بهترین زمان جویدن ادامس؟!/ چند دقیقه آدامس بجویم؟

بهترین زمان جویدن ادامس پس از صرف غذا و به مدت ۵ دقیقه است…

بهترین زمان جویدن ادامس

محمدجعفر فره‌وش با بیان اینکه افراد تنها باید پس از صرف غذا برای مدت کوتاهی آدامس بجوند، گفت: جویدن طولانی مدت آدامس، موجب ورود حجم زیادی هوا به داخل معده و بروز نفخ می‌شود؛ به‌همین دلیل به افراد توصیه می‌شود، به مدت طولانی آدامس نجوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: به افراد توصیه می‌شود صرفاً پس از مصرف غذا و به مدت ۵ دقیقه آدامس بجوند؛ زیرا جویدن آدامس موجب افزایش ترشح بزاق و پاک شدن دهان از باقی‌مانده غذا می‌شود. در واقع پس از صرف غذا، مقداری مواد غذایی بین دندان‌ها باقی می‌ماند، که جویدن آدامس موجب افزایش ترشح بزاق و شست‌وشوی دهان از مواد غذایی می‌شود و مواد باقی مانده وارد معده می‌شود.

وی با توجه به جویدن آدامس در افرای که به ریفلاکس معده مبتلا هستند، تصریح کرد: پس از صرف غذا، دهانه مری به معده باز و اسیدی ترشح می‌شود که موجب بروز ریفلاکس می‌شود که برای بهبود این علامت به بیماران مبتلا به ریفلاکس توصیه می‌شود، پس از صرف غذا آدامس بجوند تا افزایش ترشح براق مانع بالا آمدن اسید شود.

فره‌وش با تأکید براینکه جویدن آدامس پس از صرف غذا نباید بیش از ۵ دقیقه به طول بینجامد، خاطرنشان کرد: افراد باید به‌خاطر داشته باشند هنگام جویدن آدامس از دمیدن درون آن خودداری کنند.

جويدن آدامس تا ۱۰ برابر بزاق دهان را افزايش مي دهد و همچنين ضربان قلب را اندكي افزايش مي دهد كه باعث افزايش جريان خون به مغز و ديگر اعضاي بدن مي گردد.جويدن آدامس در هر ساعت ۱۲ كيلوكاري انرژي مي سوزاند.

جويدن زياد آدامس مي تواند عوارض مخرب نيز داشته باشد: جويدن طولاني آدامس مي تواند به مفصل گيجگاه فكي آسيب رسانده و يا پركردگي هاي دندان ها را از جاي خود خارج مي سازد.

جويدن آدامس باعث توليد بزاق مي شود و بزاق عاملي بيرون انداختن باكتري هاي درون دهان مي باشد همچنين بزاق داراي كربنات هيدروژن مي باشد كه باعث خنثي كردن باكتري هاي دنداني يا همان پلاك ها مي گردد براي همين است كه بعضي از خمير دندان ها داراي كربنات هيدروژن است. مصرف زياد براي معده خطرناك مي باشد و حتي اسهال ايجاد مي كند.

ارتباط جویدن آدامس با سردرد نوجوانان
اگر نوجوان‌تان به جویدن آدامس عادت دارد و در عین حال از سردرد شکایت می‌کند، می‌توانید این دردها را به آدامس جویدن او ارتباط دهید. محققان روی ۳۰ نفر در سنین شش تا نوزده ساله که هریک به آدامس جویدن عادت داشتند و به سردردهای مزمن مبتلا بودند به تحقیق پرداختند. پس از یک ماه مصرف نکردن آدامس، سردردهای ۱۹ نفر کاملا ناپدید شد و هفت نفر دیگر نیز کمتر از درد گله داشتند و وقتی این افراد جویدن آدامس را پس از چند روز از سر گرفتند دردهایشان بازگشت.

بلعیدن و قورت دادن آدامس
تقریباً همه ما گاهی اوقات یک تکه آدامس را می‌بلعیم، این اتفاق در کودکان بیشتر از بزرگ‌ترها رخ می‌دهد اما پزشکان می‌گویند که جای نگرانی نیست.حتما تا به حال شما نیز شنیده‌‌اید که می‌گویند یک تکه آدامس تا ۷ سال در معده می‌ماند، اما این جمله اصلا صحت ندارد. معده ما توانایی تجزیه کردن یک تکه آدامس را ندارد ولی سیستم گوارشی به حرکت خود ادامه می‌دهد.به عبارت دیگر، آدامس در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شود ولی حرکت می‌کند و از بدن دفع می‌گردد.

بلعیدن تکه‌‌های درشت آدامس در کودکان و یا حتی چند تکه کوچک آدامس در طول یک مدت زمان کم و کوتاه، باعث مسدود شدن دستگاه گوارشی در برخی موارد بسیار نادر می‌شود مخصوصاً اگر آدامس به همراه یک چیز غیر قابل تجزیه مثل یک سکه کوچک و یا حتی مقداری تخم آفتابگردان بلعیده شود. کودکان نمی‌دانند که آدامس برای جویدن است نه بلعیدن. یک آدامس از شیرین‌کننده، طعم‌دهنده، رزین و مواد نگهدارنده تشکیل می‌شود. بدن ما می‌تواند طعم دهنده‌ها را جذب کند اما نمی‌تواند «رزین‌ آدامس» را تجزیه کند.

بنابراین کودکان نباید تا زمانی که یاد می‌گیرند آدامس را باید بجوند نه اینکه آن را قورت بدهند از آن استفاده کنند، تقریباً اغلب کودکان در ۵ سالگی درک بیشتری از این مسئله دارند، بنابراین بهتر است به کودک خردسال خود تا این زمان آدامس ندهید.تقریبا زیاده‌روی در مصرف هر چیزی مضر است.آدامس جویدن به صورت افراطی مخصوصا آنهایی که قند و طعم دهنده‌های زیاد دارند، باعث تخریب دندان‌ها می‌شود.

منبع خبر : ana،delgarm

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بدن ما نمی‌تواند «رزین‌ آدامس» را تجزیه کند ولی بالاخره در اثر حرکت دفع میشود فهمیدن این نکته برام خوب بود و اینکه مدت جویدن؛
    بهترین زمان جویدن ادامس پس از صرف غذا و به مدت ۵ دقیقه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *