آیا افزایش سن در باروری زنان تاثیری دارد؟!!!

بارداری بعد از ۳۰ سالگی و هر آنچه باید درباره آن بدانید

وقتی به ناباروری فکر می کنیم، تمایل داریم به اثر آن بر افراد مسن تر فکر کنیم، درست است؟ شاید کسی در سن ۴۰ سالگی. زمانی که من و همسرم شروع به تلاش برای بچه دار شدن كردیم من ۲۳ سال داشتم، و ما تصوری نداشتیم كه شش سال و پنج دور از لقاح آزمایشگاهی (IVF) طول بكشد. ما تصور نمی کردیم که من دارای تخمک گذاری ضعیف باشم و نیاز به استفاده از یک دهنده تخمک داشته باشم. معلوم است که من از این قاعده مستثنی بودم که یکی از بزرگترین عوامل در باروری فرد سن است. حقیقت این است که، باردار شدن در هر سنی همیشه به همین سادگی انجام نمی شود. اما چند سالگی برای باردار شدن خیلی پیر (دیر) است؟ قطعاً به همان شکلی که فکر می کنید مشخص نیست. ما با دکتر جوشوا کلین، بنیانگذار و غدد درون ریز تولید مثل در گسترش باروری صحبت کردیم و اطلاعات باروری را که مربوط به سن و سلامت تولید مثل شماست، دریافت کردیم.

وقتی در مورد سن و باروری صحبت می کنیم، تخمک ها اهمیت زیادی ندارد

انواع مختلفی از این عوامل وجود دارد که به این نتیجه می رسد که آیا شما می توانید با موفقیت باردار شوید و نوزاد خود را به مدت مشخص ۹ ماه حمل کنید یا خیر. ابتدا، درباره ذخیره تخمدانتان صحبت خواهیم کرد. شاید از کلاس بهداشت دبیرستان به یاد داشته باشید که در حالی که یک مرد کارخانه تولید اسپرم است، یک زن با تمام تخمک هایی که در طول زندگی خود از آن استفاده می کند متولد می شود. (این لزوماً صحیح نیست. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا.) برای اینکه بتوانید به خودی خود تصور کنید، تخمک ها باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند -به عبارتی از نظر ژنتیکی طبیعی هستند- به معنای آسیب دیدن در سطح سلولی نیست و شما باید در تخمدان های خود به اندازه کافی از آن ها داشته باشید.

آن تخم ها باید تخمک گذاری کنند، باید بتوانند از لوله فالوپ (شیپور رحمی) عبور کنند، باید توسط اسپرم بارور شوند و سپس نیاز به کاشت در دیواره رحم دارند. دکتر کلین توضیح می دهد: “به عنوان یک زن در سنین بالا، به علت وجود بیشتر تعداد تخمک های غیر طبیعی ژنتیکی، احتمال تخمک گذاری تخمک سالم در هر ماه کاهش می یابد و به طور مستقیم منجر به کاهش احتمال بارداری سالم می شود.” در زنان مسن -و همچنین برخی از جوانترها- دقیقاً مانند سایر سلولهای بدن تخمک ها در معرض آسیب و سن قرار می گیرند. با گذشت زمان، این موارد باعث تخریب تخمک ها می شود و آنها را در مقایسه با “طبیعی” بودن غیر طبیعی می کند.

چه موقع باروری کاهش می یابد؟

بنابراین چه موقع باروری کاهش می یابد؟

آیا یک نقطه شیرین وجود دارد که در آن بهترین شانس بارداری را داشته باشید؟ باروری در حدود ۳۲ سالگی شروع به کاهش می کند، و هنگامی که در اواسط – اواخر دهه ۳۰ خود میشوید سپس هر سال یا دو سال یک بار با سرعت بیشتری کاهش می یابد. او توضیح داد که بررسی پتانسیل باروری شما مفید است و یکی از گزینه هایی که شما می توانید انتخاب کنید این است که تخمک های خود را منجمد کنید تا خطر ابتلا به مشکلات باروری را کمتر کنید، اما این همچنین یک تصمیم پیچیده و عمیقاً شخصی است.

برخلاف آداب و رسوم قدیمی و اطلاعات نادرست قدیمی، باروری در هنگام ۳۵ سالگی متوقف نمی شود. این یک تصور غلط است، زیرا در حالی که باروری طبیعی در اوایل دهه ۲۰ شما به اوج خود رسیده، در واقع کاهش باروری تدریجی پس از آن و بیشتر در دهه ۳۰ شما وجود دارد؛ مخصوصاً اواخر دهه ۳۰٫ و در حالی که ذخایر تخمک (گذاری) با افزایش سن شروع به کاهش می کند، همچنین درک این نکته مهم است که زنان در دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ نیز می توانند از تخمک گذاری کم برخوردار باشند؛ همانطور که برای من اتفاق افتاد.

باردار شدن در دهه (سن) ۳۰ و بعد از آن

براساس یک مطالعه جدید، زنان “مسن” (بالای ۳۵ سال) احتمال بارداری سخت تر از هر چرخه قاعدگی را دارند و بنابراین، برای باردار شدن زمان طولانی تری خواهند داشت (بارداری بیشتر طول می کشد). متأسفانه شانس انجام سقط جنین نیز با افزایش سن افزایش می یابد. اغلب، این به دلیل سن خود تخمک ها است، زیرا تخمک های بزرگتر شانس بالاتری در کروموزومی بودن غیر طبیعی دارند. احتمال بروز فشار خون بالا و دیابت، که می تواند بارداری و تولد را پیچیده کند، نیز افزایش می یابد. دکتر کلین توضیح می دهد: “هر دو بیماری در زنان مسن افزایش یافته و در افرادی که اضافه وزن دارند، نیز شدت می یابد.” به نظر می رسد که یک راه حل خوب برای بارداری هنگامی که شما مسن تر هستید IVF باشد. در حالی که IVF یک گزینه شگفت انگیز است، برای کسانیست که در بارداری مشکلاتی دارند ولی با این حال مطمئناً یک راه حل تضمینی نیست و وقتی بیش از ۴۰ سال دارید، متأسفانه خیلی راه حل موفقی نیست.

باردار شدن در دهه (سن) 30 و بعد از آن

واقعیت در مقابل دروغ: مردان و ناباروری

این تصور غلط است که یک مرد می تواند در سنین پیری بچه هایی داشته باشد، زیرا می تواند به طور مداوم اسپرم تولید کند. زن و مرد هر دو در مورد باروری و پیری با واقعیتهای خاصی روبرو می شوند. با توجه به داده ها، کیفیت اسپرم یکی از جنبه های باروری مردان است که با گذشت زمان رو به زوال می رود: تحرک و مورفولوژی نامطلوب (ضعیف) اسپرم (چقدر خوب حرکت می کند و از نظر ظاهری چقدر طبیعی به نظر می رسند)، و همچنین غلظت کمی از مایع منی، منی غیر طبیعی ژنتیکی. دکتر کلین می گوید: “همچنین مهم است که بخاطر داشته باشیم که با افزایش سن مردان، مسائلی مانند فرکانس مقاربتی (هر چند وقت یک بار مقاربت بین زوجین رخ می دهد) یا اختلال نعوظ ممکن است در طولانی شدن مدت زمان بارداری در شریک زندگی خود نقش داشته باشد.”

اگر هنوز آمادگی بچه دار شدن ندارم، چه کاری می توانم انجام دهم؟

ایده بچه دار شدن بسته به  سن شما و شرایط زندگی شما می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. دکتر کلین توضیح می دهد: تنها خطایی که زنان واقعاً می توانند مرتکب شوند، دریافت نکردن اطلاعات مناسب برای کمک به آنها در انتخاب است. وی همه زنان را تشویق می کند تا در مورد باروری خود آگاه شوند تا بتوانند تصمیمی بگیرند که برای آنها بهترین باشد.

اگر هنوز آمادگی بچه دار شدن ندارم، چه کاری می توانم انجام دهم؟

آزمایش باروری مدرن می تواند در باروری فعلی شما نمایه ای به شما بدهد و به شما این امکان را می دهد تا کنترل خود را برای آنچه که می خواهید با نتایج بدست آورید. من نمی توانم کمک کنم اما احساس می کنم ممکن است با سفر نازایی من متفاوت باشد، اگر من اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشم. ای کاش می دانستم که AMH کم و جهش ژنتیکی دارم که می تواند دلیل سقط جنین من باشد. ای کاش زودتر به جای تحمل سه دور IVF با خودم، زودتر به سمت تخمک های اهدا کننده میرفتم. با این حال خوشحالم از اینکه ناامید نشدم  و در ۲۳ سالگی وقتی همه اطرافیانم به من گفتند که من هنوز جوان هستم و وقت دارم، تحت درمان باروری قرار گرفتم. وقتی صحبت از بدن ما می شود، دانش قدرت است و ما بهترین حامیان خود در زمینه باروری و سلامتی خود هستیم.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *