تاثیر خوردن کشک بر جنین

تاثیر خوردن کشک بر جنین | فواید کشک در دوران بارداری

هفته ۱۸ بارداری هستم و عاشق کشک بادمجونم. خوردن کشک در بارداری برای جنین مفید است؟ آیا مصرف کشک می تواند در استخوان بندی جنین موثر باشد؟، عوارض خوردن کشک در بارداری چیست؟

کشک در بارداری

كشك با حجم كم خود، یك ماده غذایی معجزه آساست كه در بردارنده تمامی خواص شیر و حاوی كلسیم، چربی، نمك، پروتئین و نیاسین (ویتامین B3) است. کشک برای مادر و جنین مفید است و سرشار از کلسیم و فسفر و ویتامین دی است که می تواند در استخوان بندی جنین تاثیر خوبی داشته باشد. خوردن کشک در بارداری به تقویت استخوان بندی جنین کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: تغذیه در زنان باردار: مواد غذایی طی بارداری از نظر طب سنتی + بایدها و نبایدهای تغذیه ای

فواید کشک در دوران بارداری

کشک یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌ گیری باقی می ‌ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود. ماده‌ اولیه کشک عبارت است از شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی از آن‌ها. در صنایع غذایی تولید کشک با فرآیند‌های صنعتی و به صورت کشک مایع مستقیما از شیر صورت می ‌گیرد. کشک‌‌های سنتی مایع از ساییدن و رقیق کردن کشک خشک که معمولا به صورت غیر پاستوریزه تهیه می گردد‌، تولید می‌‌شوند.

کشک ضد عفونی کننده دستگاه گوارش است همچنین محتوای بالای کلسیم و فسفر آن در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. مهم‌ترین ویژگی کشک این است که به نسبت شیر و پنیر میزان پروتئین بالاتری دارد. نکته دیگر اینکه پروتئین شیر یا کشک، ارزش زیستی فراوانی دارد و هضم آن راحت‌تر و بهتر است. از نظر سایر مواد مغذی نظیر کلسیم، ویتامین‌های گروه B، آهن و روی نیز کشک غنی بوده و از فواید بسیاری برخوردار است.

ارزش غذایی کشک

انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری می‌‌باشد که می‌تواند به عنوان یکی از تامین‌کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

میزان مواد مغذی در کشک‌ های مختلف به نوع فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد. مهم‌‌ترین استفاده درمانی از کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است میزان مناسب کلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک شرایط ایده‌آلی را برای استفاده بهینه از کشک مصرفی در پیشگیری از پوکی استخوان به وجود آورده است.

کشک در بارداری

مقدار مواد مغذی در ۱۰۰ گرم کشک

  • پروتئین ۱۵ تا ۲۱ گرم
  • چربی ۳ تا ۱۱ گرم
  • کربوهیدرات ۶۱ تا ۷۷ گرم
  • آب و نمک ۶ تا ۱۰ گرم

عوارض خوردن کشک در بارداری

اگر فشار خون دارید با احتیاط مصرف نمایید و حتما قبل از استفاده آن را بجوشانید و سعی کنید کشکهای پاستوریزه مصرف نمایید.

توصیه‌های بهداشتی درباره مصرف کشک برای زنان باردار

با توجه به اینکه کشک یکی از غنی ترین منابع پروتئین حیوانی است، بنابراین محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیزم‌های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت حتی مرگ می‌شود. بنابراین توجه به موارد ذیل ضروری است:

۱- از کشک‌‌های بسته بندی (پاستوریزه) شده که دارای برچسب و مجوز بهداشتی هستند، استفاده کنید.

۲-کشک را در یخچال نگه‌داری نمایید و از فروشندگان هم بخواهید همین کار را در مغازه‌های خود انجام دهند.

۳- تا حد امکان از مصرف کشک مایع باز خودداری کنید و در صورت استفاده ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید تا میکروارگانیزم‌های آن کاهش یابد.

۴- بهتر است به مقدار نمک موجود در کشک توجه کنیم. افرادی که به فشار خون بالا در بارداری مبتلا هستند، کشک بی ‌نمک استفاده کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *