اگر کاندوم پاره شود ایدز میگیریم؟!

یکی از راههای انتقال ایدز تماس جنسی و ترشحات جنسی است. بنابراین اگر در حین رابطه جنسی با شخصی که دچار ایدز است کاندوم پاره شود احتمال انتقال ایدز وجود دارد.

یکی از مایعات بدن که حاوی تعداد زیادی گلبول سفید است ترشحات جنسی است پس ترشحات جنسی در فردی که ویروس HIV وارد بدنش شده است آلوده به این ویروس هستند و در صورتی که این ترشحات وارد مخاط تناسلی فرد سالم گردد میتواند باعث انتقال ویروس شوند توجه کنید این خطر برای همه افراد وجود دارد خطر انتقال از مرد به زن دو ونیم برابر است. لازم به ذکر است وجود عفونتهای دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش میدهند . در هر حال راه انتقال جنسی در بسیاری از کشورهای دنیا از شایعترین راههای انتقال است.

استفاده از کاندوم برای جلوگیری از اچ آی وی
کاندوم اگر هر روز در هر رابطه جنسی استفاده شود می‌تواند از بیماری HIV جلوگیری کند. براساس اظهارات دکتر هربرگ، مطالعه‌ای که اخیرا صورت‌گرفته است ، مشخص شده افرادی که در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کردند ۹۹ درصد کمتر به ایدز مبتلا شده اند. توصیه می‌شود که کاندوم در ترکیب با سایر پیشگیری ها از بیماری اچ آی وی استفاده شود.

کسانی که اچ آی وی منفی هستند باید از کاندوم استفاده کنند؟
اگر فرد به تازگی مبتلا به اچ آی وی تشخیص‌داده شده است، ممکن است تا سه ماه آزمایش اچ آی وی برای وی منفی باشد و فرد ممکن است در دوره پنجره باشد پس باید همه مردم دنیا اگر شرکای جنسی متعددی دارند همیشه از کاندوم استفاده کنند.
افراد باید سه ماه پس از اولین تست اچ آی وی دوباره آزمایش دهند. اگر آنها روابط جنسی منظمی داشته باشند، بنیاد ایدز سان‌فرانسیسکو پیشنهاد می‌کند که هر سه ماه یکبار تست شوند. مهم است که فرد درباره سابقه جنسی خود با شریک زندگی خود بحث و گفتگو کند ، و با یک ارائه کننده خدمات بهداشتی درباره اینکه آیا آنها و شریک آنها کاندیدهای خوبی برای ایدز هستند یا نه مشاوره انجام دهد.

اگر هر دو شریک جنسی اچ آی وی داشته باشند باید کاندوم استفاده کرد؟
مطالعات نشان داده‌اند که فردی که با اچ آی وی زندگی می‌کند که تحت درمان ضد ویروسی قرار دارد که ویروس را به میزان غیرقابل‌تشخیص در خون کاهش می‌دهد قادر به انتقال HIV به یک شریک در طول مقاربت نیست.
با این حال، پزشکان توصیه می‌کنند که حتی اگر هر دو شریک اچ آی وی داشته باشند ، باید از کاندوم در طول هر رابطه جنسی استفاده کنند. در برخی موارد، این امکان وجود دارد که شکل متفاوتی از HIV را به یک شریک جنسی منتقل می کند و داروها جوابگو نخواهند بود.

استفاده از دو کاندوم باعث جلوگیری از ابتلا به ایدز میشود؟
خیر. استفاده از دو کاندوم به دلیل سایش بیشتر امکان پارگی و سرایت بیماریهای آمیزشی را بیشتر می کند.

آیا HIV از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل میگردد؟
انتقال HIV در طی رابطه جنسی دهانی برای هر دو فرد فاعل و مفعول با احتمال کم وجود دارد.
احتمال انتقال از فرد مفعول HIV مثبت به فاعل سالم در صورتی امکانپذیر است که فاعل در تماس با ترشحات جنسی (مایع منی یا ترشحات واژن) یا خون (خون عادت ماهانه یا زخمی در ناحیه تناسلی یا مقعدی) مفعول به بریدگی – زخم یا جراحت یا منطقه ملتهبی در دهان یا گلوی فرد فاعل برسد.
ریسک انتقال ایدز از فرد آلوده از طریق رابطه جنسی دهانی بسیار کمتر از ریسک آن در طی Anal یا Vaginal است. تعیین دقیق میزان ریسک انتقال ایدز در نتیجه رابطه جنسی دهانی بسیار مشکل است چراکه اکثر افرادی که رابطه جنسی دارند تنها منحصر به رابطه جنسی دهانی نمی شود و فرمهای دیگر رابطه جنسی (آنال یا واژینال) را هم شامل می شود بنابراین تعیین اینکه انتقال HIV از طریق رابطه جنسی دهانی بوده یا فرمهای دیگر رابطه جنسی، بسیار مشکل است.
نهایتا اینکه عوامل متعددی ریسک انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی دهانی را افزایش می دهند منجمله زخمها و جراحات دهانی- خونریزی لثه – زخمهای تناسلی – سوراخ کردن دهان (oral piercing) و حضور همزمان دیگر بیماریهای جنسی.

سرایت ایدز از مادرآلوده به جنین در داخل رحم و یا انتقال به کودک درطی دوران شیردهی:
ویروس ایدز از مادر آلوده به کودک ممکن است در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل یا کمی بعد از زایمان انتقال یابد.میزان سرایت آلودگی از مادر به کودک ۵تا ۷درصد است. آلودگی در بچه هایی که به روش سزارین به دنیا آمده اند نیز دیده شده است.
شیر دادن یکی از راههای سرایت آلودگی است. ولی چون احتمال آن کم و مزایای تغذیه با شیر مادر بسیار زیاد است ، اکثراً توصیه می شود که مادر به فرزند خود شیر بدهد.
البته با وجود داروهای خاص٬ شانس این انتقال بسیار کاهش می یابد هر چند در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت و فقیر، چنین داروهایی در دسترس نیست.
حدود۳۵-۲۵ درصد (یک سوم) نوزادانی که از مادر آلوده به ویروس ایدز متولد می شوند ، قبل از تولد ، هنگام تولد و یا در دوران تغذیه از شیر مادر آلوده می گردند. در کودکان، آلودگی به ویروس ایدز به سرعت به طرف ایجاد بیماری ایدز پیشرفت می کند و شانس زنده ماندن کودک هم کم است.

راههای عدم انتقال
ویروس ایدز از طریق تماسهای عادی مثل کارکردن با یکدیگر، هم صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی سرایت نمیکند.
ویروس ایدز از طریق استفاده از حمام عمومی ، استخرو توالت قابل انتقال نمیباشد.
ویروس ایدز از طریق لباس، پوشاک ، پتو و رختخواب قابل انتقال نمیباشد.
عطسه، سرفه و نیش حشرات نمیتواند باعث انتقال آلودگی به شخص سالم شود.
ویروس ایدز را از ترشحات جنسی مردانه و زنانه ، بزاق ، ادرار و اشک جدا کرده اند ولی سرایت بیماری فقط از طریق خون، ترشحات جنسی و شیر مادر میسر است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *