ایا واکسن انفولانزا خوب است؟/ واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟!

آیا واکسن آنفولانزا خطرناک است؟ تزریق این واکسن، در حالت عادی برای بچه‌های سالم که هیچ بیماری یا مشکلی ندارند، توصیه نمی‌شود ولی وقتی بیماری‌های زمینه‌ای در کودک وجود داشته باشد و ممکن باشد ابتلا به آنفلوانزا آنها را تشدید کند، تزریق این واکسن توصیه می‌شود.

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه،

مهمترین نکته درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا به روز بودن و جدید بودن آن است. دکتر فاطمه فتوحی رئیس بخش آنفلوآنزا انستیتو پاستور درباره واکسن آنفلوآنزا می گوید:« دستورالعمل جهانی این است که هر سال در نیمکره شمالی و جنوبی و خاورمیانه تحقیق می کنند که چه ویروسی غالب بوده است و بعد بر اساس آن به کارخانه سازنده سفارش می دهند که چه نوع واکسنی تولید شود.

امسال (سال ۹۷) واکسن چهار ظرفیتی باید تزریق شود. در واکسن چهار ظرفیتی چهار ویروس وجود دارد. در واکسن سه ظرفیتی یک ویروس h1n1 وجود داشت اما حالا در واکسن چهار ظرفیتی دو ویروس h1n1 وجود دارد. همانطور که می دانید ویروس آنفلوآنزا هر چند مدت یک بار تغییر می کند یعنی در برابر واکسن‌های قدیمی قوی‌تر می شود. برای همین هم هست که باید قبل از شروع فصل سرما این نوع از واکسن را تزریق کنید.»

دکتر فتوحی درباره زمان پخش این واکسن در مراکز درمانی می گوید: « قرار است این واکسن از مهرماه در دسترس همه باشد. بچه ها ، افراد بالای ۶۵ سال و حتی کسانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند هم باید این واکسن را تزریق کنند.» دکتر فتوحی درباره تزریق این واکسن در زنان باردار و کودکان بالای شش ماه می گوید:« در این دو موارد حتما باید با احتیاط و با نظر پزشک شخصی انجام شود. به هر حال این واکسن ویروس کشته شده است و می تواند عوارضی در بدن داشته باشد به همین دلیل به زنان باردار و مادران کودکان بالای ۶ ماه توصیه می کنیم قبل از تزریق حتما با پزشکشان مشورت کنند.»

زمان تزریق واکسن آنفولانزا 

چه زمانی باید در برابر آنفلوانزا واکسینه شد؟

بهترین زمان واکسیناسیون قبل از شروع فصول سرد اواخر شهریور و اوایل مهرماه است. در غیر این صورت انجام واکسیناسیون در هر زمان دیگر در طی فصول سرد توصیه می شود. با توجه به این که آنتی بادی ها بر علیه ویروس های موجود در واکسن دو هفته بعد از تزریق واکسن تولید می شود، بهتر است افراد قبل از شیوع آنفلوانزا واکسینه شوند.
لازم به ذکر است که سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا می‌میرند و ۳ تا ۵ میلیون نفر هم در هر اپیدمی آنفلوآنزا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

دکتر علی‌اصغر حلیمی، متخصص اطفال به این سوال پاسخ می‌دهد که:

خطرات واکسن آنفلوانزا چیست؟

او با اشاره به گفته‌های مادری که از عواقب واکسن خبر داده و بیماری‌های جدی فرزندش را ناشی از این تزریق دانسته بود، می‌گوید: در علم پزشکی، همیشه مواردی وجود دارد که نادر محسوب می‌شوند، این مورد هم جزو آنهاست. عواقب شدیدی که واکسن آنفلوانزا یا هر واکسن دیگری می‌تواند برای کودکان به همراه داشته باشد، شاید به اندازه یک در میلیون نفر باشد، بنابراین نمی‌توان آن را به همه افراد سرایت داد. اما این که این موضوع قابل تشخیص است که فردی به این واکسن حساسیت دارد یا نه؟ این هم قابل تشخیص نیست و کاملا بر حسب تصادف ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد، بنابراین نباید موارد نادر را به همه تعمیم داد و علم پزشکی و دستاوردهایش را به راحتی زیر سوال برد.

همه بچه‌ها باید در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند؟

ولی این واکسن را باید همه کودکان تزریق کنند؟ پاسخ دکتر حلیمی به این پرسش هم منفی است. او می‌گوید نیازی نیست که همه کودکان را در فصل سرد سال در برابر آنفلوانزا واکسینه کنیم، تزریق این واکسن پیشگیرانه، در حالت عادی برای بچه‌های سالم که هیچ بیماری یا مشکلی ندارند، توصیه نمی‌شود ولی وقتی بیماری‌های زمینه‌ای در کودک وجود داشته باشد و ممکن باشد ابتلا به آنفلوانزا آنها را تشدید کند، تزریق این واکسن توصیه می‌شود.

این بیماری‌های زمینه‌ای شامل مواردی هستند مثل سابقه بیماری ریوی، آسم، بیماری قلبی، کلیوی و …. که البته واکسن آنفلوانزا برای این کودکان هم باید در شرایطی تزریق شود که بیماری‌شان کنترل شده است.
این متخصص اطفال درباره زمان تزریق واکسن آنفلوانزا هم تاکید می‌کند که بهترین زمان تزریق، اواخر تابستان و اوایل پاییز است که بیماری آنفلوانزا شایع می‌شود. تزریق این واکسن هم برای کسی که بار اول است آن را دریافت می‌کند باید بعد از یک ماه تکرار شود و برای افرادی که در سال‌های قبل این تزریق را داشته‌اند، باید هر سال تکرار شود و اینطور نیست که یک بار تزریق در طول عمر، فرد را از دوره‌های بعدی بی‌نیاز و برای همیشه در برابر ابتلا به آنفلوانزا مصون کند.

خودسرانه و غیرمعتبر تزریق نکنید

دکتر حلیمی همچنین به این اشاره می‌کند که برای تشخیص این که فرزند شما به این واکسن احتیاج دارد یا نه، بهتر است از پزشک متخصص کمک بگیرید تا با در نظر گرفتن همه شرایط جسمی و عادات تغذیه‌ای و پیش‌زمینه‌های سلامتی او، به شما بگوید که باید واکسن را تهیه کنید یا نه.

این متخصص همچنین می‌گوید: وقتی انواع سوءاستفاده‌ها ممکن است از نگرانی مادر و پدرها برای سلامتی فرزندشان به وجود بیاید و عده‌ای متقلب داروهای ناسالم یا تاریخ مصرف گذشته را به آنها عرضه کنند، بهتر است برای تزریق هر نوع واکسنی از جمله واکسن آنفلوانزا فقط به داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و متخصصان مراجعه کنند تا خیالشان بابت سلامت فرزندشان راحت باشد. او همچنین توصیه می‌کند در شرایطی که واکسن آنفلوانزا به اندازه همه نیست، بهتر است اولویت‌ها رعایت شود و حتی اگر والدین فرزندان سالم می‌خواهند این پیشگیری را انجام دهند، دقت داشته باشند که کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و بیماران خاص، در اولویت بیشتری قرار دارند، بنابراین در شرایط کمبود واکسن به نیاز ضروری آنها توجه کنند.

منبع خبر : برگرفته از ninisite

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. محققان بر اساس یافته‌های پیشین خود اظهار کرده‌اند: استرس و فشاری که آنفلوآنزا به بدن وارد می‌کند می‌تواند زمینه‌ساز حمله قلبی و سکته مغزی باشد. همچنین مبتلایان به عارضه فشار خون بالا بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

    در این مطالعه، محققان به بررسی اطلاعات ۶۰۸ هزار نفر در دانمارک پرداختند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ بین ۱۸ تا ۱۰۰ سال سن داشته و در ۹ فصل شیوع آنفلوآنزا دچار فشار خون بالا بوده‌اند.

    آنها به بررسی این موضوع پرداختند که چه تعداد بیمار پیش از شروع فصل شیوع آنفلوآنزا واکسن دریافت کرده و چه تعداد از آنان جان خود را از دست داده‌اند. محققان با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل سن، مشکلات جسمی و نوع داروی مصرفی مشاهده کردند واکسن آنفلوآنزا خطر مرگ ناشی از هر عاملی را حدود ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

    به گزارش هلث‌دی نیوز، یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه کپنهاگ گفت: با در نظر گرفتن این یافته‌ها این باور وجود دارد که تمامی بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید به طور سالانه واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *