بررسی ارتباط بین روزه گرفتن و زایمان زودرس؛ آیا روزه گرفتن برای زنان باردار مضر است؟

بررسی ارتباط بین روزه گرفتن و زایمان زودرس؛ آیا روزه گرفتن برای زنان باردار مضر است؟

محدودیت انرژی در دوران بارداری یا خطر افزایش زایمان زودرس شناخته می شود. مطالعه جدیدیی که در مجله تغذیه منتشر شده است اطلاعات جدیدی را ارائه می دهد که نشان می دهد روزه گرفتن به خصوص در سه ماهه دوم بارداری ممکن است مضر باشد. تیم تحقیقاتی به سرپرستی ناتالیا اوگر (در دانشگاه مرکز تحقیقاتی بیمارستان مونترال) و همکارانش ارتباط بین روزه گرفتن ماه رمضان در زمان بارداری و خطر زایمان زودرس برای زنان عرب را مورد ارزیابی قرار دادند.

زایمان زودرس براساس شدت آن دسته بندی شد: هفته ۲۲-۲۷ به شدت زودرس، هفته ۲۸-۳۲ خیلی زودرس، هفته ۳۲-۳۶ متوسط تا زودرس. محققان با بررسی گواهی تولد بیش از ۳,۰۰۰,۰۰۰ زایمان زودرس در کبک کانادا در تاریخ شروع و پایان ماه رمضان مشخص کردند که Hیا این مشکل در طی هر کدام از سه ماه بارداری رخ داده است یا نه.

آیا روزه گرفتن برای مادر باردار و جنین ضرر دارد؟

در این مطالعه برای زنان عرب زبان، روزه گرفتن در طی ۳ ماهه دوم بارداری در مقایسه با روزه نگرفتن با میزان ۳۵% بیشتر خطر هر نوع زایمان زودرس مرتبط بوده است. این خطر برای روزه گرفتن در ماه رمضان در طی هفته های ۲۲ و ۲۷ یعنی اواخر نیمه سه ماهه دوم بارداری حتی بیشتر بود. اگرچه محققان نتوانستند این موضوع را برای تمامی زنان عرب زبانی که در این مطالعه روزه گرفتن ثابت کنند، اما یافته ها شواهد قانع کننده ای را ارئه می دهند که روزه گرفتن در طی ماه رمضان در سه ماهه دوم بارداری با زایمان زودرس حتمی اما نه از نوع شدید یا متوسط آن مرتبط بوده است.

علاوه بر این، روزه گرفتن در ماه رمضان در سه ماهه اول بارداری هیچ تاثیری ندارد. این موضوع تعجب آور نیست که در سه ماه دوم بارداری نیاز به انرژی به ۳۴۰ کیلو کالری افزایش پیدا می کند؛ درحالیکه نیاز به انرژی در سه ماهه اول بارداری هیچ تفاوتی با زنان غیر باردار ندارد.

آیا زنان باردار می‌توانند روزه بگیرند؟

اگرچه روزه گرفتن در هیچ دوره ای از بارداری توصیه نمی شود، اما روزه گرفتن در دوره های مهم و حیاتی بین هفته های ۲۲ و ۲۷ بارداری ممکن است پر خطر باشد. خانوم هایی باردار باید برای روزه گرفتن در سه ماهه دوم با پزشک مشورت کنند تا خطر زایمان زودرس را کاهش دهند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *