بازیهای مورد علاقه کودک ۶ ماهه/ ۱۱ بازی هیجان انگیز!

بازیهای مورد علاقه کودک ۶ ماهه

چه بازیهایی مناسب کودکان ۶ ماهه است؟

در شش ماهگی ساعات خواب کودک در روز کم می شود و همه ی شب تقریبا می خوابد و زندگی اش منظم می شود. اکنون کودک به طور منظم حرکت می کند زیرا چشم ها، دستها و ذهنش برای انجام یک هدف، قادر به حرکت با هم هستند. کودک حالا قادر به نشستن است و این کار باعث میشود که دست هایش در حرکت آزاد باشد و نشستن به او اجازه می دهد که کارهایی نسبتا بزرگ انجام دهد. پس می توانید از این موقعیت استفاده کنید تا به او بازی های مرتبط به حس شنوایی را پیشنهاد دهید.

بازیهای مورد علاقه کودک ۶ ماهه:

۱- اسباب بازی هایی که صدادار هستند
 وقتش رسیده که برای کودک اسباب بازی هایی که هنگام فشار دادن سوت یا بوق بزند، تهیه کنید. خاصیت این اسباب بازی این است که نسبت به گاز گرفتن بادوام هستند و حداقل چند ماه دوام دارند.

۲- صداهای خانه
با کودک خود در خانه قدم بزنید و اجازه دهید صداهایی که معمولا در خانه به وجود می آیند را بشنود. صدای آبی که از شیر جریان می یابد، زنگ در، صدای جارو برقی، خش خش کلیدها و صدای در زدن. این گردش را هر شب قبل از خواب تکرار کنید و هر بار صداهای جدید اضافه کنید.

۳- شیشه های صدادار
شیشه های آب معدنی آنهایی که پلاستیکی هستند؛ را با سنگ دانه ها، حبوبات و برنج و مهره های پلاستیکی و شاخه های درختان کوچک پر کنید و در هر شیشه یک نوع از این موارد را قرار دهید. سپس چند شیشه تهیه کنید که هنگامی که کودک آنها را تکان می دهد، هر کدام از آنها صدای خاصی در آورد. برای جلوگیری از هر اتفاق می توانید شیشه هایی را انتخاب کنید که در آنها پیچیدنی باشد.

۴- جعبه ی عجیب
این جعبه چیزی جز رادیو نیست. رادیو را جلوی کودک روشن کنید، ولی مواظب باشید که صدایش بلند نباشد. از موجی به موج دیگری انتقال بدهید. یک دفعه موجی که با گوش می دهد و همچنین بلندی صدا را عوض کنید. این روش باعث می شود که کودک صداهایی را که با آنها آشنایی نداشت، کشف کند.

۵- بوم!
جلوی کودک که روی صندلی بلندی نشسته است بایستید و در حالی که به او می گویید: «بوم»! پیشانی خود را و آهسته به پیشانی او بزنید، سپس سرتان را دور کنید و این کار را دو یا سه بار تکرار کنید. هنگامی که می گویید "بوم" و سرتان را پایین می آورید، کودک شما سرش را به زودی جلو می آورد. این یک بازی تقلید کردن عالی است که می توانید در هر مکانی آن را انجام دهید.

۶- بیدار سازی قوه ى لامسه
اجازه دهید کودک ۶ ماهه تان به چیزهای مختلف دست بزند، زیرا این کار باعث می شود تا احساسات گوناگون به او دست دهد. اگر به پوست درخت یا دیواری از آجر یا برگ گلها دست بزند، احساس نرمی و زبری را کشف می کند. دستش را زیر آب ولرم شیر بگیرید، سپس زیر فشار کم دوش حمام و …
این آزمایش ها را هر چه قدر که می توانید گوناگون تر کنید و هر بار اسم احساسی که کودک آن را درک می کند، با صدای واضح و آهسته نام ببرید. 

۷- بازی جستجو (کنجکاوی)
جعبه ی بزرگی را که باز کردنش آسان باشد در دسترس کودک قرار دهید و در آن مقداری اسباب بازی و وسایلی که بی خطر باشند، بگذارید. به زودی کودک از خالی کردن جعبه و جستجو کردن آن چه که در داخل جعبه هست لذت می برد. همیشه آن چه که در جعبه هست را عوض کنید تا به کنجکاوی کودک لطمه نزنید. می توانید به کودک هنگامی که زیر نظر شما باشد ظرفی بدهید که در آن بعضی از خوراکی های ریز، مثل دانه های ذرت یا کشمش قرار داده اید اما باید حواستان باشد که آنها رانبلعد.

۸- کتاب، کارت پستال ها
کارت پستال هایی را که برای عید نوروز یا جشن های تولد به شما می دهند یا کارت های پستی را جمع کنید و آنها را از کنار سوراخ کنید و آنها را روی هم جمع کنید. به این وسیله دارای کتابی جذاب و رنگی می شوید که کودک شما می تواند با آن بازی کند.

۹- لمس کردن کتاب
روی برخی از برگه های کارتن چسب زده و سپس روی آنها مواد گوناگون مانند برنج، شن و … پخش کنید. برگه ها ما را در یک پاکت جمع کنید و در آن ها انواع گوناگون از پارچه ها و یا برگه های روزنامه بگذارید. به این وسیله کتابی را برای لمس کردن کودک خود تهیه کرده اید که به وسیله ی آن می تواند انواع گوناگون جنس ها را امتحان کند. 

۱۰- آیا این را به من میدهی؟
به کودک خود یک شیء کوچک مثل عروسک، توپ یا قاشق بدهید و اجازه دهید که کمی با آن سرگرم شود. سپس دستتان را دراز کنید و با صدای نرم بگویید: «آیا … را به من میدهی؟» اگر دستش را دراز کرد، آن را بگیرید و با آن یک کار خوشحال کننده انجام دهید. مثلا آن را به هوا بیندازید و سپس آن را بگیرید و سپس آن را دوباره به کودک برگردانید. به این وسیله او را تشویق می کنید که آنچه که در دست دارد را به شما بدهد. این کارها باعث می شوند که کودک مهارت خود را رشد دهد. هنگامی که کودک به این بازی عادت کند، می توانید با روش ترکیب شیوه ی عوض کردن، آن را پیچیده تر کنید (توپ را به من بده و قاشق را بردار).

کودک ۶ ماهه با این روش، شیوه ی ربط دادن (هماهنگ کردن) میان رفتارهایش را یاد می گیرد و البته خیلی مهم است که در مورد آن چه انجام می دهید، توضیح دهید. با این کار کلماتی که کودک به کار می برد، پیشرفته شود: آیا مکعب آبی را به من می دهی؟ به جای آن مکعب قرمز را به شما می دهم، آیا می بینی این مکعب رنگش قرمز است؟ 

۱۱- مامان کجاست؟
این بازی تقلید کردن را در بر دارد و کودک ۶ ماهه را به معنای حضور و غیاب عادت می دهد. پشت درب یا پرده قایم شوید و بگویید: «کوکو» چند بار بازی را تکرار کنید. کودک آن را خیلی لذت بخش می بیند. اگر مکان مناسب بود، از یک طرف پنهان شوید و از طرفی دیگر ظاهر شوید. همچنین می توانید به وسیله ی گذاشتن حوله ای بر روی سرتان، پنهان شوید؛ به طوری که سرتان را کاملا مخفی کنید تا چند ثانیه بگذرد، سپس حوله را بردارید و بگویید: «کوکو، بعد از سه یا چهار بار کودک سعی می کند که خودش حوله را بردارد. در آخرین مرحله، سر کودک خود را با حوله بپوشانید و سؤال تقلیدی را مطرح کنید: کوچولوی من کجاست؟» و بعد از چند ثانیه حوله را سریع بردارید. در این بازی نیز کودک شما سعی می کند که خیلی سریع خودش حوله را بردارد.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. قایم‌موشک رو دوس دارن زیر پارچه قایم شدن و یهو بیرون اومدنو.. بزرگ که میشن با هیچی نمیخندند ?

  2. اینا در واقع بازی نیس انجامش واجبه من بصورت کلید واژه یادداشت کردم ممنون نی نی نما چون اینا هم مث غذا روند رشد کودکه ❤

  3. آره واقعا رشد شخصیتی و فکری

  4. بازیهای تقلیدی نقش مهمی در رشد کودکان دارند. این بازی را می توان از ابتدای ماه سوم تولد کودک با او شروع کرد . این بازی هماهنگی اعصاب و عضلات کودک را تقویت می کند. کودکان به فرصت هایی نیاز دارند تا خود را مثل بزرگترهایی که می شناسند بیارایند و همچون آنها عمل کنند.این گونه بازیها از سه سالگی به بعد مورد توجه کودکان هستند و کودک بسیاری از مسایل عاطفی و اجتماعی را به وسیله آنها می آموزد.
    کودکان ابتدا تقلید را از پدر و مادر خود شروع می کنند، به این ترتیب که اکثر فعالیتهای والدین خود را در خانه تقلید می کنند. کودکان به فرصت هایی نیاز دارند تا خود را مثل بزرگترهایی که می شناسند بیارایند و همچون آنها عمل کنند. از جمله وسایلی که امکان چنین بازی هایی را فراهم می کند چیزهایی نظیر لوازم خانه داری، عروسکها، پارچه های مخصوص خیاطی، ظرفها، قطعات گوناگون و مکعبها، انواع ماشینها، هواپیما، قایق، تانک، تفنگ، میز و صندلی کوچک که به کودک کمک می کنند با فرو رفتن در نقش بزرگسالان دنیای واقعی پیرامون خود را تجربه کند و برای زندگی در آن آماده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *