به جای اسید فولیک چی بخوریم؟/ مواد غذایی جایگزین فولیک اسید

من کمبود ویتامین ب ۱۲ دارم و به این علت دچار کم خونی شدم و باید اسید فولیک مصرف کنم. آیا اسید فولیک را می توان از مواد غذایی بگیرم؟ مواد غذایی جایگزین فولیک اسید چیست؟

اسید فولیک را می توانید از منابع طبیعی آن دریافت کنید. جایگزین قرص اسید فولیک را در طب سنتی شیره انگور و شیره توت، برنج سبوسدار و گندم و مارچوبه می دانند. چون بدن انسان نمی‌تواند اسیدفولیک را خود تولید کند باید به سراغ مواد غذایی حاوی این ماده ضروری برای بدن برویم.

غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل: جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می‌باشد.

جایگزین قرص اسید فولیک در طب سنتی

به جای اسید فولیک چی بخوریم؟

غذاهای متعددی وجود دارند که دربردارنده‌ی میزان چشمگیری از فولیک اسید هستند و می توانند جایگزین قرص اسید فولیک شوند: جگر، تخم مرغ، عدس، سبوس برنج، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی، عنبه.

باید توجه داشت که فولیک اسید ندرتاً سمی است و مصرف زیاد آن (بیشتر از ۱۵ میلی گرم) می‌تواند باعث مشکلات معده، مشکل در خواب، واکنش‌های پوستی و تشنج شود. مکمل‌های اسید فولیک کمبود ویتامین B12 را مخفی نگه می‌دارد (ویتامین B12 ویتامینی است که می‌تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود.)

آیا منابع غذایی اسید فولیک در بارداری می تواند جایگزین قرص آن شود؟

حتی اگر شما در رژیم غذایی خود از خوراکی‌ها و مواد غذایی استفاده می‌کنید که حاوی این ویتامین می‌باشند لازم است در دوران بارداری از مکمل‌های فولیک اسید نیز استفاده نمائید. بهتر است روزانه این ویتامین را به صورت قرص نیز مصرف نمائید. اگر تهوع اوایل بارداری مانع از مصرف مرتب ویتامین‌های مخصوص این دوره می شود حداقل می‌توانید قرص فولیک اسید را بطور جداگانه تهیه کرده و با توجه به کوچک بودن آن به سادگی میل نمائید.

در وضعیت بارداری سلول‌ها بشدت در حال تکثیر و رشد می‌باشند؛ در این وضعیت بدن زنان باردار برای ساختن، ترمیم و عملکرد مناسب DNA به این ماده غذایی نیاز دارد. از سوی دیگر فولیک اسید در یک روند متابولیک پیچیده دیگر نیز نقش دارد که در آن یک اسید آمینه به نوع دیگری تبدیل می‌شود و در صورت کمبود فولات در بدن ممکن است منجر به اختلالاتی در لخته شدن خون، جدا شدن جفت، سقط‌های مکرر و مرده‌ زایی شود.

اسید فولیک برای تولید سلول های قرمز خون و سوخت و ساز چربی ها و کربوهیدرات ها ضروری است. کمبود ویتامین ب ۱۲ تمام بافت ها را از اکسیژن محروم می سازد.

اسید فولیک (Folic Acid) از ویتامین‌های گروه B و از مواد ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز است. اسید فولیک برای رشد سلول‌ها و متابولیسم بدن و همچنین برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ماده ضروری بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادرزادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. اسید فولیک همچنین برای کاهش مضرات داروی متوترکسات که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود، تجویز می‌گردد. (عوارض کمبود اسید فولیک چیست؟)

کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری‌های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع می‌باشد. کمبود اسیدفولیک باعث بروز عوارضی مانند خستگی، بی‌اشتهایی ، کاهش وزن ، ضعف ، سوزش معده ، اسهال ، یبوست ، افسردگی، تپش قلب و ضعف سیستم ایمنی در افراد می‌شود. بدانید که پخت‌وپز طولانی و نامناسب حدود ۹۰ درصد ویتامین‌های موجود در مواد غذایی را از بین می‌برد که اسیدفولیک نیز از آن مستثنا نیست.

از کجا بدانم کمبود اسید فولیک دارم؟
کمبود این ویتامین در بین افرادی‌ که مشکلات گوارشی، بیماری‌های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع می‌باشد. علائم کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند به صورت علائمی ظاهر شود که تشخیص آن را سخت کند؛ در واقع علائمی از کمبود این ویتامین در بدن ظاهر می‌شود که شما فکر نمی‌کنید به کمبود فولیک اسید دچار هستید، علائمی همچون:

اسهال، کاهش اشتها، از دست دادن وزن، ضعف، زخم در دهان و زبان، سردرد، تپش قلب و تحریک پذیری، سوزش معده، یبوست و افسردگی.

اگر میزان اسید فولیک در بدن شما به مقدار جزئی کم باشد ممکن است هیچ علامتی از کمبود آن در شما بوجود نیاید. اما تاثیر همین میزان جزئی بر روی جنین شما بسیار حاد و قابل توجه خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود تمام زنان تحت هر شرایطی (حتی اگر سالم به نظر می‌رسند) در دوران بارداری و سنین باروری فولیک اسید مصرف نمایند.

علت اینکه گفته می‌شود زنان در دوران باروری (و نه فقط صرفا در دوران بارداری) باید فولیک اسید مصرف نمایند این است که بسیاری از باروری‌ها ممکن است بدون برنامه ریزی اتفاق بیفتد و بسیاری از زنان تا هفته چهارم بارداری خود از بارداری بی اطلاع باشند؛ در حالی که از هفته سوم بارداری تکامل لوله عصبی جنین آغاز شده است و حال اگر شما در وضعیتی باشید که بدن شما به اندازه کافی اسید فولیک نداشته باشد احتمال خطر اختلالات لوله عصبی در جنین شما بالا می‌رود. بنابراین در صورتی که برای بارداری برنامه ریزی کرده‌اید حتما از یک ماه قبل از باروری روزانه ۴۰۰ میکروگرم از این ویتامین مصرف نمائید و در دوران بارداری میزان مصرف آن مطابق نظر پزشک باید روزانه ۶۰۰ میکروگرم تا ۱ میلی گرم باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.