ایا کیست کوروئید پلکسوس در مغز جنین تاثیر میگذارد

برای از بین بردن کیست سر جنین چه باید کرد؟!

سلام من هفته ٢٢ هستم … غربالگري اول همه چي نرمال بود و در آزمايش انومالي ريسك سندروم دان بالا بود كه امينيو سنتز دادم و جوابش سالم بود ولي بعد كه سونو انومالي رو انجام دادم گفتن ٥ تا كيست كوچك در مغز جنين وجود داره و بعد يک ماه بايد چك بشه و من بعد يکماه كه رفتم گفتن تعدادش دوتا شده و اندازش بزرگتر شده.. حالا با توجه به اينكه هم آزمايشم ريسكش بالا بود و هم اين كيست ها وجود دارن هنوز ممكنه مشكلي وجود داشته باشه؟؟؟ برای از بین بردن کیست سر جنین چه باید کرد؟ آیا خطرناکه؟؟

کیست سر جنین

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نگران نباشید معمولا این کیست ها در مغز جنین در سه ماهه آخر بارداری معمولاً جذب و رفع می شوند. باید دو ماه دیگر سونوگرافی انجام بدهید. کیست مغز جنین معمولا با نقایص عصبی همراه نیستند اما اگر ریسک فاکتور دیگری همراه شان بود بررسی بیشتر لازم است.

برای از بین بردن کیست سر جنین چه باید کرد

سوالات رایج درباره کیست مغز جنین

 

۱- احتمال این که کیست مغز جنین نشانه تریزومی ۱۸ باشد چقدر است؟

تخمین میزان دقیق ریسک دشوار است و تا حدودی بحث برانگیز است، اما اکثر پزشکان معتقدند که این میزان کمتر از ۱ درصد است، اما سونوگرافی معمولی طبیعی، بیش از ۹۹ درصد احتمال نداشتن تریزومی ۱۸ دارد. آزمایش عادی فتوپروتئین آلفا (AFP) احتمال تریوزومی ۱۸ را کاهش می دهد.

۲- آیا اندازه ذرات کیست مغز جنین مهم است؟

به طور معمول، اندازه مهم نیست، هرچند کیست های بیشتر و بزرگ تر، نگران کننده تر هستند.

۳- گام بعدی بعد از کشف کیست چیست؟

می توانیم آمنیوسنتز را انجام دهیم و تعدادی از کروموزوم ها را در جنین شمارش کنیم تا اطمینان حاصل شود که یک کروموزوم ۱۸ اضافی وجود ندارد. در عین حال می توانیم دیگر ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون را رد کنیم. با این وجود خطر کمتری برای آمنیوسنتز وجود دارد که باعث سقط جنین می شود.

۴- ریسک سقط جنین با آمنیوسنتز چقدر است؟

تعیین میزان خطر سقط جنین با آمنیوسنتز دشوار است. بسیاری از پزشکان ۰٫۵ درصد یا ۱ در ۲۰۰ را ذکر می کنند.

۵- آیا می توانم صبر کنم تا ببینم که کیست حل می شود؟

این به تصمیم شما کمک نمی کند، زیرا کیست ها تقریبا همیشه در جنین های طبیعی و همچنین در افراد دارای تریزومی ۱۸ حل می شوند. دوره طبیعی برای CPC حل و فصل یا ناپدید شدن است. با این حال، حتی زمانی که کیست حل می شود، احتمال این که جنین دارای تریزومی ۱۸ باشد را کاهش نمی دهد.

۶- برای کیست مغز جنین چه کاری انجام دهم؟

اگر هیچ کاری انجام ندهید، باید اطمینان داشته باشید که نوزاد شما به احتمال زیاد کروموزوم طبیعی دارد. اگر هنوز آزمایش خون آلفا فتوپروتئین (AFP) انجام نداده اید، می توانید این کار را برای ارزیابی بیشتر احتمال تریوزومی ۱۸ انجام دهید. اگر نیاز به اطمینان دارید، می توانید آمنیوسنتز را با دانستن اینکه این امر بعید است به یک عارضه منجر شود، انجام دهید.

تصمیم شما باید به آنچه که با اطلاعات آمنیوسنتز انجام می دهید، احساس شما در مورد سقط جنین، نگرانی شما در خصوص نوزاد آسیب دیده بستگی داشته باشد. اگر می خواهید آمنیوسنتز را ادامه دهید، می توانید اطمینان حاصل کنید که عوارض این روش بسیار نادر است.

کیست ها اغلب خودبخودی، در سه ماه سوم از بین می روند معمولا تا هفته ۲۴ بارداری و معمولا با نقایص عصبی همراه نیستند اما اگر ریسک فاکتور دیگری همراه شان بود بررسی ها را بیشتر می کنیم.

منبع خبر : ooma

اشتراک‌گذاری
6 نظر
  1. سلام خسته نباشید من یه سونو در هفته ۱۷ بارداری انجام دادم که بهم گفتن کیست کوروئید دیده شده و باید به دکتر پرناتولوژی مراجعه کنم بعد از مراجعه ایشون گفتن که کیست نیست و لخته خون یا همونivh روی سر جنین دیده شده و واسه هفته اینده سونو مجدد و ام ار ای واسم نوشتن.البته من غربالگری اولم که هفته ۱۲ انجام دادم همه چیز نرمال بود و دکتر بهم گفتن جوابش خوبه .حالا چقد احتمال داره که ایم عارضه خوب بشه و سقط خاتمه پیدا نکنه.و اصلا دلیل پیدایش این مشکل چی میتونه باشه؟

    1. سلام باید مجدد سونوگرافی انجام بدهید تا نظر قطعی داده شود اما معمولا مشکل جدی نیست .

  2. سلام من آزمایش ۱۸هفتگی رو انجام دادم و بعد از آنومالی دکتر گفته یه کیست ساده به قطر ۲.۶ میلیمتر تو سر جنین وجود داره .این مشکل حل میشه یا چیزه بدیه باعث سقط جنین میشه

    1. سلام خیر مشکل جدی وجود ندارد رفع می شود .

  3. سلام وقت بخیرمن هفته۱۹بارداری هستم توی سونوانومالی کیست های متعددبه قطر۱۲میلیمتردیده شددکترپرناتامیگه احتمال۹۰درصدحل میشه جواب غربالگری نوبت اولمم خوب بودباریسک پایین آیاممکنه بچه مشکلی داشته باشه عقب ماندگی یاهرچیزی
    ایاواقعأبااین اندازه برطرف میشه این کیستها؟؟

  4. سلام پسرم بعد از تولد تو سرش کیست وجود داشت الان به اندازه یک چهارمغز است چی باید کنم تا ار بین برود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *