برای باز شدن دهانه رحم چه کاری باید انجام داد؟!

زمانی که بدن برای زایمان آماده می‌شود، دهانه رحم به طور طبیعی شروع به باز شدن می‌کند؛ اما در شرایطی که زایمان زودتر اتفاق می‌افتد، احتمالا دهانه رحم باید با استفاده از برخی تکنیک‌ها تحریک شود. این کار توسط پزشک یا ماما انجام می‌شود تا خطری مادر و کودک را تهدید نکند. اما شما نیز می‌توانید با روش‌هایی سرعت باز شدن دهانه رحم را افزایش دهید.

برای باز شدن دهانه رحم چه کاری باید انجام داد

برای باز شدن دهانه رحم چه کاری باید انجام داد؟

۱. پیاده روی
هنگامی که به تاریخ زایمان نزدیک می‌شوید، باید سعی کنید هر چقدر که می‌توانید راه بروید. جاذبه زمین و راه رفتن، نوزاد را به سمت کانال زایمان هدایت می‌کنند. همچنین در این حالت، فشاری که سر نوزاد روی دهانه رحم وارد می‌کند هم به بازتر شدن دهانه رحم کمک می‌کند. علاوه بر این پیاده‌روی موجب بروز انقباضاتی می‌شود که به بازتر شدن دهانه رحم سرعت می‌بخشد. اما شما باید از کسی بخواهید که همراه شما قدم زده و مراقب شما باشد.

۲. استفاده از توپ بارداری
روی یک توپ باردارای نشسته و پا‌های خود را از هم باز کنید. از یک صندلی یا تخت استفاده کرده و مانند تصویر روی آن خم شوید. این کار عضلات لگن و خود لگن را گشاد می‌کند. شما همچنین می‌توانید به آرامی روی توپ حرکات نوسانی بالا و پایین را انجام دهید؛ این حرکت نیز با هدایت کردن سر نوزاد به سمت دهانه رحم باعث تسریع بازشدگی دهانه رحم می‌شود.

۳. ورزش ملایم
سعی کنید از پله بالا و پایین بروید؛ این کار را با گام‌های بلند و آهسته انجام دهید. این حرکت به کشیدگی و بازتر شدن دهانه رحم کمک می‌کند. راه رفتن با قدم‌های کشیده‌تر و آرام‌تر از حالت طبیعی نیز اثر مشابهی داشته و انقباضات را تقویت می‌کند.

۴. دوش آب گرم
سعی کنید به صورت ایستاده یا نشسته دوش آب گرم گرفته و استرس و ترس را از خود دور کنید. دوش آب گرم می‌تواند تنش را کاهش داده و به باز شدن دهانه رحم و افزایش انقباضات کمک کند. همچنین می‌توانید درون یک وان آب گرم دراز بکشید؛ اما حتما هنگام ورود و خروج به وان از کسی کمک بگیرید.
روش‌های دیگری نیز برای ریلکس شدن وجود دارند؛ سعی کنید به یک موسیقی آرام گوش دهید یا از یک ماساژ ملایم لذت ببرید.

۵. نزدیکی
با شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی موجب ترشح پروستاگلاندین در بدن و احتمالا تحریک و باز شدن دهانه رحم می‌شود. توصیه می‌شود قبل از رابطه جنسی، با پزشک خود مشورت کنید. در اکثر موارد رابطه جنسی در این مرحله، تا زمانی که کیسه آب شما نترکیده باشد، ایمن است. لازم به ذکر است که مطالعات کمی رابطه میان باز شدن دهانه رحم و رابطه جنسی را تائید می‌کنند؛ اما بسیاری از پزشکان این روش را به بیمارانی که از وضعیت بارداری خود خسته شده‌اند توصیه می‌کنند.

۶. تحریک نوک سینه
تحریک نوک سینه هورمونی به نام اکسیتوسین آزاد می‌کند که باعث شروع زایمان می‌شود. نوک سینه خود را مالش دهید یا از شریک زندگی خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

۷. مصرف دارو
قبل از مصرف دارو، ابتدا روش‌های خانگی باز شدن دهانه رحم را امتحان کرده و اجازه دهید این روند به صورت طبیعی پیش برود. پزشکان نیز تا جای ممکن شما را تشویق می‌کنند که برای افزایش سرعت باز شدن دهانه رحم و افزایش انقباضات از روش‌های طبیعی استفاده کرده و تنها در صورت لزوم از روش‌های دارویی استفاده کنید؛ چرا که مداخلات دارویی گاها منجر به زایمان زودرس و سزارین می‌شود.

باز شدن دهانه رحم 
پاسخ به سوالات رایج

۱. آیا ممکن است دهانه رحم من قبل از ترکیدن کیسه آب باز شود؟
بله، برخی از زنان قبل اینکه دهانه رحمشان کامل باز شود، کیسه آبشان می‌ترکد؛ اما این اتفاق رایج نیست.

۲. من در هفته ۳۸ بارداری هستم و نوزاد در حالت بریچ است (حالتی که نوزاد با پا یا باسن در دهانه رحم قرار گرفته است). آیا انجام ورزش‌های ملایم و راه رفتن به منظور تسریع باز شدن دهانه رحم مناسب است؟
انجام ورزش ملایم یک روش بسیار سالم برای تحریک زایمان به صورت طبیعی بوده و باعث زایمان زودتر از موعد نمی‌شود.

۳. آیا زایمان در حالتی که دهانه رحم به‌طور کامل باز نشده، ممکن است؟
در صورتی که دهانه رحم‌تان به‌طور کامل باز نشده باشد، پزشک با ماساژ دادن دهانه رحم آن را تحریک به باز شدن می‌کند.

۴. آیا برای باز شدن دهانه رحم باید زور بزنم؟
خیر؛ زور زدن قبل از آنکه دهانه رحم کاملا باز شده باشد، می‌تواند دهانه رحم را پاره کرده و منجر به مشکلات بسیاری شود.

۵. در هفته ۴۱ بارداری هستم و دهانه رحم‌ من بسته است؛ چه کاری باید انجام دهم؟
اگر این اولین زایمان شماست، کاملا طبیعی است. گاهی دهانه رحم در عرض چند ساعت در فرایند زایمان باز می‌شود.

۶. من در هفته ۳۹ بارداری هستم و قبلا یک بار زایمان سزارین داشته‌ام. دهانه رحم من تنها ۲/۵ سانتی‌متر باز شده‌ و پزشک برای من یک وقت سزارین تنظیم کرده‌است؛ آیا ممکن است قبل از آن زایمان طبیعی اتفاق بیفتد؟
بله؛ زایمان طبیعی بعد از سزارین ممکن است. اگر ۲/۵ سانتی‌متر دهانه رحم شما باز شده، امکان دارد که تا قبل از زمان سزارین تا ۱۰ سانتی‌متر باز شود.

۷. آیا بعد از دو بار سزارین می‌توانم زایمان طبیعی داشته باشم؟
زایمان طبیعی بعد از سزارین امکان‌پذیر است. فقط باید پزشکی پیدا کنید که این کار را انجام دهد! اغلب آن‌ها این موضوع را رد کرده و این تنها به دلیل راحتی خودشان است! ممکن است مجبور باشید به چند پزشک مراجعه کرده تا به شما در این زمین کمک کنند.

۸. من در هفته ۳۸ بارداری هستم و دهانه رحم من ۴ تا ۵ سانتی‌متر باز شده‌ و انقباض‌هایم کاملا متوقف شده‌است؛ چه کار باید بکنم؟
تنها باید صبر کنید. هر بارداری در زمان خاص خودش پیشرفت می‌کند؛ دقت کنید که هر گرمی که به وزن کودک در رحم شما اضافه شود، بعد از زایمان به او در مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند. بسیاری از پزشکان از انجام زایمان قبل از ۴۱ هفته خودداری می‌کنند مگر آنکه خطر پزشکی برای مادر یا کودک وجود داشته باشد.

۹. چطور می‌توانم زایمان طبیعی داشته باشم وقتی پزشک با آن مخالف است؟
نظر پزشکان دیگر را نیز بخواهید. بسیاری از پزشکان بر زایمان سزارین اصرار دارند؛ چرا که می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و برایشان راحت‌تر خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از مضرات سزارین به پزشکان دیگر نیز مراجعه کنید. 

منبع خبر : برگرفته از setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.