بیهوشی عمومی در سزارین چه عوارضی دارد؟/ فواید بی‌حسی نخاعی

بیهوشی عمومی در سزارین بهتر است یا بی حسی موضعی و نخاعی؟

عوارض کدام روش کمتر است؟

مزایای روش بی حسی نخاعی بیشتر از بیهوشی عمومی است!

بیهوشی عمومی، سریع‌ترین راه برای بیهوش کردن مادر باردار است تا پزشک بتواند جنین را در اسرع وقت از شکم مادر بیرون بیاورد.

اما بیهوشی عمومی ممکن است جان مادر را به خطر بیاندازد اما عوارض بی حسی نخاعی در نهایت کمردرد و سردرد است و احتمال مرگ در آن بسیار نادر است.

بیهوشی عمومی از عدم توانایی در ایجاد راه هوایی تا خطر مرگ را در مواردی ممکن است برای بیمار به دنبال داشته باشد.

 بیهوشی عمومی در سزارین 

در بیهوشی عمومی، داروهایی از طریق کانولا یا آنژیوکت به درون رگ بیمار تزریق می شود و همزمان از طریق ماسکی که در جلوی دهان و بینی بیمار قرار می گیرد، اکسیژن و گازهای بیهوشی به کمک یک دستگاه تنفس مصنوعی به بیمار داده می شود تا تنفس کند.

اگر بیماری تحت عمل جراحی معمولی قرار بگیرد باید حتما بعد از عمل به هوش بیاید ولی اگر به هوش نیامد حتما مشکلی وجود داشته است که در اینگونه موارد حتما باید مواردی از جمله اشکال در سیستم تنفسی مورد برسی قرار بگیرد.

زیرا ممکن است لوله ایی که به منظور تنفس در نای بیمار کار گذاشته شده است از مکان خود خارج شده و بیمار دچار وقفه تنفسی شده باشد که دربرای جلوگیری از این مشکلات نیز خوشبختانه امروزه با وجود دستگاه های پیشرفته پایش این موارد به حداقل رسیده به طوریکه که در صورت بروز چنین مشکلی دستگاه سریعا با اخطار هایی که می دهد وضعیت خطرناک بیمار را به پزشک اطلاع داده و می توان به سرعت مشکل را مرتفع کرد ولی لزوم داشتن چنین دستگاه هایی برای تمامی اتاق های عمل لازم است.

افرادی که مشکل قلبی یا ریوی دارند یا بیمارانی که ام اس دارند بهتر است از روش بی حسی موضعی استفاده کنند.

علاوه بر این، اگر عمل سزارین به صورت انتخابی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان، با وجود نقص یا مشکل در بدن مادر حامله انجام شود، رایج‌ترین روش بیهوشی، بیهوشی اپیدورال یا بی‌حسی نخاعی خواهد بود. بیمار در طول بی‌حسی نخاعی کاملا بیدار بوده و صحبت‌های اطرافیان را می‌شنود.

همچنین، یک روش ترکیبی دیگر نیز برای بیهوشی زنان جهت انجام عمل سزارین وجود دارد که در آن، از ستون فقرات بیمار برای تزریق فوری داروی بیهوشی استفاده می‌شود. در چنین مواقعی، بعد از تزریق دارو، دکتر متخصص زنان و زایمان از یک کاتتر اپیدورالی برای کاهش درد بعد از عمل نیز استفاده خواهد نمود.

در موارد بسیار نادر که بیمار به صورت ژنتیک به داروهای بیهوشی حساسیت داشته و یا اینکه متخصص بیهوشی در اتاق عمل حاضر نباشد امکان بروز اتفاقات ناخوشایندی وجود دارد.

هر یک از پزشکان متخصص بیهوشی، روش‌های مورد علاقه خود را برای انجام عمل سزارین زنان حامله مورد استفاده قرار داده و در این باره از روش‌های بیهوشی خاص خود نیز کمک می‌گیرند.

یادتان باشد که هر دو روش بی‌حسی نخاعی و بیهوشی عمومی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ولی بی‌حسی نخاعی مزایای بیشتری نسبت به بیهوشی عمومی داشته و انجام آن سریع‌تر صورت می‌گیرد!

در واقع، با تزریق ژل جامد بی‌حسی بر روی موضع مورد نظر، تاثیر آن به‌سرعت دیده می‌شود. مزیت دیگر این روش، کم بودن سردرد مادر بعد از عمل جراحی سزارین است. به همین دلیل، امروزه اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان از این روش برای تولد نوزادان استفاده می‌کنند.

اما فواید روش بی‌حسی نخاعی شامل بروز تغییرات همودینامیک در بدن بیمار است که می‌تواند به سرعت و در حین عمل جراحی نیز رخ دهد.

مشکلات همودینامیکی شامل پایین آمدن فشار خون مادر ، کم شدن ضربان قلب جنین داخل رحم او، کاهش میزان بی‌حسی بافتی، درد ستون فقرات، بروز سردرد ناگهانی (در موارد نادر) و آسیب عصبی یا عفونت (البته این مشکل فقط در یک درصد بیماران رخ داده و بسیار نادر می‌باشد) است.

اگر چه در علم پزشکی هیچ روش بیهوشی برای انجام عمل جراحی بدون عارضه در زنان حامله وجود ندارد، ولی گفتگوی بیمار قبل از انجام عمل با یک پزشک متخصص بیهوشی می‌تواند به سوالات موجود در ذهن او جواب داده و کمک ‌کند تا فرد بتواند مناسب‌ترین نوع بیهوشی را برای تولد فرزند خود انتخاب کند.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. □ افرادی که مشکل قلبی یا ریوی دارند یا بیمارانی که ام اس دارند بهتر است از روش بی حسی موضعی استفاده کنند.

    □ رایج‌ترین روش بیهوشی، بیهوشی اپیدورال یا بی‌حسی نخاعی است بیمار در طول بی‌حسی نخاعی کاملا بیدار بوده و صحبت‌های اطرافیان را می‌شنود.

  2. سزارین با بیهوشی کامل بهتر است یا بی‌حسی نخاعی؟
    ⬅هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی
    بی‌حسی نخاعی مزایای بیشتری نسبت به بیهوشی عمومی داشته و انجام آن سریع‌تر صورت می‌گیرد.
    ⬅در واقع، با تزریق ژل جامد بی‌حسی بر روی موضع مورد نظر، تاثیر آن به‌ سرعت دیده می‌شود.⬅ مزیت دیگر این روش، کم بودن سردرد مادر بعد از عمل جراحی سزارین است.

  3. البته تصمیم گیری نهایی با متخصص بیهوشی است ولی در مجموع در بی حسی از کمر میزان ماده بیهوشی کمتری به نوزاد و مادر میرسد و اینکه مادر تا چند ساعت بعد از عمل درد ندارد. به همین دلیل نسبت به بیهوشی عمومی بهتر است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *