ایا عفونت مانع پریودی میشود

آیا عفونت مانع پریود میشود؟! | تاثیر عفونت رحم بر قاعدگی

من ۲۷ ساله و متاهل هستم چند روزی هست که دچار عفونت قارچی واژن شدم و پماد کلوتریمازول مصرف می کنم. ۲ روز تاخیر در پریود دارم. آیا عفونت مانع پریودی میشود؟

آیا عفونت مانع پریودی میشود؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

عفونت قارچی معمولا ارتباطی ربطی به عقب افتادن پریود ندارد. اگر تاریخ قاعدگی شما دقیق است می توانید از بیبی چک استفاده کنید. همچنین تاخیر چند روزه پریود می تواند طبیعی باشد که عوامل متعددی از جمله استرس، ورزش، تغییر آب و هوا و برخی داروها و … می تواند نظم قاعدگی را بهم بزند.

 

عفونت قارچی واژن چیست؟

علت بروز عفونت قارچی واژن نوعی قارچ است. بیش از ۹۰ درصد از عفونت های قارچی واژن توسط گونه ای قارچ که کاندیدا آلبیکنس نامیده می شود بروز می کند. این قارچ می تواند بدون علائم و نشانه های خاص در واژن مادران سالم نمایان شود. در حقیقت، این قارچ در ۲۰ تا ۵۰ درصد واژن زنان وجود دارد. از میان رفتن تعادل مخمر و باکتری باعث بروز عفونت در واژن خواهد شد.

عفونت و عقب افتادن پریود

علائم و نشانه های بروز عفونت قارچی واژن چیست؟

علائم و نشانه های عفونت قارچی واژن عبارتند از :

ترشحات واژنی که معمولا سفید و خاکستری رنگ، بی بو و غلیظ هستند.
خارش شدید واژن
دردناک شدن رابطه جنسی
سوزش ادرار
متورم، دردناک و قرمز شدن واژن

علت بروز عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن زمانی بروز می کند که قارچ وارد واژن شده یا تعادل میان قارچ و باکتری ها از میان برود. به عنوان مثال، وقتی باکتری های طبیعی و محافط توسط آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد فشار خون از بین می روند، مخمر می تواند با حمله به بافت های واژن آن را عفونی کند. عفونت واژن می تواند در زنانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند یا شیمی درمانی می شوند نیز بروز کند.

سایر عواملی که احتمال بروز عفونت قارچی واژن را افزایش می دهند عبارتند از:

دیابت
بارداری
داروهای خوراکی ضد بارداری
استفاده کردن از اسپری های خوشبو کننده واژن
بانوان سرطانی و دیابتی که شیمی درمانی شده و داروهای مختلف مثل استروئید مصرف می کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به این نوع عفونت قرار دارند. خطر بروز عفونت قارچی واژن در بانوان باردار و افرادی که داروهای ضد بارداری خوراکی مصرف می کنند نیز بسیار زیاد است. مصرف آنتی بیوتیک ها نیز تعادل میان قارچ و باکتری های واژن را به هم ریخته و احتمال بروز عفونت را به شدت افزایش می دهد. پوشیدن لباس زیر پنبه ای که میزان رطوبت واژن را کم می کند احتمال بروز عفونت را کاهش می دهد.

روش های پیشگیری از بروز عفونت قارچی واژن

به دلیل این که این نوع عفونت در مادران سالم نیز بروز می کند، پیشگیری کردن از آن تقریبا غیر ممکن است. با این وجود، با اجرای توصیه های زیر می توان احتمال بروز این نوع عفونت را کاهش داد:

به تن کردن لباس زیر پنبه ای با هدف کنترل رطوبت واژن
عدم استفاده از خوشبو کننده های شیمیایی واژن
عدم استفاده از نوار بهداشتی و تامپون معطر و حاوی مواد شیمیایی خوشبو کننده
حمام کردن
عدم استفاده از دوش واژینال
مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

برای درمان این نوع عفونت باید به پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما مراجعه کرد. در صورت بروز علائم و نشانه های مختلف مانند ترشحات سفید و خاکستری رنگ، خارش، سوزش، قرمز شدن، درد و … پزشک پیش از انتخاب نوع درمان و تجویز دارو باید از وجود عفونت قارچی واژن مطمئن شود. پزشک متخصص زنان و زایمان برای تشخیص دقیق تر، نمونه ای از ترشح واژن را به آزمایشگاه می فرستد تا از وجود قارچ اطمینان حاصل کند.

عفونت قارچی تنها با مصرف داروهای ضد قارچ درمان می شود. ترکیب دارو درمانی و درمان های هومیوپاتی برای کنترل و درمان عفونت قارچی واژن موثر هستند. داروهایی که برای خرید نیازی به نسخه پزشک ندارند، برای درمان هومئوپاتی این نوع عفونت ایده آل هستند.

درمان موضعی آنتی بیوتیک (پماد، شیاف و قرص) بدون نسخه تجویز می شود. زمان استفاده از داروها معمولاً یک تا سه روزه است و در ۹۰ درصد موارد عفونت را درمان می کنند. برخی از داروهای موضعی عبارتند از:

کلوتریمازول
میکونازول

داروهای خوراکی که به صورت قرص یا کپسول در دسترس قرار دارند توسط پزشک تجویز می شوند. فلوکونازول دارویی است که اکثر قریب به اتفاق پزشکان آن را برای درمان این نوع عفونت تجویز می کنند. مصرف این نوع دارو عوارض جانبی زیر را به همراه دارد:

سردرد
درد غیر طبیعی
حالت تهوع

روش درمان عفونت قارچی واژن در بارداری

عفونت قارچی واژن در بارداری متداول است. مادران باردار بالافاصله پس از مشاهده علائم و نشانه های عفونت باید به پزشک مراجعه کنند تا داروهای مناسب (پماد و شیاف) دریافت کنند.

ایا کرم واژینال باعث عقب افتادن پریود میشود

آیا کرم واژینال باعث عقب افتادن پریود میشود؟

با توجه به باز بودن دهانه رحم در دوره قاعدگی، احتمال جذب عفونت ها و باکتری ها در این دوره افزایش می یابد، لذا توصیه میشود رعایت بهداشت شخصی را در دوره قاعدگی بیشتز از پیش جدی بگیرید.

در دوران قاعدگی دهانه رحم باز می باشد و به راحتی می تواند عفونت ها و باکتری ها را جذب کند چس حتما در این دوران باید بهداشت شخصی را رعایت کنید. توصیه پزشکان بر این است که در دوره قاعدگی از کرم واژینال استفاده نشود. و استفاده از کرم واژینال را به بعد از پریود موکول کنید.

 

اشتراک‌گذاری
31 نظر
  1. سلام.من ۶ماهه ازدواج کردم وبرااولین بارپریودم نامنظم شده..الان۱۳روزه پریودم عقب افتاده…هنوزم نشدم…۳بار بی بی چک استفاده کردم اما منفی بود..سینه هامم دردمیکنن اماپریودنمیشم….بایدچیکارکنم..ممکنه کیست یاعفونت باشه؟

    1. سلام اگر تا ۳ روز آینده پریود نشدید آن وقت مجدد از تست بی بی چک استفاده کنید اگر منفی بود باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی بررسی شود.

  2. سلام من این بیست روزکه ازتاریخ پریودیم میگذره من عفونت دارم که ترشحات سفیدوبودارخواستم بدونم ممکن که ازعفونت شدیدپریودنشدم بی بی چک هم استفاده کردم منی بودخواهشن جوا

    ب

    1. سلام بله عفونت نیز تاثیر گذار است باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  3. سلام ۲۰روز عقب انداختم رفتم دکترگفت عفونت داری ۲باربی بی چک گرفتم منفی بود آرمایش هم دادم منفی بود سونوهم گفت چیزی نیس سالمی دکنرگفت خوب شدی چرا عادت نشدم ممکنه بارداربشم

    1. سلام بهتر است دارو مصرف کنید تا پریود شده و روز سوم پریود آزمایشات هورمونی انجام بدهید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  4. سلام من عفونت دارم دکتر رفتم سونو گرافی هم کردم دارو برام تجویز کردن من با نامزدم دخول و رابطه نداریم ولی نمیدونم چرا چندروز به تاخیر افتاده پریودم

  5. سلام من پریودیام نامنظمه،۱۰ روز پریودیام طول میکشه و سیکل ماهیانه پریودیم هر ۳۵ روز به بالاس
    از روش جلوگیری طبیعی استفاده میکنیم هر دفعه که عقب می افتم میترسم حامله باشم
    این دفعه ۵ روز عقب افتادم آکنه و درد کم زیر شکم رو هم دارم ولی پریود نمیشم
    تورو خدا راهنمایی کنین

    1. سلام اگر تا ۵ روز آینده پریود نشدید آن وقت باید تست بارداری انجام بدهید.

  6. سلام.من آبان ماه سقط داشتم.دو ماه بعدش سر وقت پریود شدم ولی ۲۱ تا ۲۵ بهمن باید پریود میشدم نشدم.جلوگیری نداشتم ولی مطمئنم تو رابطه هام منی با واژن هیچگونه تماسی نداشته و روی شکم خالی شده. دوبار بی بی زدم یه بار هم خط اول و دوم هاله ی کمرنگی بود که انگار بی بی چک خراب بود و بار دوم منفی بود.از دیروز متوجه قرمزی واژنم شدم و اینکه موقع ادرار خیلی سوز میزنه و وقتی به واژنم دست میزنمم درد و سوزش حس میکنم و موقع رابطه هم درد داشتم. داخل واژنم یه ترشحات سفت سفید رنگی هست خیلی ریزن اول فک کردم برفک واژنه ولی تو اینترنت دیدم فرق داره و مثل عکس بالس .آیا عفونت و هر مشکلی دیگه ممکنه باعث عقب افتادن پریود بشه؟!؟یا اینکه حاملم؟با هورمونام بعد سقط بهم ریخته؟

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با معاینه و انجام آزمایش بررسی شود.

  7. عفونت قارچی شدید پاسخ

    سلام و خسته نباشید.
    مدتیه عفونت شدیدی دارم.
    عفونت معمولی همیشه داشتم که یک قرصی دکتر داده بود هر دو هفته میخوردم خوب شدم.
    بعدش یک بارداری ناخواسته شدم که زیر یک ماه با آمپول سقط کردم، متاسفانه از بعد ازون عفونت طوری تشدید شده که هرچی دکتر هم رفتم فایده نداشت
    آمپول جنتامایسین شش عدد، قرص های مختلف و کرم های واژینال و قرص واژینال و انواع پمادها استفاده کردم،
    الان از اون حالت خمیری به حالت روان تبدیل شده، سفید رنگ و خیلی غلیظ،تقریبا به رنگ سبز، اصلا بو نداره، اون ترشح هرجا سرازیر میشه خارش هم میگیره
    همسرم هم دچار خارش شد، الان از من دوری میکنه، چون اون هم درمان شد، خیلی زندگی شخصیم تحت مشکل قرار گرفته ،لطفا کمکم کنید

    1. سلام مشکل شما می تواند از عوارض سقط باشد به هرحال شما باید به همراه همسرتان همزمان دارو مصرف کنید.

    2. سلام میشه بپرسم امپول سقط رو از کجا گرفتید،???

  8. سلام.من ۱۰ روز پریودم عقب افتاده ولی مطمئنم که باردار نیستم چون رابطه دخول نداشتیم با همسرم.ولی عفونت شدید دارم و خارش دارم.دلیل عقب افتادن پریودم برای همینه؟؟؟

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  9. سلام خسته نباشید من ۲۱ سالمه و متاهلم ۱۱ روزه از زمان پریودم میگذره‌.بی بی چک گذاشتم منفی بود رابطه ی جنسی مشکوک نداشتم ولی هنوز پریود نشدم.علائم پریود رو دارم مثل کمر درد و گاهی اوقات زیر دلم درد میکنه ولی هنوز نشدم. بنظرتون مشکلم چیه؟

    1. سلام می تواند علت آن تنبلی تخمدان باشد باید بررسی شود.

  10. سلام خسته نباشیدمن پریودم عقب میافته ی مدته عفونت هم دارم دوزم بیشترنیس پریودم میخواستم ببینم مشکل چیه؟؟؟؟

    1. سلام اگر بیشتر از ۱۰ روز تاخیر در پریود خود داشته باشید باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  11. سلام.من به علت تنبلی تخمدان ماه دومه که قرص متفورمین مصرف میکنم .ماه قبل پریودیم کاملا منظم بود اما این ماه با وجود مصرف قرص ها چهار روز از پریودیم گذشته و پریود نشدم.بخاطر عفونت دارو مصرف کردم ماه قبل اما هنوزم حس میکنم عفونت وجود داره.بنظرتون چرا با وجود مصرف دارو پریودیم عقب افتاده؟مرسی

    1. سلام اگر پریود منظمی دارید و مشکل نازائی ندارید نیازی به مصرف این قرص نیست.

  12. سلام من زودبه زودپریود میشم سه روزه پریودم ولی فقط لکه میبینم عفونت هم داشتم مشکل چیه

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما با انجام سونوگرافی و آزمایشات هورمونی بررسی شود .

  13. سلام خسته نباشید من ۲۳ سالمه و حدود ۱‌ماه پیش یدونه قرص اورژانسی خوردم و الان ک از زمان‌پریودیم‌۵ روز میگذره خارش و سوزش به همراه ترشحات گلوله گلوله خیلی کم دارم میتونه علت تاخیر عفونت باشه؟؟؟ ضمنا باکره هستم و با همسرم فقط رابطه بدون دخول دارم ممنون‌میشم کمکم کنید چون اصلا دکتر نمیخوام برم

    1. سلام بله عفونت دارید باید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود .

  14. من چند سال قرص دزوسپتیو مصرف میکنم…این ماه قطع کردم تا بدنم کمی عادی بشه رابطه مشکوک هم نداشتم ولی ۴روزه از پریودیم میگذره و منو نگران کرده .حدودا یه هفته بود عفونت شدید داشتم که واقعا درد داشت واژنم و خارش سوزش داشت..دانشجو ام و با حجم استرس و نکرانی زیاد.
    چی باعث میشه چی بخورم که زودتر بشم

    1. نگران نباشید تا یک هفته دیگر برای پریود شدن زمان دارید.

  15. سلام وقت بخیر من ۱۰ روز پیش متوجه عفونت شدم و دارو و کرم واژینال استفاده کردم و کپسول اناهیل زیرنظر پزشک مصرف میکنم الان۵ روز است پریودیم عقب افتاده اقدامی هم ب بارداری نکردم ایا ممکنه بخاطر مصرف دارو ها باشه؟

  16. سلام وقت بخیر من ۱۰ روز پیش متوجه عفونت شدم و دارو و کرم واژینال استفاده کردم و کپسول اناهیل زیرنظر پزشک مصرف میکنم الان۵ روز است پریودیم عقب افتاده اقدامی هم ب بارداری نکردم ایا ممکنه بخاطر مصرف دارو ها باشه؟?

  17. سلام وقتتون بخیرمن‌‌ یه ماه پیش به متخصص مراجعه کردم و عفونت داشتم‌ پماد کلترومازول‌ با کیلیندامایسن بهم‌ داده بودن‌..ممکنه مصرف این پمادا‌ پریودروبه تاخیربندازه؟۵روزه‌ عقب انداختمو‌زیرشکمم‌ دردمیکنه‌ بعضی وقتاولی نمیشم‌ تاحالا اصلا عقب نمینداختم‌ جلومیندازم ولی عقب حتی یه روز ممکنه حامله باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.