تاریخ زدن سزارین

تاریخ زدن سزارین | زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود؟

بسیاری از متخصصین پزشکی سیاست‌گذار بر این باورند که زایمان سزارین انتخابی می‌تواند برای چنین آسیب‌رسان و برای مادر بی‌فایده باشد. و سزارین انتخابی پیش از هفته ۳۹ بارداری می‌تواند آسیب‌های بیشتری به همراه داشته باشد. زیرا این کار می‌تواند برای مادر بدون فایده و برای بچه خطرات زیادی به همراه داشته باشد. در نتیجه زایمان سزارین بدون تشخیص پزشکی خصوصاً پیش از هفته ۳۹ بارداری توصیه نمی‌شود.

سزارین سوم در هفته چندم انجام میشود؟

برای بهبود نتایج زایمان، گروه تخصصی زنان/زایمان در تعریف جدیدی برای ”دوران بارداری” دوره‌ها را به چهار دسته مشخص تقسیم کرده‌اند:

۱٫ دوره زودهنگام بین ۳۷ هفتگی و ۰ روز و ۳۸ هفتگی و ۶ روز.

۲٫دوره کامل بین ۳۹ هفتگی ۰ روز و ۴۰ هفتگی و ۶ روز.

۳٫ دوره دیرهنگام بین ۴۱ هفتگی و ۰ روز و ۴۱ هفتگی و ۶ روز.

۴٫ دوره از موعد گذشته بین ۴۲ هفتگی و ۰ روز و پس از آن.

تاریخ زدن سزارین

اما آیا واقعاً بین سزارین در هفته ۳۸ و جراحی در هفته ۳۹ تفاوت زیادی وجود دارد؟ بله.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد این که نوزاد در چه زمانی از این محدوده زمانی (۳۷ تا ۴۲ هفتگی) به دنیا بیاید، به شکل چشمگیری در رشد فیزیکی و ذهنی او تفاوت ایجاد می‌کند. چرا که آن پنج هفته انتهایی برای رشد کامل فرزندتان بسیار مهم است و بچه‌هایی که زودهنگام متولد شده باشند با خطر بیشتری برای بروز مشکلات روبرو خواهند بود. بنابراین تاریخ زدن سزارین انتخابی نباید پیش از هفته ۳۹ بارداری برنامه‌ریزی شود، مگر علتی پزشکی برای انجام آن وجود داشته باشد. برخی از مشخصه‌های پزشکی برای این کار عبارتنداز:

– زجر تنفسی جنین.

– گره بند ناف.

– پارگی رحمی.

– افزایش فشار خون مادر.

– افزایش تپش قلب مادر.

– مشکلات جفتی.

– وضعیت بریچ.

– زایمان القائی به خطا رفته.

– بچه‌ای درشت اندام که وزنش بیش از ۴ کیلوگرم باشد.

– اختلالات در بندناف.

عوارض سزارین چیست؟

در این روش، حفره شکمی مادر دستکاری می‌شود. دستکاری باعث چسبندگی در برخی لایه‌ها می‌شود و چسبندگی ممکن است موجب چسبندگی لوله‌های رحمی (نازایی) و حتی چسبندگی روده‌ها شود. البته گاه آسیب‌هایی به روده‌ها، احشا و حتی مثانه وارد می‌شود.

در زایمان طبیعی برشی روی شکم مادر ایجاد نمی شود اما در سزارین شکم مادر دستکم ۱۰-۱۱ سانت شکافته می شود و در لایه های مختلف بخیه می خورد. سزارین یک جراحی بزرگ است و امکان دارد عوارضی مانند خونریزی، عفونت و چسبندگی احشاء داخل لگن ایجاد کند.

خطر چسبندگی جفت هم در زایمان بعدی خانم هایی که سزارین می کنند، زیاد است. ما به این پدیده می گوییم آکرتا که در آن جفت به دیواره رحم می چسبد و در مواردی پزشک ناچار می شود هنگام تولد بچه، رحم را خارج کند. البته این اتفاق ممکن است در زایمان طبیعی هم بیفتد اما در سزارین امکان آن بیشتر می شود.

میران خونریزی هم در زایمان طبیعی و سزارین متفاوت است به طوری که در زایمان طبیعی ، بدن به طور متوسط ۵۰۰ سی سی خون ازدست می دهد و در سزارین ۱۰۰۰ سی سی. همچنین با وجود پیشرفت های علمی، هنوز هم نمی شود از عوارض بیهوشی در سزارین غافل بود.

در کشورهای توسعه‌یافته با محاسبات آماری انجام شده به این نتیجه رسیدند عوارض ناشی از زایمان سزارین سه برابر زایمان طبیعی است و اگر بتوان زایمان طبیعی را به روش بدون درد کنترل کرد، عوارض به حداقل خواهد رسید.

زایمان سزارین در چند هفتگی انجام میشود

خطرات بالقوه سزارین

افزایش خونریزی (که به ندرت موجبِ نیاز به انتقال خون می‌شود)
عفونت (البته آنتی‌بیوتیک‌هایی برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌شوند)
صدمه به مثانه یا روده
واکنش نشان دادن نسبت به دارو‌ها
لخته شدن خون
مرگ (فوق العاده نادر)
آسیب احتمالی به نوزاد

چه زمانی سزارین انجام میشود؟

۱- خطر پارگی

در صورتی که مادر در زایمان های قبلی از عمل سزارین استفاده کرده است، توصیه می شود این بار نیز سزارین بکند. زیرا برای این دسته از مادران خطر پارگی شکم  در صورتی که زایمان خود را به بعد از هفته ۴۰ بارداری موکول کنند وجود دارد.

۲- مشکلات تنفسی و تغذیه ای

بروز مشکلات تنفسی برای نوزاد در صورتی که مادر سزارین خود را قبل از هفته ۳۹ و یا بعد از هفته ۴۰ انجام دهد افزایش می یابد. با تحقیقات انجام گرفته در ۱۹ مرکز دانشگاه علوم پزشکی، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که در صورتی که بعد از هفته ۴۰ بارداری کیفیت جفت کاهش پیدا می کند و برای جنین مشکلات تغذیه ایی بوجود می آید.

۳- دیابت بارداری

به مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند، توصیه می شود فرزند خود را با عمل سزارین به دنیا بیاورند، زیراکه  با فراتر رفتن دت بارداری از هفته ۴۰ به بالا در غیر این صورت خطر در معرض خطر قرار گرفتن کودک افزایش می یابد.

۴- مرده زایی

احتمال مرده به دنیا امدن جنین بعد از هفته ۴۰ بارداری افزایش می یابد، لذا در این صورت پزشکان توصیه به انجام عمل سزارین می کنند.

سزارین سوم در هفته چندم انجام میشود

سزارین می کنم چون درد زایمان طبیعی غیرقابل تحمل است

بسیاری از خانم ها به این دلیل سزارین را انتخاب می کنند که پزشکشان همیشه در دسترس است و یک تاریخ معین برای زایمان آنها تعیین می شود اما در زایمان طبیعی یک تاریخ احتمالی وجود دارد و در هر ساعتی از شبانه روز ممکن است درد زایمان سراغ خانم باردار بیاید و این پروسه حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول بکشد.

در این شرایط خانم باردار نیاز به حضور مستمر کادر درمانی دارد تا هم درد او را تخفیف دهند و هم به زایمانش کمک کند. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از بیمارستان ها چنین شرایطی ندارند و فرد باید تا مدت ها درد بکشد تا بالاخره زایمان کند؛ بدون اینکه پزشک معالجش او را همراهی کند.

بنابراین توصیه می شود سراغ پزشکی بروید که طرفدار پروپاقرص زایمان طبیعی باشد و زمانی که درد زایمان شما اغاز شد، یک ماما و یک پرستار در اختیارتان قرار بگیرد و با آرامش و به دور از درد اضافی و استرس، زایمان کنید.

سزارین می کنم چون مطمئن و بی خطر است

سزارین هم مانند هر جراحی دیگری خطرات غیرقابل پیش بینی و زیادی به همراه دارد که این خطرات سلامت مادر و جنین را تهدید می کند؛ به عنوان مثال، عوارض داروی بیهوشی می تواند باعث افت فشار مادر شود و روی تنفس نوازد هم تاثیر منفی بگذارد.

در عین حال، احتمال خونریزی در خانم هایی که عمل سزارین می کنند، دوبرابر بیشتر از خانم هایی است که به طور طبیعی کودک شان را به دنیا می آورند. همچنین احتمال بروز یبوست و عفونت رحم و به جای ماندن جای بخیه ازجمله مهم ترین عوارض سزارین محسوب می شود. گاهی نیز سزارین تا جایی پیش می رود که مرگ مادر را رقم می زند.

همین چند وقت پیش بود که زهره، زن ۳۵ ساله همدانی بعد از تولد دومین فرزندش که با عمل سزارین به دنیا آمده بود، از شکم درد اظهار ناراحتی کرد. بلافاصله خانواده اش او را به بیمارستان منتقل کردند اما پزشک معالج او به سفر رفته بود؛ بنابراین ضعف جسمانی اش عادی تلقی شد. سرانجام چند روز بعد، زهره در یکی از بیمارستان های همدان جان باخت و پزشکی قانونی علت مرگ را بریده شدن روده هنگام عمل سزارین اعلام کرد.

سزارین می کنم چون زودتر به شرایط عادی برمی گردم

سزارین جزو جراحی های بزرگ محسوب می شود که عوارض و خطرهای زیادی را به همراه دارد. در عمل سزارین هشت لایه از پوست و چربی های شکم بریده و دوخته می شود که با خطراتی مثل چسبندگی های مختلف همراه خواهد شد.

همچنین خونریزی و آمبولی روی یکی از مشکلاتی است که بعد از عمل سزارین به وفور مشاهده می شود. بنابراین یک خانم بعد از سزارین نمی تواند توقع داشته باشد که سلامتی اش را خیلی زود به دست بیاورد و به شرایط قبل از بارداری برگردد؛ در صورتی که بعد از زایمان طبیعی مشکل مهمی برای فرد وجود ندارد و از فردای زایمان او می تواند یک زندگی عادی داشته باشد؛ بدون اینکه مجبور شود نکات خاصی را رعایت کند و منتظر بهبود بخیه ها باشد.

سزارین می کنم چون اضافه وزن دارم

اضافه وزن در بسیاری از خانم های باردار به سزارین منجر می شود؛ درحالی که این وزن بالا روی سلامت جنین هم تاثیرگذار است و خطر دیابت را در مادر و نوزاد افزایش می دهد.

بنابراین بهترین توصیه به خانم ها این است که قبل از بارداری از شر اضافه وزن خود خلاص شوند و با تناسب اندام تصمیم به بارداری بگیرند. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که مادران پس از زایمان طبیعی به مراتب سریع تر از زمانی که سزارین می شوند، تناسب اندام خود را به دست می آورند. از طرفی شکم خانم هایی که دردسر کوچک کردن شکم بعد از سزارین مشکل عمده بیش از ۷۰ درصد خانم هاست.

سزارین می کنم چون نوزاد سالمی داشته باشم

برخی فکر می کنند سزارین برای نوزادشان بهتر است چراکه هیچ فشاری روی سر بچه وارد نمی شود. در جواب این افراد باید گفت همین فشاری که جنین تحمل می کند برای او مفید است چراکه با ایجاد حالت مکش تنفس او را راحت تر می کند.

بنابراین از بابت فشار بر روی سر جنین نباید نگران باشیم چون استخوان های سر نوزاد به نحوی هستند که این فشار را به خوبی تحمل می کنند و هیچ عارضه ای برای او پیش نمی آید، مگر در مواردی که سر جنین نسبت به لگن مادر بزرگ است و سزارین آخرین راهکار خواهد بود.

در عین حال، احتمال داشتن مشکلات تنفسی در نوزادان سزارینی بیشتر از نوزادانی است که به صورت طبیعی دنیا آ مده اند؛ همچنین برخی از این نوزادان در چند روز اول زندگی شان تنفس تندتر از حالت عادی دارند. هرچند که این مورد بسیار کم اتفاق می افتد ولی احتمال این وجود دارد که جراح هنگام پاره کردن رحم به جنین آسیب برساند.

سزارین می کنم چون مد است!

متاسفانه برخری از خانم ها سزارین را یک مد باکلاس می پندارند و فکر می کنند که هرکس مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود. از نظر مد و مدرنی باید بدانید که امروزه در کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را یک موفقیت بزرگ برای زنان می دانند و سزارین را یک شکست تلقی می کنند؛ به طوری که کلوپ های حمایت از سزارینی ها تشکیل می شود تا آنها را از نظر روحی حمایت کنند

چراکه معتقدند قادر به کسب یک موفقیت بزرگ نشده اند. حتی چهره های معروف و مشهور هم حتی الامکان زایمان طبیعی را انتخاب می کنند و در گفت و گو با نشریات از این بابت احساس خوبی دارند.

از نظر پیشرفته بودن هم باید گفت با اینکه سزارین یک عمل پیشرفته است ولی یک عمل جراحی بزرگ محسوب می شود و درصورتی که برای خانم باردار واجب نباشد اصلا عاقلانه نیست. حتی در کشورهای پیشرفته چیزی به عنوان سزارین اختیاری که ما در ایران داریم، وجود ندارد؛ یعنی اگر چنین کاری را انجام د هند از نظر قوانین اخلاق پزشکی باید جوابگو باشند.

سزارین می کنم چون پزشکم زایمان طبیعی انجام نمی دهد

از نظر پزشکان، زایمان طبیعی سه تا چهار برابر سزارین دردسرساز است ولی تعرفه هایی که به آن اختصاص داده شده خیلی کمتر از سزارین است که این موضوع نیز بر افزایش سزارین در ایران دامن می زند؛ درحالی که در کشورهای پیشرفته تسهیلات ویژه ای را برای زایمان طبیعی اختصاص داده اند و افراد را به آن ترغیب می کنند.

بنابراین موقع انتخاب پزشک دوران بارداری تان بیشتر دقت کنید و سراغ متخصصی بروید که مطمئن باشید طرفدار زایمان طبیعی است و دست به سزارین انتخابی و غیرضروری نمی زند.

سزارین می کنم چون مجبورم!

تا مدت ها پیش اعتقاد بر این بود که اگر خانمی یک بار سزارین شد، باید همیشه سزارین شود. البته در برخی بیماران این قانون هنوز هم حاکم است ولی امروزه متخصصان بر این باورند که اگر خانم باردار در یک بیمارستان مجهز قرار بگیرد می تواند تحت نظر یک متخصص زنان و زایمان، زایمانی طبیعی انجام دهد. حتی گاهی زایمان دوقلوها به صورت طبیعی قابل انجام است اما حاملگی های بیش از دوقلویی حتما باید به صورت سزارین خاتمه یابد.

سزارین می کنم چون از دفع مدفوع حین زایمان می ترسم

یکی از مهم ترین مشکلات خانم های باردار این است که می ترسند حین زایمان طبیعی دچار دفع مدفوع شوند، به همین دلیل سزارین را انتخاب می کنند اما مادران نباید از متخصصانی که در اتاق زایمان هستند، خجالت بکشند زیرا هنگام خروج سر نوزاد به ماهیچه های ناحیه راست روده فشار وارد می آید و به این ترتیب ممکن است مادر مدفوع دفع کند که یک امر کاملا طبیعی است.

البته قبل از زایمان به کمک انما (روشی کمکی برای اینکه مادر بتواند قبل از زایمان مدفوعش را دفع کند) تا حد زیادی مشکل را حل می کنند اما درصورتی که دفع مدفوع اتفاق بیفتد، امری غیرعادی نیست.

سزارین می کنم چون اطرافیانم می گویند

در بسیاری از مواقع یک خانم باردار مدام از سوی اطرافیان به خصوص همسر و بستگان درجه اول تشویق به سزارین می شود و همین موضوع نشان دهنده باورهای غلط در امر زایمان طبیعی است.

البته در کشورهای پیشرفته، حضور همسر خانم باردار در کلاس های مشاوره قبل از بارداری و همچنین هنگام زایمان طبیعی تاثیر بسیار مثبتی دارد زیرا آنها را با فواید زایمان طبیعی و خطرات سزارین آگاه می کند.

سزارین می کنم چون عمل لیزیک چشم انجام داده ام

در بسیاری از مواقع عمل لیزیک چشم مانع از انجام زایمان طیبعی می شود اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته و به کمک زایمان های بدون درد این خانم ها مجبور به سزارین شدن نیستند. بنابراین اگر باردار هستید و عمل لیزیک چشم انجام داده اید، نگران نباشید زیرا احتمال زایمان طبیعی شما صفر درصد نیست.

سزارین می کنم چون پزشک معالجم همیشه در دسترس است

بسیاری از خانم ها از درد زایمان وحشت دارند و ترجیح می دهند یک ساعت بی هوش باشند و وقتی به هوش می آیند، ببینند نوزادشان کنارشان خوابیده است؛ به همین دلیل سراغ سزارین می روند. درواقع ترس خانم ها از درد زایمان طبیعی است براساس یک فرهنگ نادرست رایج در جامعه شکل گرفته است.

البته نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که انجام زایمان طبیعی در ایران همچنان مانند ۲۰ سال پیش انجام می شود و تعداد محدودی از بیمارستان ها از روش زایمان بدون درد برای خانم های باردار بهره می برند و در بقیه بیمارستان ها خانم های باردار با تحمل درد طاقت فرسایی که گاهش بیش از ۱۲ ساعت طول می کشد به طور طبیعی زایمان می کنند و تجربه تلخی از زایمان برای همیشه در ذهنشان باقی می ماند.

البته برخلاف باور عموم سزارین هم اصلا زایمان بی دردی نیست و یک ساعت بعد از آن درد شدیدی سراغ مادر می آید که ۱۰ برابر درد زایمان طبیعی است و مهم تر از همه اینکه تا یک هفته طول می کشد. ما معتقدیم اگر پزشک معالج درباره فواید زایمان طبیعی با خانم باردار صحبت کند و روش های مختلف زایمان بدون درد مثل بی حسی نخاعی را برای فرد توضیح بدهد او درک بهتری از زایمان خواهد داشت و مجبور به تحمل دردهای طاقت فرسا هم نخواهد بود.

در عین حال، خانمی که طبیعی زایمان می کند بلافاصله بعد از زایمان هیچ دردی نخواهد داشت و می تواند نوزادش را در آغوش بگیرد و از همان لحظه های آغازین تولد در کنار فرزندش باشد اما دردهای بعد از سزارین و تزریق مسکن های قوی این لذت بزرگ را از مادران می گیرد.

بهانه ای برای فرار از درد

در جامعه ما تقریبا نیمی از بارداری ها ناخواسته و پیش بینی نشده است. افراد برای صاحب فرزند شدن آمادگی قبلی ندارند و نمی دانند در شرایط جدید چطور باید با مسائل مواجه شوند.

مشاوره های پیش از بارداری، اطلاعات لازم را در اختیار پدر و مادر قرار می دهد و به این ترتیب درصد قابل توجهی از استرس ها و ندانم کاری های دوران حاملگی و زایمان را کاهش می دهد. علاوه بر این در مراکز مختلف کلاس های بارداری تشکیل می شوند که حتی برای کسانی که در ماه های اول حاملگی هستند، مفید واقع می شوند.

درد زایمان، قابل کنترل است

ظرف چند سال اخیر فرهنگ غلطی در جامعه ما باب شده است که از همین مساله عدم آگاهی نشات می گیرد.

درصد بالایی از خانم های باردار داوطلبانه و البته به اصرار می خواهند زایمانشان با عمل سزارین انجام شود؛ بعضی از سر چشم و هم چشمی به سزارین روی می آورند و بعضی درد زایمان را بهانه می کنند.

امروزه روش های مطمئنی برای کم کردن درد زایمان به کار می روند که نتایج خوب آنها به اثبات رسیده است. بی حسی از ناحیه کمر یکی از همین روش هاست که در بیمارستان های ما هم از آنها استفاده می شود.

به این ترتیب که با تزریق یک آمپول به قسمتی از کمر بی حسی موضعی ایجاد می شود. تنها عارضه این عمل، سردرد است که اگر طبق توصیه پزشک مایعات به مقدار لازم و کافی نوشیده شود، آن هم به راحتی از بین می رود.

شناوری در آب

زایمان در آب روش دیگری برای کاهش درد شناخته شده می شود که به ندرت در بعضی بیمارستان ها امکان آن فراهم شده است. نکته حائز اهمیت این است که آب به هر حال خاصیت آرامبخشی دارد و فقط ممکن است کمی از شدت درد زایمان بکاهد.

ولی هرگز طبق آنچه تصور می شود درد را به طور کامل از بین نمی برد. به هر حال باتوجه به شرایط موجود، بهترین راه برای داشتن زایمانی بدون درد، بی حسی از ناحیه کمر است.

سزارینی ها با هوش تر نیستند

بعضی شایعات بر سر زبان هاست مبنی بر اینکه بچه ای که از راه سزارین متولد می شود نسبت به آنهایی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، باهوش تر هستند!

نتیجه تحقیقات با موضوع مقایسه هوش بچه های به دنیا آمده با زایمان طبیعی و سزارین نه تنها به طور قطع چنین فرضیه ای را رد می کند بلکه حدس می زند درست خلاف این باشد؛ یعنی بچه هایی که به طور طبیعی به دنیا می آیند باهوش تر باشند. ضمن اینکه ضریب سلامت نوزادان سزارین کمتر از نوزادان طبیعی است.

افتادگی رحم

گاهی خانم ها نگران مشکل افتادگی رحم هستند و به همین خاطر رنج سزارین را به جان می خرند. در حالی که افتادگی رحم معمولا بعد از چند زایمان طبیعی بروز می کند. همچنین عمل ساده این بیماری با کمترین عوارض بدون بازشدن شکم انجام می شود.

اشتراک‌گذاری
31 نظر
  1. باسلام خیلی عالی بود واقعا اطلاعات بیشتر ی کسب کردیم اینجا چیزها رانمیدونستیم دیگه ازاین به بعد نمیزارم خانم سزارین کنه

  2. با سلام. مساله ای که لازم به ذکر است این مورد می باشد که دولت حق هیچ گونه اصرار و جبر بر نوع زایمان را ندارد و اگر چنین کاری انجام می دهد، و قانون بر اجباری بودن سزارین می گذارد، در واقع عملی خلاف شرع، حقوق انسانی، اخلاق و علم پزشکی انجام می دهد. زیرا بسیاری زنان زایمان طبیعی را نمی پسندند به دلایل زیر:
    ۱ نحوه و نوع زایمان طبیعی ناخوشایند بوده و حریم خصوصی زنان مورد تعدی قرار می گیرد و چه بسا فردی مایل به معاینات و دیده شدن نواحی تناسلی خود نباشد همچنین احتمال از دست دادن اختیار ادرار و مدفوع حین زور زدن برای زایمان که مسلما بسیار ناخوشایند بوده و هیچ فردی مایل نیست در حضور دیگران، هچند پزشک و ماما و محرم باشند، اختیار و کنترل خود را از دست بدهد و حس حقارت و تحقیر شدگی بخصوص برای زنان تحصیل کرده به همراه دارد و در چنین شرایطی حتی طبق شرع اسلام پزشک زن نیز نمی تواند اصرار بر چنین کاری داشته باشد، بخصوص که راه دیگری به نام سزارین موجود می باشد!
    ۲ عوارض زایمان طبیعی ممکن است برای افراد به صورت های مختلفی بروز کند و گاه چند عارضه همزمان برای فردی پیش آید، که مستلزم جراحی های بعدی و صرف هزینه، صرف زمان، دوره نقاهت، قطع روابط طناشویی در دوره درمان و نقاهت جراحی های بعدی و احتمال بروز خیانت و عدم رضایت از سوی همسر گردد که بنیان خانواده ها را سست و متزلزل می نماید. همچنین عوارضی مانند عدم کنترل ادرار و مدفوع که پس از برخی زایمانهای طبیعی سخت پیش می آیند، موجب حس حقارت و افسردگی های شدید در زنان خواهد شد و ظبعا زندگی شخصی، خانوادگی، زناشویی و وضعیت روحی و روانی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین کمترین عارضه زایمان طبیعی گشادی واژن و به دنبال آن شیوه های درمانی مختلف و صرف زمان و هزینه اضافی برای زنان و خانواده ها را در پی دارد.
    ۳ بخیه در محل عضلات پرینه از دیگر مشکلات زایمان طبیعی است که در ناحیه ای می باشد که فرد از نشست و برخاست و رفتن به دستشویی که اجتناب ناپذیر است، درمانده می گردد و همچنین محل بخیه و جراحت درست درجایی است که بیشترین احتمال برای عفونت را دارد و لذا اگر برش و بخیه در رود یک زایمان ظبیعی اجتناب ناپذیر باشد، ظبعا بسیاری افراد ترجیح می دهند که بخیه روی شکم باشد و نه در ناحیه پرینه
    ۴ خطراتی که نوزاد را تهدید می کنند در زایمان طبیعی به مراتب بیشتر بوده احتمال فشار به سر، دیر رسیدن اکسیژن به نوزاد، آلوده شدن کودک هنگام تولد با باکتری های بیماری زای واژن و یا مدفوع مادر، احتمال در رفتگی و شکستگی های دست و کتف و لگن و پا و افت ضربان قلب جنین که قرار است سالها با آن قلب زندگی کند!
    ۵ استرس وارد شده در تمام ایام بارداری به زن باردار و فرزندی که در رحم دارد، برای نوع زایمان به مراتب آثاری بسیار بدتر و وخیم تر از هر چیزی را دارد. بسیاری زنان از ابتدای بارداری با استرس فراوان در به در مطب پزشکان مختلف را می گردند و التماس و درخواست سزارین می کنند و بدیهی است وقتی پزشک می بیند فردی در چنین شرایط روانی به سر می برد صرفا برای اینکه دولت قانونی بر منع سزارین ایجاد نموده، بی رحمانه وی را پس می زند، زن روزهای فراوان را با استرس سپری کرده و این امر بر رشد و سلامت جنین تاثیرات منفی زیادی خواهد گذاشت
    ۶ در مورد زنانی که اولین فرزند خود را در سنین بالای ۳۰ یا ۳۵ سال به دنیا می آورند باید احتیاط فراوان صورت گیرد و به هیچ عنوان وادار نمودن آنان به زایمان طبیعی صرفا این دیدگاه که از طریق طبیعی فرزندان بیشتری می توان متولد نمود، امری کاملا غیر منطقی است زیرا در خوشبینانه ترین حالت افراد در این محدوده سنی یک یا دو فرزند بیشتر نخواهد آورد و توهمی بیش نیست که آنان را وادار به زایمان طبیعی کنند که در آینده بیشتر فرزند بیاورند اولا تعداد فرزندان را خود افراد تعیین میکنند نه نوع زایمان! و اگر فردی قصد نداشته باشد فرزند بیشتر بیاورد نوع وحشیانه زایمان تصمیم وی را عوض نخواهد نمود بلکه ممکن است خاطره و تجربه بد زایمان موجب شود که هرگز اقدام به بارداری دوم ننماید. درضمن در سنین بالا تر همان بهتر که افراد کمتر تولید مثل کنند زیرا به وجود آوردن فرزندان ناقص الخلقه هیچ کمکی به جامعه نکرده بلکه هزینه هایی را نیز بر دوش دولت و خانواده تحمیل می کند.
    بنابراین بسباری افراد سزارین را ترجیح می دهند و وزارت بهداشت هیچ گونه حقی برای صلب اختیار مادر و خانواده در نوع زایمان را نداشته و ندارد و زنان وخانواده های ایشان و پزشکان زنان و ماماها باید در برابر چنین قوانین ظالمانه ای بایستند!
    بدیهی است اگر سزارین زمانی صورت گیرد که روند زایمان طبیعی آغاز شده، بیمار در شرایط اورژانسی و نامناسبی قرار خواهد گرفت و کنترل شرایط برای پزشک بیهوشی و پزشک زنان به مراتب سخت تر خواه

  3. سلام من ماه اخربارداریم ومعاینه ک شدم گفتن جنین نچرخیده ولی بازم گفتن صب کنم ایا خطری نداره خیلی نگرانم راهنماییم‌کنیدممنون

    1. سلام خیر خطری ندارد تا هفته ۴۰ بارداری شما زمان دارید واین مسئله فقط با سونوگرافی مشخص میشود ونمی توان از طریق معاینه تشخیص داد فقط از طریق معاینه تنگی لگن مشخص میشود واینکه لگن شما مناسب زایمان طبیعی هست یا نه وضعیت جنین که داخل شکم میباشد فقط از طریق سونوگرافی مشخص میشود.

    2. به نظر من هم نباید خانمها را مجبور به زایمان طبیعی کرد چون خیلی ها بخاطر تحمیل بودن نوع زایمان از فرزند آوری مجدد خودداری می کنند

  4. آون مطالبی که بالا در حمایت از زایمان طبیعی نوشته شده کاملا مغرضانه هست و ای کاش مامای عزیز به خاطر جلب مشتریان بیشتر رو راست با مادران باردار صحبت کنه .هیچ کدام از مطالب بالا با واقعیت همخوانی نداره .اینروزها زنان جامعه ما دارای تحصیلات دانشگاهی هستن و خیلی خوب میفهمند که این تبلیغات علیه سزارین با چه هدفی هست و مطمئنا خودشون خیلی شیک و تمیز میرن با سزارین فرزندش رو به دنیا میارن

  5. باسلام.خیلی خیلی ما رو با این مطالب ترسوندین.اگر اینقدر سزارین بد هست پس لطفا به علم زنان و زایمان ایست بدید.آخه من خودم با زاینان طبیعی بدنیا اومدم و پله ی چهارم آسمم و آلرژی اگر که بگیم۶تا پله داره این بیماری.اما خواهرم که به رپش سزارین دنیا اومده هم باهوشتره هم سالمتره!!!!!اخه چه جوری تحقیق کردن که نتایج اینجوری نشون داده!!!!!!!!!!

  6. اینا همش الکیه.من سزارین شدم.از بیهوشی تا به هوش اومدن وشیر دادن به بچم۴۵دقیقه بیشتر طول نکشید.برای خودم که انگارهمه اینا توی دوسه دقیقه اتفاق افتاده بود.از پمپ ضد درد استفاده کردم وهیچ دردی هم نداشتم.بخیه هم نداشتم پرس بود.دو روز بعدش رفتم حمام وشاد وشنگول از بچم مراقبت می کردم.از همون اول تا دوسالگی به بچم شیر خودمو دادم بدون یه قطره شیرخشک.الان هم پسرخوشکلم دوسال ونیمشه و یه نابغه است.در کل سزارین خیلی خیلی خوبه.اصلا توپه حرف نداره.

    1. منم یک پسر فوق العاده باهوش دارم با روش سزارین به دنیا اومده
      خودمم بهش شیر دادم
      از نظر زناشویی هم خیلی راضیم که طبیعی زایمان نکردم

  7. خیلی بی رحمانه راجع به سزارین نوشتیدانگارکه مخاطبین شما هیچگونه اطلاعاتی ندارن.وکسی که میدونه ومجبور سزارین انجام بده روحسابی نگران کردید.واقعاازاین انتقادتون وترس تودله یه خانم باردارانداختن بدم اومد. که اکثراونها برحسب حدس وگمان نوشته شده متاسفم

    1. دوست عزیز این موارد عوارض احتمالی هستند و همه موارد برای همه افراد اتفاق نمی افتد.
      سزارین یک عمل جراحی بزرگ است و صرفاً برای افرادی که به توصیه پزشک قادر به زایمان طبیعی نیستند توصیه می شود.
      قطعاً برای کسانی که به دلیل فشار خون بالا و یا جنین بریج و … قادر به زایمان طبیعی نیستند بهترین نوع زایمان است.
      در حالی که امروزه شاهد هستیم متاسفانه انتخاب اول مادران است و معمولاً از عوارض سزارین بی خبرند؛ و البته باید پذیرفت که بستر جامعه هم برای زایمان طبیعی بدون درد کمتر فراهم شده است.

  8. بیایید حکمت خدا رو هم در نظر بگیرید: تمام موجودات زنده به صورت طبیعی تولید مثل می‌کنند از حشرات و پرنده‌ها بگیرید که تخم می‌گذارند تا نهنگ و دلفین که زایمان می‌کنند و حیوانات چهارپا و مهره داران و انسان. این چه حرکتی است که ما خانمی را که می‌تواند زایمان طبیعی انجام دهد و چند ساعت بعد از جایش بلند شود و به زندگی‌اش ادامه دهد را به خطر بیندازیم و به سزارین تشویق کنیم؟ بیایید شرایط را برای زایمان طبیعی آماده کنیم . ورزش تغذیه سالم …….. من زن نیستم و همسرم هفته ۳۴ حاملگی است همه شرایط رو براش فراهم می کنم که زایمان طبیعی راحت داشته باشه.. بریدن شکم با تیغ جراحی!!!!!!! این برشها اگه جوش هم بخوره هیچ وقت مثل روز اول نمیشه چون بافت بریده شده

    1. حکمت خدا برای زمانی بود که حضرت آدم تخصصی تو زمینه جراجی زنان و سزارین نداشت نه الان…
      پیغمبرم با شتر میریفت اینور اونور تو هم برو خب

    2. حکمت خدا بله. و حاذق بودن ماماهای قدیم. نه با ماماهای الانی. که نه میتونن کمک کنن نه حتی صبر دارن و به محض رسیدن به مرحله فول شدن، برش میزنن و همون ده دوازده سانت سزارین رو روی اندام تناسلی که یه عمر میخوای ازش استفاده کنی میندازن. که هم درد طبیعیو کشیدی هم بخیه هم مدت زمان طولانی برای خوب شدن بخیه ها. باز روی شکم زودتر جوش میخوره و کمتر لمس میشه. عوارض بخیه حین زایمان طبیعی از سزارین بیشتره و مدت زمان خوب شدنش طولانی تر. ماماهای الان نه اخلاق دارن و نه تحمل و نه تجربه.

  9. آنان که ره راست دارند و ره کج میروند
    بگذار بروند و ببینن سزای کار خویش
    دو هفته زودتر بچه متولد میشه درست در زمانی که داره پایهای مغزی و جسمیش تکامل پیدا میکنه .

  10. با سلام
    خانم بنده تاریخ اخرین قاعدگی ۹۵/۱۰/۲۸ بوده و هیچ گونه مشکلی از نظر فشار خون و دیابت و…نداشته متاسفانه دکتر ایشان در تاریخ ۹۶/۷/۱۸ عمل سزارین رو انجام داده و فرزند من که پسره مشکل تنفسی پیدا کرده و چند روزه درnicu بیمارستان بهمن بستریه لطفا راهنمایی کنید که ایا اشتباهی ازسوی پزشک درتاریخ زایمان صورت گرفته و پزشک مقصره، ایا میتونم از پزشک شکایت کن، برای شکایت کجا بروم

    1. سلام با توجه به تاریخ اخرین قاعدگی تاریخ زایمان طبیعی همسر شما پنجم آبان ماه بوده است اگر هم سزارینی بودند باید یک هفته تا ۱۰ روز قبل تر زایمان سزارین را انجام می دادند می توانید دادسرای جرائم پزشکی شکایت کنید .

  11. شما خودتون با زایمان طبیعی بدون عوارض بودنش گول بزنید به نظر من که عالی در مورد زایمان گفتن شما هم که اقا هستید از طرف ی مرد زایمان طبیعی توصیف نکنید لطفا

  12. بنظرمن بدترین عارضه زایمان طبیعی گشاد شدن واژن و بخیه خوردن اون و دردناک بودن نزدیکی حتی تا سه ماه بعد از زایمان هستش.

  13. توی ایران اگه کسی بخواد زایمان طبیعی انجام بده ۳ روز باید تنهایی تو بیمارستان زور بزنه بعدم کیسه آب پاره میشه بعدم سزارین اورژانسی یعنی در اصل درد هردو زایمان رو میکشه من با چشم خودم دیدم چندین مورد
    این چه وضشه دیگه؟؟

  14. طبق تحقیقات بنده در سایر کشور ها از لحاظ آمار پزشکی جهانی ایمن ترین و بی خطر ترین راه برای زایمان سزارینه ۲- بر فرض محال عکس این درست باشه کسی حق نداره زن رو مجبور کنه به چه روشی زایمان کنه انسان بودن انسان و ارزش قایل شدن برای عقل و شخصیت و حقوق هر انسان در تمام جهان اینو میگه ۳-از کی بیمارستانها و تجهیزات ما مثل کشور های پیشرفته شده و شرایط زایمان بدون درد و بدون خطر برای مادر و جنین فراهم شده که همچین قانونهایی رو که عین توهین به شعور و شخصیت آدمهاست تصویب و اجرایی میکنن؟

  15. چه مزخرفاتی راجع سزارین نوشتن.اینم بگید که در زایمان طبیعی ماماهای بی فرهنگ ایرانی با دادو بیداد سریع برای راحتی کار خودشون از سوراخ واژن تا سوراخ مقعد تیغ میزنن و باعث اینهمه عفونت و بخیه و بدبختی میشن!!!!!!!!

  16. مادر در هنگام رایمان در حساس ترین حالت ممکن قرار داره،و متاسفانه برخورد بد و حتی وحشیانه ی پرسنل زایشگاه،بی توجهی ،نفرت و دستکاریهای مدام باعث میشه انسانیت زیر سوال بره،بعضی وقتها با خودم میگم خوبع اینا خودشونم زن هستن و اینقدر وحشتناک با یه زایو بر خورد می کنند.
    زایش بعد از خداوند،از طریق مادر صورت میگیرد،یک امر مقدسه بیایید به احترام این قداست برخورد خوبتری با مادران داشته باشیم

  17. من زایمان طبیعی داشتم
    به نظرم اگر بتونید تو یه بیمارستان خوب مثل صارم زایمان طبیعی انجام بدید ساعتهای زایمانتون میشه قشنگترین ساعتهای زندگیتون
    برخورد و رسیدگی پرسنل انقدر عالیه که حس میکنی مادر یا خواهرت هستن و همسرت هم پیشته و قطعا نمیشه منکر این شد که تو این شرایط زایمان طبیعی بهتر از سزارینه برای بچه و مادر تین رو علم ثابت کرده کل دنیا رو این قضیه به نتیجه رسیدن و تحقیقاتشون کامل شده پس نیاز به نظر دادن منو شما نیست
    ولی اگر بیمارستان خوب نباشه حق با دوستمونه که انقدر برخوردها ناجوره که همون بهتر که سزارین انجام بشه

  18. من بیمارستان خاتم الانبیا زایمان کردم و یکماه قبل زایمان یه مامای همراه سپردم و موقع زایمان باهاشون تماس گرفتم و اومدن به کمکم . وووووووواقعا بهتریییییین روز زندگیم همون روز بود و من طبیعی دخترمو به دنیا آوردم . درد کشیدم اما شیرین ترین درد زندگیم بود . دوران بارداری از زایمان طبیعی میترسیدم ولی وقتی تو کلاسهای زایمان طبیعیشرکت کردم و روشهای کنترل درد آشنا شدم بر ترسم غلبه کردم . به نظرم بهترین تصمیم زندگیم انتخاب زایمان طبیعی بود. و البته خیلی خوشحالم که مامای همراه هماهنگ کرده بودم که خیییلی کمکم کردن . درمورد مشکلاتی که دوستان گفتن هم بگم که در مورد گشادی واژن که دوستان گفتن برای من تنگ تر هم شد چون دکترم بخیه کرد. و اینکه اینو یه خانم ایرانی که توی ژاپن فرزندشو به دنیا آورد میگفت که اونجا و کشورای پیشرفته انتخاب اول ،زایمان طبیعیه و ایشون اصرار داشت که سزارین بکنه ولی خیلی پزشکای اونجا باهاش مخالفت کردن و درنهایت طبیعی آورد . و اینکه خاله زنک بازی نیست که من و شما بشینیم سر نوع زایمان و اینکه به نظرمون کدوم بهتره حرف بزنیم توی رفرنسهای پزشکی دنیا و کشورای پیشرفته زایمان طبیعی تجویز میکنن جز در موارد خاص. پیشنهاد من اینه که برای زایمان طبیعی پیش پزشکایی که طبیعی رو ترجیح میدن برید و البته مامای همراه یکماه قبلش هماهنگ کنید .

  19. سلام
    من آخرین پریودم اول آذر بوده بنظرتون بهترین زمان برای سزارین چه تاریخی هست؟
    دکترم گفته از ۲۱ مرداد تا ۲۴ مرداد میخوام سزارینت کنم بنظرتون زود نیست؟ ؟

    1. سلام بهتر است از تاریخ ۲۶ مرداد ماه تا ۲۸ مرداد ماه عمل سزارین انجام شود .

  20. سلام
    من آخرین پریودم اول آذر بوده بنظرتون بهترین زمان برای سزارین چه تاریخی هست؟
    دکترم گفته از ۲۱ مرداد تا ۲۴ مرداد میخوام سزارینت کنم بنظرتون زود نیست؟ ؟

    1. سلام بهتر است بین تاریخ ۲۵ مرداد تا ۲۸ مرداد عمل سزارین شما انجام شود .

  21. خراب بشه این مملکت که هیچ چیزش درست نیست.اما راجع به زایمان فقط میگن باید طبیعی باشه.تو هفته۳۷ هستم برای سزارین هر بیمارستانی میریم میگن ممنوعه.تو رو خدا اگه کسی جایی زو سراغ داره بگه

    1. بیمارستان امام زمان اسلامشهروسپیره تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.