بی اشتهایی کودک سه ساله/ برای افزایش اشتها کودکان چه باید کرد؟!

دختر من ۳ سالشه سر سفره خیلی کم می خوره باید چی کار کنم؟ می ترسم سوتغذیه بگیره؟ لطفاً راهنمایی کنید.

پاسخ مشاور:

مواد غذایی پرکالری به‌ویژه نوشیدنی‌های شیرین و حاوی کالری بالا را از دسترس فرزندتان دور نگه دارید‎.‎‏ بسیاری از کودکان این خوراکی‌ها را قبل از غذای اصلی مصرف می‌کنند بنابراین تمایلی برای خوردن غذای اصلی ندارند‏‎.

تنقلات شور، ترش و شیرین، چرب و پرادویه و افزودنی‌های مجاز و غیرمجاز نظیر ذرت بو داده، پفک، چیپس، بستنی، بیسکویت، شکلات، کاکائو و… نه‌تنها سلامت کودک را به خطر می‌انداز​د، بلکه اشتهای وی را به قول معروف کور می‌کند.

کودکان هنگام گرسنگی برای مصرف تنقلات تمایل شدید نشان می‌دهند و اگر این خوراکی‌ها در دسترس باشند یا والدین در مقابل اصرار آنها بالاخره تسلیم شوند تنقلات را با اشتها می‌خورند و از وعده غذایی اصلی بازمی‌مانند.

انواع تنقلات برخلاف تصور برخی والدین ارزش تغذیه‌ای خاص ندارند و در تقابل به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، نگهدارنده‌ها، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و … مضرند.

نکته بعدی این است که نباید زمان غذا خوردن او را با زمان صرف غذای خودتان هماهنگ کنید‎.‎‏

کودک باید هر ۳ ساعت یک بار غذایی با حجم کم بخورد زیرا معده‌اش کوچک است و زودتر از بزرگسالان گرسنه و سیر می‌شود.

برای بیشتر شدن اشتهای کودک، غذا را با شیوه‌های موردعلاقه او سرو کنید. مثلا در قالب خاله بازی، یا در قالب یک برنامه آشپزی. گاهی حتی دعوت کردن از دوستان و همسالان کودک در هنگام صرف غذا، باعث افزایش اشتهای او می‌شود.در فرایند تهیه و یا تزئین غذا از کودک کمک بگیرید تا او هیجان بیشتری برای خوردنش پیدا کند.‏

نکات مهم برای افزایش اشتهای کودک:

بی‌اشتهایی دائمی کودکان و امتناع از خوردن وعده‌های اصلی غذایی با مشکلات رفتاری والدین نسبت به کودک ارتباط مستقیم دارند.

مهم‌ترین توصیه‌های متخصصان علوم تربیتی به والدین برای مقابله با بی‌اشتهایی و عادات تغذیه‌ای نادرست کودکان عبارتند از:

ـ ماست کم‌چرب،‌ سبزیجات تازه، میوه‌ها و انواع سالاد به افزایش اشتهای کودک کمک می‌کند. در مقابل انواع سس‌ها، نوشابه‌های گازدار، خوراکی‌های چرب و تنقلات از اشتهای کودک می‌کاهد.

ـ از خوراندن انواع تنقلات به کودکان حداقل یک ساعت پیش از وعده غذایی اصلی خودداری کنید.

ـ‌ کودک را عادت ندهید​ یک نوع غذای مخصوص به خود را در وعده اصلی بخورد. از همان غذایی که برای اعضای خانواده پخته‌اید به او بخورانید مگر این که از غذایی واقعا بدش بیاید.

ـ اجازه ندهید کودکان انواع فست‌فودها را به عنوان وعده غذایی اصلی بخورند. مصرف ساندویچ، پیتزا، همبرگر و… باید به یک یا دو وعده در هفته محدود شود.

ـ به سلیقه کودک در غذا خوردن توجه کنید. اگر غذایی را دوست دارد و با لذت می‌خورد در وعده‌های بیشتری برایش بپزید. قاشق، چنگال، بشقاب و حتی وسایل مرتبط با سفره یا میز غذا را با سلیقه وی تهیه کنید.

ـ اگر بی‌دلیل از خوردن غذا امتناع می‌کند یا لج کرده است زیاد اصرار نکنید که غذایش را بخورد. فقط کافی است به او بگویید هر وقت گرسنه شد می‌تواند غذایش را بخورد.

ـ کودکان بهانه‌گیر را در تهیه مواد اولیه غذا و پخت آن مشارکت دهید. اگر کودک در پخت غذا مشارکت داشته باشد برای خوردن آن انگیزه و تمایل بیشتری خواهد داشت. چیدن میز یا سفره نیز گزینه خوبی است.

ـ طوری رفتار نکنید که انگار غذا خوردن یا نخوردن کودک برای شما امری حیاتی است.

ـ هنگام غذا خوردن محیط آرامی فراهم کنید که عاری از تنش، دعوا و بدگویی باشد.

ـ آداب غذا خوردن برای مثال شستن دست‌ها، نشستن کنار سایر اعضای خانواده و… را به کودک ​ تذکر بدهید تا بداند​ موظف است این آداب را رعایت کند. کودکان از این آداب استقبال می‌کنند و آن را به مثابه یک بازی محبت‌آمیز با اعضای خانواده و نشانه صمیمیت و همبستگی با کسانی تلقی می‌کنند که دوستشان دارند.

ـ ساعات مشخصی برای تناول ناهار و شام خانواده در نظر بگیرید تا کودک بداند وقت غذا خوردن چه زمانی است.

ـ کودک را مجبور نکنید بیش از اندازه‌ای که میل دارد غذا بخورد. احساس بدی که از پر بودن بیش از حد معده ناشی می‌شود می‌تواند برای وی نوعی مقاومت روانی در مقابل غذا خوردن بویژه در حضور والدین ایجاد کند.

ـ لازم نیست کودک زیاد غذا بخورد. اگر از نیازهای تغذیه‌ای کودک آگاهی داشته باشید می‌توانید با مقدار کمتر غذاها، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر املاح و ویتامین‌ها را به بدن وی برسانید.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. خوراندن انواع تنقلات( بخصوص پفک رو بگید که به جداره معده می چسبه و سیری کاذب به کودک دست میده) حداقل یک ساعت پیش از وعده غذایی اصلی خودداری کنید.

  2. طوری رفتار نکنید که انگار غذا خوردن یا نخوردن کودک برای شما امری حیاتی است… واقعا گاهی برا اینکه از من توجه بگیره اینکار رو میکرد تا پارک ببرم اومدنی بخوره. خیلی سخته سر و کله زدن … خیلی نکته دان تر از ماها هم تو این موضوع گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.