما مشکل ساز شده اند، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  2. بهترین زمان معاینه پستان ها روز سوم تا دهم قاعدگی (یعنی ۳ الی ۱۰ روز پس از اولین روز شروع پریود) است. این معاینه را به صورت ماهیانه انجام دهید. برای این کار در برابر آینه بایستید و پستان های خود را به ترتیب معاینه کنید.

  3. به خروج هر نوع مایع از نوک سینه زنان ترشح سینه گفته می شود که این ترشحات در برخی از زمان ها به دلیل های طبیعی و عادی مکانیزم بدن زن خروج پیدا می کند و زمان هایی نیز به دلیل بروز بیماری یا مشکل در این اندام خارج می شوند

  4. ✅ترشحاتی که شک به وجود سرطان را بر می انگیزند: ترشحات خونی یا آبکی ترشحاتی که خودبخودی و بدون فشار خارج می شوند. ترشحاتی که از یک پستان و از یک مجرای نوک پستان خارج می شوند. ترشحاتی که همراه با توموری در پستان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *