تاثیر قرص استرادیول والرات برای بارداری؟؟؟

تاثیر قرص استرادیول والرات برای بارداری و درمان ناباروری آماده سازی و افزایش ضخامت رحم برای لانه گزینی جنین در فاز لوتئال یا نیمه دوم قاعدگی است…

من ۲ سال هست برای بارداری تلاش می کنم و یکی از قرصهایی که دکتر بهم داده استرادیول والرات هست. سوالم اینه که تاثیر قرص استرادیول والرات برای بارداری چگونه است؟

تاثیر قرص استرادیول والرات برای بارداری و درمان ناباروری آماده سازی و افزایش ضخامت رحم برای لانه گزینی جنین در فاز لوتئال یا نیمه دوم قاعدگی است.

فاز لوتئال، از زمان تخمک گذاری شروع شده و روز قبل از دوره بعدی تخمک گذاری او به پایان می رسد. فاز لوتئال در بدن زنان، معمولا حدود چهارده روز طول می کشد. این فاز نام خود را از "جسم زرد تخمک" و یا "بدن زرد رنگ" در زبان لاتین گرفته است. مجموعه جسم زرد ساختاری است که در سطح تخمدان هایی که تخمک بالغ در زمان تخمک گذاری از آن ها آزاد می شود، رشد می کند. جسم زرد که به رنگ زرد می باشد، هورمون پروژسترون را در بدن زنان تولید می کند.

وجود جسم زرد در بدن زنان، برای باردار شدن آن ها بسیار ضروری است. فاز لوتئال باید حداقل تا ۱۰ روز بعد از باردار شدن زنان هم در رحم آن ها حفظ شود.

وقتی تخمک مورد نظر از تخمدان آزاد شد، بقیه تخمک ها یا فولیکول ها در تخمدان به جسم زرد تبدیل خواهد شد.  یک سری غدد درون ریز موقتی در بدن زنان وجود دارد که در تولید مقدار نسبتا بالایی از پروژسترون و اندازه متوسطی از استرادیول و Inhibin-A نقش مهمی ایفا می کنند. این نوسان هورمونی در دوران بارداری، نقش مهمی در ضخیم شدن آندومتر و یا پوشش دیواره رحم، به منظور آماده شدن آن و لانه گزینی جنین را داراست. 

در ماههای اولیه بارداری نیز قرص استرادیول والرات برای جلوگیری از سقط جنین ممکن است تجویز بشود.

عوارض جانبی قرص استرادیول والرات:

۱- مصرف طولاني مدت استروژنها به تنهايي خطر بروز سرطان آندومتر را افزايش ميدهد.

۲- اتينیل استراديول ممكن است اندازه فيبروئيد‌هاي رحمي را افزايش داده و آندومتريوز را تشديد نمايد.

۳- در بيماري‎‌هايي نظير ميگرن، پرفشاری خون،‌ آسم، صرع،‌ ترومبوفلبيت مزمن يا سابقه آن، زيادي چربي خون،‌ بيماري مثانه، وجود ندول يا بيماري فيبروكيستيك پستان با احتياط تجويز گردد.

 تداخل های دارویی قرص استرادیول والرات:

ريفامپين، گريزئوفولوين و دارو‌هاي ضدصرع نظير كاربامازپين، فنوباربيتال و فني توئين با القاء فعاليت آنزيم‌هاي كبدي، متابوليسم اتينيل استراديول را تشديد مي‌ نمايند. اين دارو از طريق افزايش فعاليت فاكتور‌هاي انعقادي با اثر دارو‌هاي ضدانعقاد نظير وارفارين مقابله مي نمايد. اثر كاهنده فشار خون مانند مهارکننده هاي گيرنده بتا-آدرنرژيك يا مهاركننده‎‌هاي آنزيم مبدل آنژيوتانسين و احتمالاً ساير دارو‌هاي ضدفشار خون به وسيله اين دارو كاهش مي‎ يابد. غلظت پلاسمایي سيكلوسپورين با مصرف اين دارو افزايش مي‎يابد.

 نکات قابل توصیه :

۱- اين دارو بسته شدن اپي‎فيز را در كودكان تسريع مي نمايد، لذا در افرادي كه رشد آنها هنوز كامل نشده، با احتياط تجويز شود.

۲- در طول درمان، ممكن است هيپرپلازي و التهاب لثه بروز نمايد.

۳- بهتر است اين دارو همراه يا بلافاصله بعد از غذا مصرف گردد تا عوارض گوارشي ناشي از آن به حداقل كاهش يابد.

۴- در صورت مصرف بلندمدت دارو، معاينات ادواری پستان، بيوپسي آندومتر و نيز آزمون‌هاي عملكرد كبد انجام شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *