تاثیر ویتامین e بر اسپرم/ خاصیت ویتامین e برای مردان

خاصیت ویتامین e برای مردان

 ویتامین E به بهبود کیفیت اسپرم در مردان کمک میکند. مردانی که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E دارند قبل از درمان IVF، شانس باروری خود را با ۱۸-۲۵٪ افزایش میدهند. بنابراین آنها باید بادام، انواع آجیل، کلم بروکلی، اسفناج و گندم در رژیم غذایی خود بگنجانند.

  تغذیه، تحرک اسپرم و کیفیت فرد را ، بطور قابل توجهی بهبود می بخشد. بنابراین، به منظور سالم ماندن و افزایش باروری خود، رژیم غنی از ویتامین E مصرف کنید.

دکتر علیرضا علی‌‌زاده، دکتر بیتا ابراهیمی، دکتر عبدالحسین شاهوردی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان آزمایشی را طراحی کردند که طی آن اثر ویتامین E، روغن آفتابگردان، روغن ماهی و مخلوطی از آنان بر اسپرم زایی موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.

در این پژوهش موش‌‌ها به ۵ گروه تقسیم شدند، گروه اول به عنوان کنترل رژیم غذایی معمول را دریافت کرد، گروه دوم علاوه بر رژیم معمول ویتامین E نیز دریافت کرد، گروه سوم علاوه بر رژیم غذایی معمول و این ویتامین، روغن آفتابگردان هم دریافت کرد. در چهارمین گروه آزمایشی رژیم غذایی محتوی این ویتامین و روغن ماهی بود و پنجمین گروه ویتامین E، روغن آفتابگردان و روغن ماهی را همزمان دریافت کرد.

نتایج این آزمایش که در مجله بین‌المللی CELL Journal (یاخته) به چاپ رسید نشان داد؛

در گروه‌‌ هایی که ویتامین E به تنهایی و همراه با روغن ماهی را دریافت می‌‌کردند اسپرم‌‌زایی به صورت معنی‌داری بیشتر از سایر گروه‌‌ها بود. همچنین ویژگی‌‌های حرکتی اسپرم در گروهی که ویتامین E را دریافت کرده بودند بهتر از گروه‌‌های دیگر بود.

این یافته نشان می‌‌دهد ویتامین E نقش موثری در بهبود اسپرم‌‌ زایی و ویژگی‌‌های حرکتی آن دارد.

منابع غذایی ویتامین E کدامند؟

روغن های گیاهی یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین E هستند. یک قاشق غذا خوری روغن آفتابگردان ۵٫۶ میلی گرم آلفا توکوفرول در خود دارد.

از دیگر منابع ویتامین E می توان به روغن گلرنگ، هسته انگور و کانولا اشاره کرد.

به گفته موسسه لینوس پالینگ بیش از ۹۰ درصدِ افراد بالغ به اندازه نیاز روزانه خود ویتامین E دریافت نمی کنند.

مقدار مورد نیاز مردان و زنان بالغ به ویتامین E 15 میلی گرم است.

بنابراین افزایش خوردن غذاهایی که شامل ویتامین E هستند می تواند کمک کند به اندازه نیاز روزانه خود از این ویتامین بهره مند شوید.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. متداول ترین روش آزمایش اسپرم، تست اسپرم در آزمایشگاه است. آزمایش آنالیز اسپرم یا اسپرموگرام با گرفتن نمونه از مایع منی مرد انجام می شود. گرفتن نمونه به روش های مختلفی می تواند انجام گیرد مثل استمناء، آمیزش منقطع (در این نوع آمیزش، مرد مایع منی را خارج از واژن می ریزد) و یا با استفاده از کاندوم های مخصوص.

  2. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۸، ویتامین E به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی ممکن است تحرک اسپرم را افزایش دهد و به بهبود باروری در مردان کمک کند. با این حال در مورد مزایای احتمالی مکمل ویتامین E برای زنانی که مشکلات باروری دارند، تحقیقات کمی وجود دارد.

  3. دانشمندان اثبات کرده اند که یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین E، به منظور بهبود سلامت اسپرم در مردان مفید است. همچنین مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین E در زنان می تواند یکی از عوامل ناباروری باشد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم است که از DNA اسپرم و تخمک محافظت می کند.
    این ماده مغذی جنین را نیز از سقط جنین محافظت می کند. برای افزایش مصرف ویتامین E، یکی از بهترین و خارق العاده تیرن مواد غذایی، بادام است. سعی کنید هر روز چند عدد بادام بو داده خشک شده را با یک لیوان شیر برای افزایش قدرت باروری مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *