هزینه آزمایش هورمونی روز سوم پریود

برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی باید ناشتا بود؟!

سلام خانوم دکتر من باید روز سوم پریودی برای آزمایش هورمونی پرولاکتین، هورمون محرک فولیکول و ذخیره تخمدان، استرادیول و ال اچ (FSH،E۲،LH) آزمایش بدم البته اگه اشتباه نکنم! برای باردار شدن اقدام کردم و دکترم گفت لازمه این آزمایشو انجام بدی. اما نگفت ناشتا باشم یا نه؟ سوالم اینه که برای انجام آزمایش هورمونی روز سوم پریودی لازم به ناشتا بودنه اگر بله چند ساعت ناشتا باشم؟!! شرایط آزمایش هورمونی روز سوم پریود چیست؟

برای آزمایش هورمونی زنان باید ناشتا بود؟!

پاسخ مشاور نی نی نما:

برای آزمایش هورمونی زنان FSH،E۲،LH در روز سوم پریودی معمولاً نیازی به ناشتابودن نیست اما برای پرولاکتین لازم است که حدود ۱۲ ساعت ناشتا باشید و باید قبل از صبحانه آزمایش دهید. اما خوردن آب اشکالی ندارد.

یک نکته دیگر درباره آزمایش پرولاکتین وجود دارد که باید ۲ ساعت از بیدار شدن شما گذشته باشد و از ۲۴ ساعت قبل نزدیکی و تحریک سینه نداشته باشید.

اگر به صورت همزمان همه این آزمایش را می خواهید انجام بدهید ناشتا بودنتان اشکالی ایجاد نمی کند و می توانید همزمان انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: آزمایش ذخیره تخمدان در زنان نابارور | آزمایش خون هورمونی در روز سوم عادت ماهانه

ناشتایی برای آزمایش به چه معناست؟

  1. نباید ۱۲ ساعت پیش از نمونه گیری مواد غذایی و مایعات (به جز آب) خورده یا آشامیده شود.
  2. نباید ۱۲ ساعت پیش ازنمونه گیری آدامس جویده شود یا از قرص های نعناع و طعم دهنده های مشابه استفاده کرد.
  3. شام قبل از ناشتایی باید سبک باشد.
  4. بیمار باید داروهایی را که پزشک تجویزکرده بر طبق دستورات مصرف نماید (البته آزمایشگاه را از نظر مصرف داروها مطلع سازید) ولی ازمصرف داروهای شیرین مثل شربت سینه خودداری شود.
  5. برای پیشگیری از تاثیرات گرسنگی بر نتیجه آزمایش، نباید ناشتایی بیش از ۱۶ ساعت ادامه یابد.
  6. در مدت ناشتایی می توان دندان ها رامسواک زد.

موارد ذیل درمدت ناشتایی منع شده اند زیرا می توانند از طریق تحریک دستگاه گوارش یا برخی هورمون ها باعث تداخل درآزمایشات شوند.

  • نوشیدن آبمیوه ، چای و قهوه
  • جویدن آدامس
  • انجام حرکات بدنی و ورزشی
  • استعمال دخانیات

برای آزمایش هورمونی باید ناشتا بود

شرایط آزمایش هورمونی روز سوم پریود

  • نمونه: خون وریدی از طریق رگ دست
  • بهترین زمان برای دادن خون به منظور انجام آزمایش، صبح زود و بعد از ۱۲ ساعت ناشتا بودن و قبل از خوردن صبحانه است.
  • در مورد بررسی هورمون های زنانه نظیر استروژن ، پروژسترون ، FSH وLH توجه به دستور پزشک مبنی بر انجام آزمایش در روزهای خاصی از ایام عادت ماهیانه ضروری است.
  • در مورد تست پرولاکتین، نمونه گیری باید حداقل دو ساعت پس از بیدار شدن از یک خواب آرام و کافی باشد.
  •  استرس باعث نتایج بالای کاذب درآزمایش خواهد شد.
  • در صورت استفاده ازداروی خاص آزمایشگاه را مطلع سازید.

هزینه آزمایش هورمونی روز سوم پریود

هزینه انجام آزمایش هورمونی بسته به تعداد آیتم هایی که پزشک درخواست آزمایش آنها را داده متفاوت است. فاکتور دیگری که در مقدار هزینه آزمایش نقش دارد، آزمایشگاهی است که شما برای انجام آزمایش به آنجا مراجعه می کنید. اما بطور کلی هزینه آزمایش هورمونی روز سوم پریود سال ۹۸ به تفکیک آیتم ها به شکل زیر خواهد بود:

  • پرولاکتین ۲۲۲۰۰
  •  تستسترون ۲۴۳۰۰
  • DHEA      ۲۵۰۰۰
  • پروژسترون ۲۵۰۰۰

مهمترین آزمایش های بررسی هورمونهای زنانه

۱٫ تست هورمون FSH, LH

سطح این هورمون ها توسط هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز تنظیم می گردد، اندازه گیری FSH,LH در ارزیابی عملکرد غده هیپوفیز، ارزیابی فرآیند بلوغ و ناباروری زنان انجام می شود. به طور کلی پایین بودن سطح این دو هورمون نشانه اختلال در هیپوفیز/ هیپوتالاموس و بالا بودن سطح آن نشانه نارسایی تخمدانها می باشد. لازم به ذکر است که در دوره های مختلف قائدگی سطح این هورمون ها بالا یا پایین می رود و می بایست میزان این هورمون ها با توجه به دوره قاعدگی که در آن نمونه گیری انجام شده، مقایسه شود. از میزان این دو هورمون، می توان در تعیین نزدیک شدن دوره یائسگی نیز استفاده کرد.

۲٫ آزمایش استروژن

در واقع استروژن نام یک هورمون در بدن نیست و این نام به دسته‌ای از هورمون‌ها اطلاق می‌شود. سه هورمون استروژن مهم که در بدن خانم‌ها تولید می‌شوند، استریول، استرادیول و استرون هستند. استروژن‌ها عمدتا در تخمدان‌ها ساخته می‌شوند و به نام هورمون‌های زنانه شناخته می‌شوند. البته آقایان نیز مقدار کمی از این هورمون را در بیضه‌های خود تولید می‌کنند. استروژن در خانم ها در سیکل طبیعی تخمدان، در مرحله فولیکولی از تخمک آزاد می شود.

استرادیول: سطح این هورمون نیز در طی دوره قائدگی به شدت تغییر می کند و به همین دلیل است که هنگام بررسی پاسخ آزمایش دانستن زمان چرخه قاعدگی بسیار مهم است. سطح این هورمون در بررسی عملکرد تخمدان ها و غدد فوق کلیه درخواست می شود.

۳٫ تست پروژسترون

پروژسترون نقش مهمی در چرخه قاعدگی زنان و توانایی آنها در باروری دارد. بنابراین عدم تولید کافی این هورمون در خانم ها می تواند به مشکلات جدی منجر شود. پروژسترون مخصوص خانم ها نیست، بلکه مردان نیز برای سلامت جسمی و عملکرد جنسی به پروژسترون نیاز دارند.

اهمیت پروژسترون به قدری است که امروزه می توان این هورمون را به عنوان اولین هورمون جهت درمان مشکلات جنسی و اختلالات هورمونی جنسی در مردان و زنان در نظر گرفت. اندازه گیری سطح این هورمون در تشخیص حاملگی های خارج از رحم، برخی کیست های تخمدانی و … انجام می گیرد.

۴٫ تست پرولاکتین

پرولاکتین هورمونی است که از مغز و از غده هیپوفیز ترشح می‌شود. این هورمون در بدن همه افراد وجود دارد، اما در زمان بارداری به طور طبیعی میزان آن بالا می‌رود و چندین برابر می‌شود و در کل سیستم بدن اثر می‌گذارد. میزان هورمون پرولاکتین بر اثر عواملی مثل غده خوش‌خیم هیپوفیز، کم‌کاری تیروئید، افسردگی و استرس بالا می رود. در هنگام انجام آزمایش پرولاکتین دقت کنید که سطح این هورمون بر اثر عواملی مثل ورزش، خواب، جراحی، مصرف برخی از داروها و یا رابطه جنسی می تواند به طور موقت بالا رود. رعایت دقیق نکات قبل از آزمایش هورمون پرولاکتین نتایج دقیق تری به همراه خواهد داشت.

۵٫ تست تستوسترون

تستوسترون در بیضه‌های مردان، در تخمدان‌های زنان، و در غدد فوق کلیوی هر دو جنسیت تولید می‌شود. این هورمون یک آندروژن، یا هورمون محرک بروز ویژگی‌های مردانه است. مردان و زنان، هر دو هورمون تستوسترون دارند، البته سطح آن در مردان بالاتر است. در هر دو جنسیت باعث افزایش قوای جنسی می شود. به طور کلی عدم تعادل هورمون ها در زنان و گاها سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث افزایش میزان این هورمون می شود که همراه با علائمی نظیر ریزش مو، رویش موهای زائد، افزایش وزن، آکنه و … همراه است.

۶٫ هورمون DHEA

این هورمون هم مثل تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که افزایش آن در زنان مشکلاتی مشابه سطح بالای تستوسترون را به همراه دارد. این ماده پیش ساز سایر هورمونها نظیر تستوسترون و استروژن است. معمولا اندازه گیری سطح این هورمون در خانم ها برای کمک به تشخیص سندروم پلی کیستیک، سرطان و بیماری های غدد فوق کلیوی و … انجام می شود.

۷٫ هورمون Inhibin B

پروتئو هورمونی (protein hormone) است که در تخمدان زنان و بیضه مردان تولید می شود . این هورمون ترشح FSH در غده هیپوفیز را مهار میکند . Inhibin B یک تولید طبیعی از فولیکولهای تخمدان است و مقدار آن در سرم در شروع یک سیکل ماهانه ، با تعداد و سلامت فولیکولهای درحال رشد تخمدان نسبت مستقیم دارد. از این تست جهت تعیین میزان رزرو تخمدانها و احتمال بچه دار شدن استفاده می شود .

۸٫ هورمون AMH

هورمون مهار کننده ی مولرین در بافت بیضه‌ی مردان و تخمدان زنان تولید می شود.

اندازه‌گیری سطح این هورمون برای ارزیابی تعداد فولیکولهای باقیمانده (ذخیره) یا تخمک ها در تخمدان اهمیت دارد. ارزیابی ذخیره تخمدانی توسط هورمون های سرمی FSH و AMH و سونوگرافی لگن انجام می گیرد. حساسیت تست AMH بسیار بالا است و حتی از این تست به تنهائی میتوان برای غربالگری اولیه ذخیره تخمدانی استفاده کرد.

۹٫ هورمون Andrestendion

هورمونی است که توسط غده فوق کلیوی، تخمدان و بیضه ها ساخته می شود. این هورمونی است که به طور معمول تبدیل به تستوسترون و استرادیول در مردان و زنان می شود.

۱۰٫ هورمون ۱۷OH-Progestron

هدف از انجام این آزمایش اندازه گیری ۱۷- هیدروکسی پروژسترون (۱۷-OHP) در خون است؛ که پیش ساز هورمون کورتیزول می باشد. کورتیزول هورمونی است که توسط غدد آدرنال ساخته می شود و در شکستن مولکول های پروتئین، قند، چربی و همچنین در حفظ و تثبیت فشار خون و تنظیم میزان فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

منبع خبر : neshatlab

اشتراک‌گذاری
16 نظر
  1. سلام خسته نباشید.من میخواستم ازمایش هورمون بدم.چون عصر پریود شدم س روز بعدشم میشه عصر ک اگه بخوام برم ازمایش بدم جایی بازنیست میخواستم بدونم اگه روز چهارم ازمایش بدم ایرادی داره یا اینکه لازم نیست حتما س روزم پربشه بعدازمایش بدم.مثلادوروز و خورده بگذره و ازمایش بدم.ایااشکالی داره اینجوری ازمایش دادن؟

    1. سلام مشکلی نیست صبح روز سوم پریود می توانید آزمایش هورمونی انجام بدهید .

  2. سلام

    این آزمایش حتما باید روز سوم باشه؟؟؟
    آخه من روز سومم تعطیلیه، آزمایشگاه باز نیست، میشه روز دوم رفت یا چهارم؟؟ کدوم بهتره؟

    1. سلام می توانید روز دوم یا چهارم این آزمایش را انجام بدهید.

  3. سلام خسته نباشید من چندروز اول پریودی دچار لک بینی هستم برای انجام این آزمایش باید به صورت کامل خونریزی داشته باشم وبعد از ان سه روز در نظر بگیرم یا اینکه همان سه روز اول که لکه بینی دارم میتوانم آزمایش هورمونی انجام بدم.

    1. سلام بهتر است در زمان خون ریزی آزمایش هورمونی را انجام بدهید.

  4. سلام ببخشید خواستم بپرسم من می خوام آزمایش هورمونی بدم برای لیزر مو زیر گردن ک مثل مال مرد ایا باید واس ازمایش ۳ روز از قاعدگیم بگذره؟؟؟؟؟

    1. سلام بهتر است روز سوم قاعدگی این آزمایش هورمونی را انجام بدهید.

  5. سلام خسته نباشید،عذرمیخوام من ازشنبه خون کم دارم بعدچندروز شدیدمیشه آیا برای آزمایش پرولاکتین باید ازشنبه حساب کنم یا بزارم وقتی شدیدترشد

    1. سلام باید از روز اول خون ریزی محاسبه کنید اگر لکه بینی جزئی داشته اید محاسبه نمی شود.

  6. سلام اگر برای آزمایش هورمونی روز سوم پریودی عصر برم آزمایشگاه مورد داره؟ آخه صبح نمیتونم برم

    1. سلام برای انجام بعضی از فاکتورهای هورمونی باید ناشتا باشید بهتر است آزمایش خود را به پرسنل آزمایشگاه نشان دهید .

  7. سلام، وقت شما بخیر
    من آزمایش فولیکول و ذخیره تخمدان دارم و چند روز قبل از دوره قاعدگی لک بینی و ترشحات زیادی دارم ، البته دوره قاعدگی منظمی هم ندارم
    به حساب دو ماه قبل باید هفتم این ماه پریود من شروع بشه ولی از چهارم لک بینی دارم، باید از چه تاریخی روز سوم رو حساب کنم ؟
    از چهارم که لک بینی شروع میشه؟ یا از هفتم که پریودی شروع میشه؟
    باید حتما ۳ روز از خونریزی کذشته باشه؟
    با تشکر

    1. سلام باید از خون ریزی محاسبه کنید .

  8. سلام برای آزمایش هورمون باید حتما ناشتا باشیم ؟

  9. سلام من روز سوم پریودی باید برم ازمایش هورمون الان از دو روز پیش ترشحات قهوه ای تیره داشتم فرداش وقتی میرفتم دستشویی چند قطره خونریزی هم داشتم الان من باید امروز میرفتم یا فردا باید برم؟؟
    ممنون میشم جواب بدین??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *