بهترین زمان گذاشتن ای یو دی/ زمان گذاشتن IUD بعد از زایمان

بهترین زمان گذاشتن ای یو دی پنج روز اول قاعدگی است… و بهترین زمان گذاشتن ای یو دی پس از زایمان طبیعی و سزارین شش هفته پس از زایمان است…

بهترین زمان گذاشتن ای یو دی

پنج روز اول قاعدگی بهترین زمان برای گذاشتن آی‌یودی است. زیرا در این دوران به دلیل نرمی دهانه‌ی رحم (سرویکس)، قرار دادن آی‌یودی راحت‌تر است، هم‌چنین خونریزی و درد ناشی از گذاشتن آی‌یودی، با علائم دوران قاعدگی پوشیده خواهد شد.

بهترین زمان گذاشتن ای یو دی پس از زایمان طبیعی و سزارین
شش هفته پس از زایمان طبیعی یا سزارین می‌توانید برای گذاشتن آی‌یودی اقدام نمایید. مادران شیردهی که قاعدگی آن‌ها هنوز شروع نشده است نیز شش هفته پس از زایمان با انجام آزمایش خون و اطمینان از عدم بارداری می‌توانند از آی‌یودی استفاده کنند. خوشبختانه گذاشتن آی‌یودی در دوران شیردهی منعی ندارد و اثری بر شیر مادر نمی‌گذارد.

پس از سقط یا کورتاژ
اگر سقط یا کورتاژ زیر ۱۲ هفته صورت گرفته و عفونت در پی آن ایجاد نشده باشد، می‌توان در پنج روز اول پس از سقط، آی‌یودی را کار گذاشت. در سقط‌های بالای ۱۲ هفته، این کار باید با شش هفته تأخیر و پس از بررسی‌های لازم توسط متخصص انجام شود.

آزمایش‌ها و معاینه‌های لازم قبل از گذاشتن آی‌یودی

در اولین مراجعه قبل از گذاشتن آی‌یودی موارد زیر بررسی می‌شود

معاینه‌ی لگن برای بررسی اندازه‌ و وضعیت رحم و تخمدان‌ها ؛
اندازه‌گیری هموگلوبین خون ؛
انجام تست سرطان دهانه‌ی رحم (پاپ اسمیر).
بعد از گذاشتن آی‌یودی

پس از گذاشتن آی‌یودی پیگیری لازم است. در بررسی‌های پیگیرانه موارد زیر بررسی می‌شود:

بررسی نخ آی‌یودی پس از اتمام اولین دوره‌ی قاعدگی ؛
اندازه‌گیری مجدد هموگلوبین خون در صورت وجود علایم ظاهری کم‌خونی ؛
معاینه‌ی لگن برای بررسی ترشحات و حساسیت رحم و تخمدان‌ها ؛
بررسی وضعیت رضایت‌مندی یا وجود مشکلات احتمالی.
معاینه‌های بعدی هر شش ماه یک‌بار (در زمان غیرقاعدگی) باید انجام شود.

در چند ماه اول پس از گذاشتن آی‌یودی، احتمال خارج شدن آن به‌ویژه در دوران قاعدگی وجود دارد. در صورت افزایش طول نخ یا در حال خارج شدن آی‌یودی، سونوگرافی انجام می‌شود. اگر نتیجه‌ی سونوگرافی نشان دهنده‌ی جابه‌جا شدن آی‌یودی باشد، باید آن را خارج کرد. بلافاصله پس از خروج آی‌یودی، در صورت مناسب بودن شرایط (باردار نبودن، نداشتن عفونت و تقاضا برای ادامه‌ی روش) می‌توان آی‌یودی جدیدی را کار گذاشت.

منبع خبر : mom

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. یعنی با وجود خونریزی پریودی میشه آیودی گذاشت؟ روزهای اول که واقعا نمیشه به خاطر خونریزی زیاد. دوستم رفته بود خانه بهداشت آیودی بزاره نذاشته بودن روز سوم پریودش. گفتن ۲ روز دیگه بیا

  2. پنج روز اول قاعدگی بهترین زمان برای گذاشتن آی‌یودی است. زیرا در این دوران به دلیل نرمی دهانه‌ی رحم (سرویکس)، قرار دادن آی‌یودی راحت‌تر است، هم‌چنین خونریزی و درد ناشی از گذاشتن آی‌یودی، با علائم دوران قاعدگی پوشیده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *