ایا امکان دارد با وجود  IUD باز هم باردار شوید؟

ایا واقعا این اتفاق امکان پذیر است؟

بله،امکان دارد در زمان استفاده از IUD هم باردار شوید، البته این اتفاق نادر است.روش IUD بیشتر از ۹۹ درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. یعنی اینکه کمتر از ۱ درصد از هر ۱۰۰ نفر که از IUD استفاده می کنند باردار خواهند شد. همه انواع IUD های هورمونی،غیرهورمونی و مسی میزان عدم موفقیت مشابه ای دارند.به خواندن مطلب ما ادمه دهید تا  دلیل اینکه چرا این اتفاق رخ می دهد، انتخاب های شما برای بارداری اورژانسی،چه زمانی تست بارداری بدهید و موارد دیگر را بدانید.

این اتفاق چطور رخ می دهد؟

در تعداد کمی از خانوم ها یعنی بین ۲تا ۱۰ درصد از انها IUD می تواند تا حدودی یا کاملا از رحم خارج شود. اگر این اتفاق رخ بدهد،می توانید باردار شوید. ممکن است متوجه نشوید که IUD از جای خود خارج شده است. در بعضی موارد،به دلیل اینکه IUD کارش را شروع نکرده است ممکن است بارداری اتفاق بیفتد.

IUD مسی،Paragard بلافاصله بعد از قرار گرفتن در رحم از بارداری جلوگیری می کنند. اما IUD های هورمونی مانند Mirena و Skyla فعال شدنشان می تواند تا هفت روز طول بکشد. اگر در طی این پنجره رابطه جنسی بدون کاندوم یاروش محافظتی دیگری داشته باشید می توانید باردار شوید.

همچنین، درصورتی که IUD برای مدت طولانی تر از انچه که شرکت سازنده توصیه کرده در رحم قرار گرفته باشد ممکن است با کار نکردن IUD نیز مواجه شوید. اگرچه یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که IUD Mirena ممکن است برای یک سال استفاده کامل بعد از اینکه تاریخ انقضاء تایید شده توسط سازمان غذا و دارو ان تمام شد بازهم از بارداری جلوگیری کند، اما برای تایید این یافته تحقیق بیشتری لازم است.

بارداری اورژانسی:

اگر فکر می کنید IUD شما کار نکرده است در مورد بارداری اورژانسی(EC) با پزشک یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی صحبت کنید. درصورتی که IUD شما عمل نکند، بارداری اورژانسی تخمک گذاری شما را متوقف و از باردار شدن شما جلوگیری خواهد کرد. البته این روش یک بارداری که در حال پیشرفت است را قطع نخواهد کرد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ممکن است به شما یکی از روش های زیر را توصیه کنند:

قرص های هورمونی:

به عنوان قانون مبتنی بر تجربه،قرص های بارداری اورژانسی هورمونی زمانی که طی ۷۲ ساعت بعد از عدم موفقیت روش پیشگیری از بارداری استفاده می شوند موثرتر هستند. با این حال، قرص های هورمونی بارداری اورژانسی را می توانید بیشتر از ۵ روز بعد از عدم موفقیت روش پیشگیری هم مصرف کنید. می توانید قرص های EC را به عنوان دارو بدون نسخه از داروخانه محلی خود هم خریداری کنید. اگر  بیمه هستید می توانید با پزشک خود تماس بگیرید تا او برای شما  تجویز کند. EC روش پیشگیری محسوب می شد پس می توانید نسخه خود را بصورت رایگان دریافت کنید. اگر بیمه نیستید می توانید به یک برنامه کمک مالی دسترسی پیدا کنید.

IUD مسی:

اگر IUD هورمونی دارید و به کارکردن ان مشکوک هستید با پزشک خود درباره تغییر IUD هورمونی به نوع مسی ان صحبت کنید. اگر IUD مسی طی ۵ روز از عدم موفقیت پیشگیری از بارداری وارد رحم شود می تواند از بارادری جلوگیری کند.این نوع IUD می تواند بیشتر از ۱۰ سال در رحم باقی بماند.

مانند قرص های EC، IUD مسی می تواند با میزان کاهش یافته در برنامه بیمه تان در دسترس شما قرار بگیرد. اگر بیمه ندارید می توانید به برنامه کمک مالی دسترسی پیدا کنید. در صورتی که نمی توانید هزینه این کار را پرداخت کنید بعضی از کلینک های پیشگیری از بارداری خدماتی به شما ارائه خواهند داد.

مراقب علائم اولیه بارداری باشید:

اگر بارداری در رحم شما در حال پیشرفت باشد ممکن است متوجه علائم معمول بارداری از جمله:

  • عقب افتادگی پریودها
  • حالت تهوع،احتمالا همراه با استفراغ
  • درد و بزرگ شدن سینه ها
  • خستگی
  • گرفتگی های خفیف
  • لکه بینی کم رنگ

برخی از این علائم مانند گرفتگی، لکه بینی و عقب افتادگی پریودها می تواند مشابه عوارض جانبی ناشی از IUD باشند.اگر نمی دانید چه عاملی باعث بروز این علائم شده است به پزشک یا سایر ارئه دهندگان خدمات بهداشتی مراجعه کنید. وجود IUD در رحم احتمالا می تواند تا حدی باعث حاملگی خارج رحمی شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که جنین در خارج از رحم شما کاشته می شود.

Image result for ایا امکان دارد با وجود  IUD باز هم باردار شوید؟

علائم حاملگی خارج رحمی شامل موارد زیر است:

  • موج های شدید درد در شکم،لگن،شانه یا گردن
  • درد شدید در یک طرف شکم
  • لکه بینی یا خونریزی واژنی
  • سرگیجه
  • غش
  • فشار مقعدی
  • حاملگی خارج رحمی یک بارداری اورژانسی است بنابراین در صورت تجربه هر یک از این علائم فورا به مراکز اورژانسی مراجعه کنید.

در صورتی که مشکوک به بارداری هستید:

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید یک ازمایش بارداری خانگی انجام دهید.این تست ها بصورت دارو بدون نسخه در داروخانه ها موجود هستند. اگر IUD شما دلیل نامنظم یا متوقف شدن کامل پریودهای شما شده باشد، بعد از اینکه به عدم کارکردن IUD مشکوک شدید باید یک یا دو هفته برای انجام تست بارداری بدون نسخه خود صبر کنید.

تقریبا ۹۹ درصد این تست ها دقیق هستند. در اکثر موارد، نتیجه منفی به این معنی است که شما باردار نیستید. اگر علائم غیرعادی را تجربه می کنید یا به دقیق بودن تست اطمینان ندارید به پزشک مراجعه کنید. اگر نتیجه تست مثبت باشد نوبتی از متخصص زنان یا سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بگیرید. انها نتایج را با تست ادرار و خون تایید خواهند کرد و درباره مرحله بعد با شما صحبت می کنند.

در قرار ملاقات با پزشک انتظار چه چیزی را داشته باشید:

ابتدا پزشک ازمایش ادرار و خون را مجددا بررسی خواهد کرد تا متوجه شود که شما باردار هستید. تست بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی را بررسی می کنند. بدن شما فقط موقع بارداری این هورمون را تولید می کند.بعد پزشک شما معاینه لگن را انجام خواهد داد. پزشک IUD شما را خارج خواهد کرد. اگر نخ IUD قابل مشاهده نباشد انها برای کمک به پیدا کردن  IUDازمایش سونوگرافی را انجام خواهند داد.ممکن است برای کمک به خارج سازی IUD از سیتوبرس (cytobrush) یا ابزار دیگری استفاده کنند.

دستورالعمل های فعلی نشان می دهند که IUD باید قبل از پایان سه ماهه اول بارداری از رحم خارج شود. خارج سازی IUD بعد از این مرحله ممکن است هم برای خانوم باردار و هم خود بارداری عوارضی ایجاد کند. باید IUD را بدون توجه به اینکه برنامه ای برای نگه داشتن یا خاتمه دادن بارداری دارید،خارج کنید. همچنین سونگرافی هم برای تعیین اینکه بارداری سالم است یا مشکلاتی مانند بارداری خارج رحمی وجود دارد به پزشک شما کمک خواهد کرد. در صورت وجود بارداری خارج رحمی، پزشک برای خروج جنین دارو یا جراحی را توصیه خواهد کرد. درمان دقیق به محل قرارگرفتن جنین و پیشرفت کلی ان بستگی دارد.

ایا خطری برای حفظ بارداری وجود دارد؟

حاملگی IUD کمی بیشتر احتمال دارد که خارج از رحم باشد یا در خارج از رحم رخ دهد. حاملگی خارج رحمی گاهی در لوله های فالوپ شکل می گیرد. اگر این بارداری خارج نشود لوله ها می توانند بترکند و باعث خونریزی کشنده ای شوند. حاملگی خارج رحمی خارج از لوله فالوپ به عنوان مثال در دهانه رحم اتفاق می افتد. بعید است که جنین بدون به خطرانداختن سلامت کلی شما رشد کند. خطرات مرتبط با حاملگی IUD عبارتند از:

  • سقط جنین ،زمانی رخ می دهد که بارداری در طی ۲۰ هفته اول پایان پیدا می کند
  • زایمان زودرس یا زایمان که قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ می دهد
  • پارگی زودرس غشاها ، که پارگی کیسه آمنیوتیک قبل از شروع زایمان است
  • قطع جفت ،زمانی رخ می دهد که جفت به طور جزئی یا کامل از دیواره رحم جدا شود
  • جفت جلدی ، که در آن جفت به طور جزئی یا کاملاً دهانه دهانه رحم را می پوشاند
  • التهاب لگن
  • کم وزنی هنگام تولد، زمانی رخ می دهد که نوزاد با وزن کمتر از ۵ پوند ، ۸ اونس بدنیا می اید
  • همچنین ممکن است قرار گرفتن در معرض هورمون ها در IUD های خاص بر بارداری تأثیر بگذارد.
  • گزارش هایی از ناهنجاری های مادرزادی در زایمان زنده گزارش شده است. به عنوان مثال ، قرار گرفتن در معرض افزایش سطح پروژستین با “افزایش مردانگی در دستگاه تناسلی خارجی” در جنین های زن مرتبط است.

ایا امکان دارد با وجود  IUD باز هم باردار شوید؟

اگر بخواهید به بارداری خاتمه دهید چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر بارداری خارج رحمی باشد بایدان را خاتمه بدهید. جنینی که در خارج از رحم رشد می کند نمی تواند زنده بماند. همچنین خطر سلامتی مادر در بارداری خارج رحمی وجود دارد. پزشکان می توانند بارداری را به یکی از دو روش خاتمه دهند.

اگر در سه ماهه اول بارداری خود هستید ، می توانید از دارویی به نام متوترکسات استفاده کنید تا رشد جنین متوقف شود. سپس بدن شما بافت حاملگی را جذب خواهد کرد.اگر از سه ماهه اول خود را پشت سر گذاشته باشید ، برای برداشتن حاملگی خارج رحمی یک روش جراحی انجام می شود. اگر بارداری در رحم شما باشد ، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سقط جنین کنید یا خیر.

شما می توانید قرص سقط جنین را قبل از هفته ۱۰ام بارداری مصرف کنید. سقط جنین پزشکی در هفته یا بعد از هفته ۱۰ بارداری در دسترس است. بسته به جایی که زندگی می کنید ، قبل از هفته ۲۰ تا ۲۴ بارداری باید سقط جنین انجام شود. قوانین سقط جنین در برخی کشورها محدودتر از سایر کشورها است.

به پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید:

اگر گمان می کنید IUD شما کار نمی کند، فوراً با پزشک یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید. ممکن است برای جلوگیری از بارداری شما از برنامه دیگری یا فرم دیگری از EC استفاده کنند. اگر برای مصرف EC بسیار دیر شده باشد ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما آزمایش داخلی را برای تعیین اینکه شما باردار هستید یا خیر ، انجام خواهد داد. زمانی که متوجه شدید باردار هستید،شما و پزشک تان می توانید در مورد گزینه هایی که پیش رو دارید صحبت کنید.

 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *