اگر کاندوم پاره شود برای جلوگیری از بارداری چه کنیم؟!

اگر کاندوم پاره شد و مایع منی به داخل واژن ریخت برای جلوگیری از بارداری باید قرص اورژانسی مصرف کنید. 

قرص اورژانسی ضد بارداری که "قرص صبح روز بعد" نیز نامیده می‌شود، یک نوع قرص ضدبارداری است که تنها در زمانی که به طور ناگهانی یک رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و یا فکر می‌کنید روش جلوگیری که از آن استفاده کرده‌اید جوابگو نخواهد بود (برای مثال کاندوم مورد استفاده دچار پارگی شده باشد) می‌باید مورد استفاده قرار بگیرد. این روش پیشگیری از بارداری می‌بایست در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری هر زن استفاده شود.

اگر کاندوم پاره شود برای جلوگیری از بارداری چه کنیم

قرص‌های اورژانسی ضد بارداری چگونه کار می‌کنند؟
انواع مختلفی از قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری وجود دارد، اما تقریبا نحوه عملکرد همه آن‌ها یکی است. اغلب آن‌ها شامل یک قرص حاوی ۱.۵ میلیگرم دارو می‌باشند که لوونورژسترول (ورژن مصنوعی از هورمون پروژسترون) نامیده می‌شود، این هورمون مانع تخمک گذاری تخمدان‌ها و لقاح اسپرم و تخمک می‌شود و همچنین ممکن است فضای رحم را به گونه‌ای تغییر دهد که حتی اگر تخمکی بارور هم شود قادر به لانه گزینی و کاشت در رحم نباشد.
بنابراین اگر شما به دوره تخمک گذاری خود نزدیک باشد یا تازه این دوره را گذرانده باشید، به طور قابل ملاحظه‌ای شانس تاثیرگذاری قرص پایین می‌آید.
در این قرص‌ها در مقایسه با قرص‌های کنترل بارداری منظم معمولا از دوز بالاتری از پروژسترون استفاده می‌شود. شما نباید این قرص‌ها را جایگزین روش‌های پیشگیری از بارداری منظم کنید و لازم است پس از استفاده از آنان روش کنترل منظم بارداری خود را ادامه دهید. همچنین اگر باردار باشید این قرص‌ها نمی‌توانند به بارداری شما خاتمه دهند.

زمان بندی و نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری
احتمال تاثیرگذاری قرص‌های اورژانسی ضد بارداری بین ۸۴ تا ۸۹ درصد است. آنچه که در اینجا اهمیت دارد زمان بندی درست در مورد نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری است. در واقع این قرص‌ها زمانی بیشترین اثر را دارند که در عرض ۲۴ ساعت پس از رابطه جنسی مصرف شوند، اما تا سه روز بعد از داشتن رابطه نیز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این که تاثیرگذار باشد یا نه به دو عامل زیر بستگی دارد:

   – مقدار زمانی که از رابطه جنسی شما می‌گذرد. به عبارت دیگر، پس از رابطه جنسی، هرچه زودتر قرص را مصرف کنید، بیشتر احتمال دارد که از بارداری خود جلوگیری کنید.
   – اینکه در زمان رابطه جنسی در کدام نقطه از سیکل ماهانه خود باشید. هر چه نزدیکتر به زمان تخمک گذاری باشد، تاثیر قرص کمتر خواهد بود.
شما می‌توانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید. هر چه زودتر بهتر. در حقیقت، بهتر است یک بسته از این قرص‌ها را در دسترس داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز به سرعت از آن استفاده کنید، و وقت خود را با رفتن به فروشگاه و داروخانه تلف نکنید. برای اطمینان از تاثیرگذاری دارو، آن را در دمای اتاق نگهداری کنید و اگر تا قبل از پایان تاریخ انقضا آن از آن استفاده نکردید، آن را با یک بسته جدید جایگزین کنید.

نکاتی در رابطه با استفاده از کاندوم
_هیچ وقت نباید هر دو زن و شوهر به صورت همزمان از ابزار بهداشت جنسی استفاده کنند. چون ممکن است که کاندوم پاره شود و درصد داخل شدن ترشحات بالا برود.
_از کاندوم هایی که از جنس پوست بره هستند استفاده نکنید به دلیل این که دارای سوراخ های ریزی هستند که ممکن است ترشحات از آن خارج شود.
_بهتر است از پوشش محافظ مردانه استفاده شود به دلیل این که درصد جلوگیری از بارداری و انتقال بیماری از راه کاندوم زنانه کمتر است.
_از کاندوم پلی اورتان استفاده کنید چون میزان وقوع حساسیت خودتان و شریک جنسیتان نسبت به آن بسیار کم است.
_همیشه قبل از شروع آمیزش جنسی «کاندوم» استفاده شود.
_همیشه باید تمام طول آلت را با کاندوم بپوشانید.
_فقط یکبار باید از آن استفاده کنید.
_قبل از استفاده مطمعن شوید که سوراخ نیست یا احتمال پارگی در آن وجود ندارد.

چه چیزی باعث پاره شدن «کاندوم» می‌شود؟
– تاریخ انقضای گذشته: وقتی که تاریخ انقضای پوشش محافظ شما گذشته باشد پس باید بدانید که خشک و شکننده شده و پاره میشود
– سایز کاندوم کوچک: سایز آن برای آلت شما کوچک است پس انتظار داشته باشید که به زودی پاره شود.
– از «کاندوم» به درستی محافظت نکردید: آن را در جاهای گرم مرطوب و جلوی نور آفتاب قرار داده اید.
– استفاده نکردن از روان کننده: واژن شریک جنسیتان یا آلت خودتان دارای خشکی است و با توجه به اصطحکاک کاندوم پاره میشود.
– استفاده از روان کننده های روغنی: محصولات روان کننده روغنی به شدت به پوشش محافظ آسیب میزند
– استفاده از چند نوع کاندوم: استفاده از کاندوم توسط زن و مرد به صورت همزمان باعث پاره شدن کاندوم میشود . حتی اگر آقایان هم چند تا کاندوم را روی هم بکشند باز هم باعث پاره شدن کاندوم ها میشود
– استفاده دوباره از کاندوم: کاندوم ها یک بار مصرف هستند و وقتی که برای بار چندم استفاده شوند پاره میشوند
– بی کیفیت بودن کاندوم: اگر از کاندوم های بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده کنید منتظر عواقب به وجود آمده ناشی از پاره شدن ان هم باشید
– رابطه جنسی طولانی مدت و خشن: کاندوم ها اصولا نازک هستند و مقاومت زیادی ندارند اگر رابطه شما خیلی طول بکشد درصد این که کاندوم پاره شود بسیار زیاد است.

اگر کاندوم پاره شود برای جلوگیری از بارداری چه کنیم؟
در صورتی که کاندوم شما پاره شد به سرعت اقدام ب پایان رابطه کنید با آرامی آن را از روز آلت خود بردارید ، مطمئن شوید قسمتی از آن درون واژن نمانده . به سرعت کاندوم را تعویض کنید و از یک کاندوم نو استفاده کنید . اگر مطمئن نیستید که مایع منی وارد بدنتان شده یا نه به سرعت واژن را شست و شو دهید و تمام فشار و انرژی را وارد کنید که همه اسپرم های وارد شده خارج شوند و کاملا با فشار آب تمامی قسمت هارا شست و شو دهید.
از دستمال استفاده نکنید چون ممکن است که اسپرم ها یا ویروس ها وارد بدن شوند. تا دوهفته زیر نظر پزشک باشید تا خیالتان راحت باشد اتفاقی نیفتاده است. همچنین در چنین مواقعی برای اطمینان بیشتر از حاملگی می‌توانید از قرص‌های اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید.

معایب استفاده از کاندوم
_به طور صد درصد نمیتواند از موارد گفته شده جلوگیری کند و مانع آن شود و احتمال نفوذ در آن وجود دارد
_نیاز به رضایت شریک جنسی دارد و او باید رضایت دهد
_مانند قرص تاثیر بلند مدت ندارد و هر دفعه باید از ان استفاده شود اگر بعضی وقت ها از آن استفاده کنید یا این که وسط آمیزش به یاد استفاده از ان بیوفتید ممکن نیست که تاثیری داشته باشد
_حساسیت به جنس های کاندوم یکی دیگر از معایبی است که دارد
_نیاز به تمرین زیاد دارد
_ممکن است پاره شود و شما را به دردسر بیندازد

مزایای استفاده از کاندوم
– عوارض قرص را ندارد : نسبت به تمام قرص ها و محلول هایی که میتوان برای جلوگیری از بارداری و اسپرم کشی از آن استفاده کرد عوارض کمتری دارد و میتوان با خرید مناسب و درست استفاده کردن از آن این عوارض را به صفر رساند. در این زمینه می توانید به مقاله‌ی عوارض قرص‌های ضد بارداری مراجعه کنید.
– لذت جنسی را افزایش میدهد : با انواع مختلفی که کاندوم دارد میتواند لذت جنسی را افزایش دهد . بعضی از آن ها انقدر نازک هستند که وجود آن را احساس نمیکنید یا این که اگر زخیم هم باشند شما را بیشتر در حالت تحریک شدگی نگه میدارد.
– بدون تجویز پزشک میتوانید آن را تهیه کنید : لازم نیست که مثل قرص ها و داروهای ضد بارداری نسخه پزشک را به همراه داشته باشید.
– به آسانی تهیه میشود : به راحتی میتوانید از فروشگاه ها و سوپر مارکت ها تهیه کنید و لازم نیست که برای پیدا کردن زمان زیادی بگذارید.
– زمان های قاعدگی را تحت تاثیر نمیگذارد : انواع داروها که برای جلوگیری از بارداری استفاده میشود بر روی هورمون بانوان تاثیر میگذارد و زمان قاعدگی را تحت تاثیر قرار میدهد ولی پوشش محافظ این گونه نیست و هیچ تغییری رخ نمیدهد.
– پیشگیری از سرطان دهانه رحم : از ورود ویروس «اچ پی وی» که باعث سرطان رحم میشود جلوگیری میکند.

حساسیت به کاندوم
اگر بعد از آمیزش جنسی که با استفاده از کاندوم بوده دچار مشکل خارش ، سوزش ، قرمزی و التهاب و کهیر میشوید، ممکن است نسبت به آن باشید. این حساسیت یا در اثر جنس پوشش محافظ بروز پیدا میکند یا موادی که برای خشک نشدن روی آن استفاده میشود . حساسیت به همه انواع کاندوم ها وجود دارد اما شایع ترین آن حساسیت نسبت به کاندوم های لاتکسی است.
لاتکس های طبیعی با استفاده از پروتئین ها به وجود می‌آیند که اگر به آن ها حساسیت پیدا کردید سیستم ایمنی شما نسبت به این پروتئین واکنش نشان می‌دهد و باعث این التهاب و خارش میشود . اگر به مواردی مانند گوجه فرنگی، موز، بلوط و مواد این گونه حساسیت دارید پس درصد بیشتری احتمال دارد که به پوشش محافظ نیز حساسیت داشته باشید. مدل های کاندوم متفاوت هستند که در صورت بروز حساسیت به یکی از آن ها به پزشک مراجعه کنید تا بهترین نوع را به شما معرفی کند.

موقع خرید ابزار بهداشت جنسی به چه عواملی توجه کنیم؟
_به تاریخ انقضا توجه کنید.
_به سایز آن توجه کنید.
_به نوع آن توجه کنید. نوعی که به آن حساسیت دارید یا شریک جنسیتان آن را دوست ندارد خریداری نکنید.
_به جنس توجه کنید.

اشتباهات در استفاده از کاندوم
_برداشتن کاندوم قبل از به پایان رسیدن رابطه
_استفاده از پوشش محافظ وقتی که میلغزد و سر میخورد
_عدم هواگیری کاندوم که باعث پاره شدن آن میشود
_عدم رضایت برای استفاده از کاندوم
_استفاده از پوشش محافظ در لحظات آخر که تاثیری ندارد
_بررسی نکردن آن قبل از استفاده

فشارهای روانی ایجاد شده به خاطر ابزار بهداشت جنسی
اگر یکی از طرفین رابطه برای استفاده از کاندوم رضایت نداشته باشد در تمام طول آمیزش جنسی از این قضیه ناراحت است و فشار روانی در او ایجاد میشود. همین موضوع مانع لذت او و عدم رضایت در رابطه جنسی میشود. در رابطه جنسی لذت بخش رضایت و ارضای هر دو طرف لازم است.
استفاده از نوع خاصی از پوشش محافظ میتواند برای بانوان قابل تحمل نباشد و باعث بروز حساسیت شود که باعث ناراحتی جسمی و عدم لذت او میشود و بهداشت روانیش به خطر میوفتد. ممکن است در رابطه با استفاده از «کاندوم»های تاخیری دوست نداشته باشد که رابطه زیاد طول بکشد پس ممکن است که اگر مقاربت تایم زیادی را بگیرد دیگر علاقه ای به رابطه جنسی نداشته باشد و به ارگاسم نرسد.
توصیه می‌شود برای رفع مشکلات در روابط زناشویی خود از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از honarehzendegi

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.