بارداری ناخواسته و عدم مصرف فولیک اسید/ عوارض نخوردن اسید فولیک در بارداری!

توصیه می شود از سه ماه قبل از بارداري تا سه ماهه اول بارداري روزانه يك عدد قرص اسيد فوليك یا یدوفولیک مصرف نمايند. مصرف اسيد فوليك قبل از بارداري، از تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبي پيشگيري ميكند.

فولیک اسید چیست؟

نوعی از ویتامین B9، فولیت، است که به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. این ویتامین باعث ساخت سلول های جدید و رشد سلول ها می شود به همین دلیل برای کودکان بسیار مفید است و بر مصرف آن در دوران بارداری توصیه اکید می شود.

اگر قصد باردار شدن دارید بسیار مهم است مصرف این مکمل را از پیش از بسته شدن نطفه آغاز کنید تا میزان آن در خون شما تنظیم شود. اگر از سه ماه پیش از بارداری مصرف فولیک اسید را آغاز کنید، تا ۷۲ درصد از احتمال ابتلای کودکان به بیماری های مغز و ستون فقرات می توانید بکاهید.

برخی از مادران به دلیل بارداری ناخواسته نگران عوارض عدم مصرف اسیدفولیک در اوایل بارداری هستند و تصور می کنند عدم مصرف اسیدفولیک به معنای ابتلای حتمی جنین به ناهنجاریهای عصبی است در حالی که ممکن است بدن مادر در هنگام بارداری به واسطه مصرف حبوبات و سبزیجات حاوی اسیدفولیک کمبودی از این جهت نداشته باشد.

اما مصرف قرص اسیدفولیک این اطمینان خاطر را بیشتر می کند.

وقتی خانمی شروع به خوردن اسیدفولیک می‌کند یعنی به ساخته شدن خون و جلوگیری از کم خونی در دوران بارداری کمک کرده است.

آیا رژیم غذایی طبیعی، فولیک اسید کافی به بدن نمی رساند؟

بدن در دوران بارداری به دوبرابر فولیک اسید بیشتر از حالت عادی نیاز دارد تابتواند از رشد و تکامل کودک نیز پشتیبانی کند. به همین دلیل است که پزشکان تا این حد به مصرف این مکمل اصرار دارند. در کنار رژیم طبیعی و مصرف انواع غذاهای لازم، باید میزان ویتامین B9 بدن خود را نیز افزایش دهید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم باید روزانه ۰٫۴ میلی گرم از این ویتامین مصرف شود.

فولیک اسید در انواع خوراکی ها همچون اسفناج، کلم، نخود سبز، نخود، بروکلی، حبوبات، غلات، موز، پرتقال، دانه های خوراکی، نان سبوس دار و کورن فلکس های صبحانه یافت می شود.

دوز بالای اسید فولیک در بارداری
بعضی از زنان در معرض بارداری تحت تاثیر نقص لوله عصبی هستند و توصیه می شود هر روز تا هفته دوازدهم بارداری دوز بالاتر از ۵ میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند. زنان دارای خطر هستند اگر:

 آنها یا شریک آنها دچار نقص لوله عصبی باشند
حاملگی قبلی آن ها تحت تاثیر نقص لوله عصبی قرار گرفته باشد
 آنها یا همسرشان سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی داشته باشند
 آنها دیابت داشته باشند
علاوه بر این، زنانی که داروهای ضدصرع مصرف می کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است نیاز به دوز بالاتری اسید فولیک داشته باشند. 

چه اختلالاتی در اثر کمبود اسید فولیک در دوران بارداری به وجود آید؟

۱- مهم ترین اختلالی که در اثر کمبود اسید فولیک ایجاد می شود، اسپینا بیفیدا (spina bifida) نام دارد که در این اختلال ستون فقرات (ستون مهره ها) به طور کامل بسته نمی شود و نخاع از بین مهره ها بیرون می آید.

۲- آنانسفالی (anencephaly) که در این اختلال، مغز کودک تشکیل نمی شود.

۳- آنسفالوسل بیماری است که در آن بافت مغز از شکاف های جمجمه بیرون می زند.

همه این نقص ها در طی ۲۸ روز اول بارداری رخ می دهد، معمولا قبل از اینکه فرد بداند باردار است. پس دادن اطلاعات لازم در این زمینه، به زنانی که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند و یا قصد باردار شدن دارند و کلا تمامی زنان متاهل، بسیار مهم است و می تواند به میزان قابل توجهی جلوی تولد کودکان مبتلا به مشکلات عصبی را بگیرد.

ارتباط کمبود اسید فولیک در خانم باردار و ابتلای فرزند او به اختلال اوتیسم هنوز در هاله ای از ابهام وجود دارد و تا کنون به طور قطعی این موضوع اثبات نشده است. زیرا مطالعات دیگری نشان می دهد، با وجود اینکه کشوری مثل امریکا طرح غنی سازی غلات با اسیدفولیک را اجرا می کند (غلاتی مانند نان و برشتوک صبحانه و …) چرا هنوز هم طیف وسیعی از کودکان مبتلا به اوتیسم در این کشور وجود دارد؟

محققان پیشنهاد می کنند برای اثبات دقیق این موضوع این تحقیق باید روی افراد بیشتری انجام گیرد تا پس از بررسی دیگر موارد موثر بر اوتیسم، نتایج دقیق آن بررسی شود.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *