ایا تنبلی تخمدان باعث چاقی میشود؟!

در بیمارانی که تنبلی تخمدان دارند، هورمون مردانه بالا است؛ این عامل باعث چاقی و پرمویی و عدم تخمک گذاری و مشکل ناباروری می شود…

آیا تنبلی تخمدان با چاقی در ارتباط است؟

آیا داشتن اضافه وزن و چاقی با کم کاری و تنبلی تخمدان در ارتباط است و باعث ناباروری میشود؟!

پاسخ مشاور:

چاقی و اضافه وزن به تنهایی به تخمدان مربوط نمی شود ولی اگر با اختلال عادت ماهانه هر دو، سه ماه یک بار و پرمویی نسبتا شدید همراه باشد، بیمار به پدیده ای به نام بیماری تخمدان پلی کیستیک یا سندرم pco یا به اصطلاح عامیانه تنبلی تخمدان مبتلا است که البته باید سونوگرافی و آزمایشات هورمونی نیز آن را تایید کنند.

چون در این بیماران هورمون مردانه بالا است و باعث چاقی و پرمویی و عدم تخمک گذاری و مشکل ناباروری منتهی می شود که امروزه با دارو قابل کنترل است و هم در نهایت با جراحی قابل حل است در گذشته با جراحی باز یک قاچ از هر تخمدان برداشته می شد (Wedge resection ) و بیماران اکثرا مشکلشان حل می شد امروزه با لاپاروسکوپی تعدادی از فولیکول ها را می سوزانند و همان نتیجه به دست می آید.

ایا تنبلی تخمدان باعث چاقی میشود؟

علائم تنبلی تخمدان

این بیماری اغلب با چاقی و مقاومت به انسولین همراه است. 
فرد به علت عدم تعادل هورمون ها چاق می شود و بدن وی به درمان طبی ، ورزش و رژیم غذایی مقاوم می شود.
موهای زائد افزایش پیدا می کند.
سیکل های پریودهای نامنظم زیر ۲۱ روز و بالای ۳۵ روز را تجربه می کند.

دلیل تشکیل تخمدان پلی کیستیک
در دختران امروزی به دلیل اینکه دیرتر ازدواج می کنند و بارداری دیرتری دارند تخمک بعد از تخمک گذاری تحریک می شود و در اثر این تحریک ها ، این بیماری خود را بیشتر نشان می دهد.

درمان تنبلی تخمدان
درمان تخمدان پلی کیستیک شامل سه مرحله می باشد:

رژیم غذایی: شامل مصرف میوه جات و سبزیجات تازه ۵ بار در روز، مصرف آب فراوان، عدم مصرف چربی اشباع، مصرف چربی مایع به میزان کم، رعایت مصرف کربوهیدرات، عدم مصرف شیرینی جات و قند های ساده و کاهش مصرف کربوهیدرات های مرکب مانند برنج و نون
ورزش هوازی: چهار بار در روز هر بار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به صورت دو، شنا و ایروبیک
درمان دارویی: مهم ترین روش درمان درمان دارویی است که در راس آن مصرف قرص های ال دی و جلوگیری و قرص متفورمین می باشد زیرا این بیماری از نظر ژنی با دیابت مرتبط است. با تجویز ال دی سعی بر این است تخمک گذاری مهار شود و تخمدان فرد آروم شود تا تخمک گذاری انجام ندهد و اگر تخمک گذاری انجام نشود کیست هم تشکیل نمی شود. در واقع تخمدان را در حالت سلامت نگه داشته می شود.

البته تجویز قرص های ال دی و تمام قرص های هورمونی حتما باید تحت نظر پزشک جراح باشد زیرا مانند یک شمشیر دولبه عمل می کنند و می توانند علاوه بر درمان به بیمار نیز آسیب برسانند و اگر فرد سردرد میگرنی، سابقه لخته شدن خون، دیابت و فشار خون بالا، زمینه ژنتیکی، سابقه سکته مغزی در بستگان درجه یک را داشته باشد جزو موارد ممنوعیت استفاده از دارو می باشد که باید در مصرف آن با پزشک مشورت کند.

عوارض خطرناک تخمدان پلی کیستیک و پیشگیری از آن
تخمدان پلی کیستیک زمینه ابتلا به سرطان را در بافت های وابسته به هورمون فراهم می کند. اولین بافتی که درگیر می شود بافت آندومتر رحم است که با هر بار پریود این بافت خون ریزی می کند و یک بافت جدید تشکیل می شود و اگر این پریود بی موقع اتفاق بیفتد ممکن است بافت به سمت ضایعات سرطان برود و علاوه بر اینکه درمان سخت تر می شود شانس باروری بیمار نیز کمتر می شود. علائم سرطان تخمدان خیلی دیر رویت می شود و زمانی که پزشک تشخیص می دهد که سرطان به همه بافت ها سرایت کرده. با یک تشخیص و اقدام به موقع می توان این بیماری را پیشگیری و از بروز آن جلوگیری کرد.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. دلایل تنبلی تخمدان
    ??از جمله دلایلی که باعث تداخل میشه در این چرخه (هیپوفیز- تخمدان- رحم)
    ?? چاقی (چربی بدن افراد چاق میتونه باعث زیاد شدن هورمون استروژن و هورمون مردانه بشود)
    ??علت های ژنتیکی
    ?? استرس های روحی
    ?? مشکلات هورمون انسولین و دیابت
    ?? مشکلات و بیماریهای تیروئیدی
    ?? مشکلات غده فوق کلیوی
    ?? تومورهای مغزی
    ?? مشکلات وبیماریهای عفونی ومیکروبی لگن ورحم
    ?? بعضی داروها با پروژسترون ها و هورمون های
    ?? و خیلی دلایل شناخته شده و غیر شناخته شده دیگه میتونه باعث تداخل در عملکرد درست تخمدان بشه.

  2. ‌تاخیر در قاعدگی الزاما معنای حاملگی نیست
    پس چیه ؟
    ? این مسئله میتواندنشانگر وجود اختلالات هورمونی
    ? کیست
    ? تنبلی تخمدان
    ?بی اشتهایی عصبی
    ? دیابت
    ? حتی چاقی مفرط باشد

  3. اینطور که پیداست تنبلی تخمدان هزار و یک دلیل داره یکیش چاقیه.از بیماری میکروبی رحم گرفته تا استرس و … ولی از کجا باید شروع کرد سبک درست زندگی چیه ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *