اگر تاریخ زایمان بگذرد جنین مدفوع می کند!

تمامی جنین ها وقتی کاملا بالغ و رسیده می شوند، می توانند مدفوع کنند و این روند بویژه در جنین هایی که از تاریخ زایمان طبیعی شان گذشته است، در حالی که هنوز دردهای زایمانی شروع نشده، رخ می دهد. وقتی به طور طبیعی جنین مدفوع می کند، معمولا خطری جنین را تهدید نمی کند و فقط نیاز به زایمان هر چه سریع تر به صورت طبیعی یا سزارین دارد، اما در مواردی که جنین به این دلیل مدفوع می کند که تحت استرس ناشی از کمبود اکسیژن است، مدفوع کردن جنین علامت در خطر بودن جنین است و باید بسرعت برای سزارین اورژانس اقدام کرد، زیرا همان دلایلی که به مدفوع کردن جنین منجر می شود، می تواند به مرگ جنین نیز منجر بشود.

 اگر جنین در شکم مادر تحت فشار و زجر قرار بگیرد و خون رسانی به او مختل بشود، اولین واکنشش این است که مدفوع می کند. مدفوع کردن ۲ مورد را نشان می دهد.

یکی اینکه جنین در یک مدتی تحت فشار بوده و دچار مشکلی شده است. و دیگر اینکه وقتی نزدیک تولد جنین می شود او تنفس می کند و ممکن است با تنفسش مدفوع و مایع آمنیوتیک را ببلعد و وارد ریه اش بشود. در نتیجه ریه تحریک می شود و عفونت پیدا می کند و در موارد حادتر باعث خفگی و مرگ جنین می شود. 

 هفته چهل و دوم بارداری
فقط ۵ درصد از نوزادان در تاریخ مقرر به دنیا می‌آیند اما بیش از ۸۰ در صد آنها در دو هفته حدود آن تاریخ متولد می‌شوند. اکثر کودکان کاملا سالم و سلامت، تا ۴۲ هفتگی و با بند ناف در رحم قرار دارند. در حقیقت به دنیا آمدن کودکتان، از نظر فنی تا زمانی که این هفته تمام شود با مشکلی مواجه نیست. سپس دکتر شما احتمالا زایمان را با پاره کردن کیسه آب یا از بین بردن غشا یا با دارو (در واقع، هورمون های سنتز شده) که موجب انقباض و اماده سازی دهانه رحم می‌شوند، تلقین می‌کند.

بزرگ شدن بدن شما در هفته چهل و دوم بارداری
شما احتمالا از آن موجود کوچکی که احتمالا هنوز هم در رحمتان است تعجب کرده اید. احتمالا او هنوز هم از حرکت در اطراف شکم شما شاد است و شما باید حساب ضربات جنین را داشته باشید تا مطمئن شوید. احتمالا او درحال اضافه کردن وزن است که ممکن است شما را با تولد کودک بزرگتری مواجه کند.

نکات مروبط به هفته چهل و دوم بارداری
انتظار کشیدن برای موعد مقرر به شما زمان زیادی برای فکر کردن و داشتن استرس درباره اتفاقاتی که ممکن است بیفتد می‌دهد. به جای آن فکرتان را با مطالعه درباره نگهداری بچه مشغول کنید. زمانی که بچه تصمیم به ظاهر شدن بگیرد، سرتان شلوغ می‌شود و به این ترتیب اگر هم اکنون بدانید که در اولین حمام چه باید بکنید یا چگونه از گهواره استفاده کنید از خودتان متشکر خواهید شد.

کارهایی که باید در هفته ۴۲ انجام دهید
۱٫ سعی کنید چند راه حل برای زایمان راحت پیدا کنید (یا اینکه مغزتان را از موضوع زایمان منحرف کنید)، غذای ادویه دار بخورید، رابطه جنسی داشته باشید، کمی پیاده‌روی کنید یا اینکه نوک سینه‌تان را تحریک کنید.

۲٫ دوباره ازمون بدون استرسی یا تست استرس انقباضی داشته باشید

۳٫ به بیمارستان بروید و زایمان کنید

اشتراک‌گذاری
18 نظر
  1. چه وقت و چگونه باید به بارداری خاتمه داد؟
    زایمان معمولا خودبه خود و به طور طبیعی انجام می گیرد اما گاهی نیز باید در زایمان دخالت کرد؛ چون گاهی این فرآیند به طور طبیعی و خودبه خود پیش نمی رود…

    اگر پزشک شما تصمیم به زایمان زودتر از موعد بگیرد، باید آن را بپذیرید؛ چراکه گاهی ادامه بارداری، سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. در این موارد، القای زایمان انجام می شود. شما با القای زایمان چقدر آشنایی دارید؟

    القای زایمان به دلایل مختلفی انجام می شود:

    ▪ اولین دلیل رایج، تهدید سلامت مادر و نوزاد است؛ مثلا اگر حداقل ۱۰ روز از زمان زایمان طبیعی گذشته باشد و زایمان خودبه خود شروع نشده باشد، القای زایمان تجویز می شود.

    ▪ اگر کیسه آب پاره شده باشد اما انقباضاتی وجود نداشته باشد.

    ▪ اگر عفونتی در رحم مادر وجود داشته باشد.

    ▪ اگر رشد جنین متوقف شده باشد.

    ▪ اگر هیچ مایعی در کیسه آمنیوتیک نباشد و نوزاد در فضایی خشک مانده باشد.

    ▪ اگر جفت رو به تحلیل گذاشته باشد.

    ▪ اگر مادر دچار مشکلاتی باشد که سلامت خودش و فرزندش در خطر باشد؛ مانند فشارخون و دیابت.

    ● باید منتظر زمان طبیعی زایمان ماند؟

    نزدیک ۲ هفته بعد از زمان زایمان، اگر زایمان اتفاق نیفتاد، باید کمی نگران شد. اگر پزشک به این نتیجه رسید که ممکن است سلامت مادر و جنین به خطر بیفتد القای زایمان بهترین انتخاب است اما چرا باید بعد از ۲ هفته نگران شد؟ هر چه بارداری بیشتر طول بکشد، یعنی از مدت زمان طبیعی فراتر رود، نوزاد بزرگ تر و عوارض زایمان طبیعی بیشتر می شود. در برخی موارد، پیر شدن جفت، عفونت ریه ها و انسداد راه های هوایی در اثر خوردن مکونیوم (مدفوع جنین) ایجاد می شود.

    تحریک پستان ها یا ماساژ پستان سبب ترشح هورمون اکسی توسین می شود که می تواند به انقباض منجر شود. بنابراین اگر بارداری خودبه خود خاتمه پیدا نکند یا اگر سلامت مادر و نوزاد در خطر باشد، پزشک با القای زایمان، این فرآیند را سرعت می بخشد.

  2. اگر در این هفته جنین به دنیا نیاید دردهای زایمانی را به وسیله ی دارو ایجاد می کنند.
    جنین:
    در این هفته جنین چهل هفته است. این که چه موقع دردهای زایمانی را با دارو ایجاد کنند تا جنین بیشتر از وقت به دنیا بیاید، در موقعیتهای مختلف فرق می کند. اما به طور معمول دردهای زایمانی را وقتی ایجاد می کنند که جنین بیشتر از چهل هفته در شکم مادر مانده باشد. اما هیچ جای نگرانی نیست اگر هم جنین می خواهد در رحم قدری بیشتر باقی بماند. اما باید زیر نظر پزشک بود تا در صورت نیاز دردهای زایمانی را ایجاد کنند.

  3. هفته چهلم
    ……………
    کودک شما چگونه تغییر می کند؟………………..
    تخمين اندازه متوسط كودك شما خيلي سخت است اما يك نوزاد به طور متوسط حدود ۳۱۷۵ گرم وزن و حدود ۶۰ سانتي متر طول دارد. هر روز كه مي گذرد كودك شما كمي بزرگتر مي شود، ناخنها و موهاي او هم به رشد خود ادامه مي دهند. هنوز هم استخوانهاي جمجمه او قدري از هم جدا هستند و اين بدان خاطر است كه جمجمه بتواند كمي فشرده تر شده و به راحتي از مجراي زايمان عبور كند. تا حدود يك سال پس از تولد هم برخي نقاط نرم كه ملاج يا فونتانل ناميده مي شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

    شما چگونه تغییر می کنید؟………………………
    علي رغم همه پيشرفتهاي پزشكي هنوز هيچ راهي وجود ندارد كه بتوان زمان دقيق زايمان را تخمين زد. زايمان ممكن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصا اگر در تشخيص زمان بسته شدن نطفه اشتباه كرده باشيد. اين اتفاق بيشتر زماني مي افتد كه تعيين زمان زايمان تنها بر اساس اولين روز از آخرين دوره قاعدگي صورت پذيرد و شما هم در نيمه اول دوره حاملگي خود سونوگرافي نداده باشيد. با اين حال حتي اگر زمان زايمان به دقت تعيين شده باشد دوران حاملگي برخي خانمها كمي طولاني تر مي شود و متخصصين هم هيچ توضيحي براي اين مطلب ندارند.
    البته هنوز براي زايمان شما دير نشده است و اگر يكي دو هفته ديگر بگذرد به زايمان شما ديرشده مي گويند. اما براي اطمينان از وضعيت كودك پزشك از شما خواهد خواست كه در اين هفته يا حداكثر در ابتداي هفته چهل و يكم يك آزمايش براي مشاهده كودك خود بدهيد. در صورتي كه قبلا با برخي از عوارض حاملگي دست و پنجه نرم كرده باشيد، انجام اين آزمايش را از چند هفته زودتر آغاز كرده ايد.
    يك تست دقيق زيستي- فيزيكي كه به اختصار BPP ناميده مي شود شامل بررسي دقيق وضعيت كودك شما از طريق سونوگرافي و مشاهده حركات كلي بدن تنفس تون عضلات (ميزان كشيدگي طبيعي عضلات كه با بررسي باز و بسته كردن دست يا كشيدن و رها كردن عضله ها تعيين مي شود) و حجم مايع آمنيوتيك اطراف او (كه نشان دهنده وضعيت جفت است) مي باشد. اين تست ممكن است شامل بيست دقيقه بررسي دقيق ضربان قلب نيز باشد. البته ممكن است از تست BPP جايگزين هم استفاده شود كه شامل بررسي ضربان قلب كودك بوسيله دستگاه مخصوص و سپس بررسي حجم مايع آمنيوتيك بوسيله سونوگرافي مي باشد. اين تستها معمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.
    اگر آزمايشات جنين اطمينان بخش نباشند، مثلا حجم مايع آمنيوتيك خيلي كم باشد، به گونه اي براي شما برنامه ريزي خواهد شد كه هرچه سريعتر اينداكشن زايمان انجام شود.
    پزشك شما دهانه رحم را هم بررسي خواهد كرد تا از آماده شدن آن براي زايمان مطمئن شود. در معاينه داخلي افاسمان و ديلاتاسيون دهانه رحم سنجيده مي شود، به اين معنا كه مقدار نرم و نازك شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زيادي مي تواند زمان و نحوه شروع زايمان را نشان دهد. اگر درد زايمان به طور طبيعي رخ ندهد در بين هفته هاي ۴۱ و ۴۲ اينداكشن يا القاي زايمان انجام خواهد شد.

    فعالیت های این هفته……………….
    استراحت كنيد: چند فيلم سينمايي نگاه كنيد يك رمان بخوانيد مجلات يا فيلم هاي محبوبتان را ببينيد، بخوابيد يا هر وقت كه مي توانيد يك چرت بزنيد. چاي را هم فراموش نكنيد. در صورتي كه هنوز سر كار مي رويد بپرسيد كه آيا مي توانيد از الآن مرخصي بگيريد و يا كارهايتان را در خانه انجام دهيد. شما در اواخر دوران حاملگي قرار داريد و مستحق مرخصي هستيد. اگر از حالا تا زمان زايمان دائما در حال فعاليت باشيد هنگامي كه نوزادتان مي خواهد به دنيا بيايد هيچ انرژي براي شما باقي نمانده است.

  4. سلام من الان تو چهل هفته و سه روز ام حرکت هایه جنینمم مرتبه میخواستم بدونم تا چهل و یک هفته صبر کنن خطری نداره برا جنین

    1. سلام خیر خطری ندارد.

  5. سلام من طبق سونو الان ۴۰هفته و۳روزمه ولی طبق پریودم ۳۹هفته ۳روزمه آیا صبر کنم یا برم برای القای زایمان؟

    1. سلام میتوانید تا ۴ روز صبر کنید اگر درد های زایمانی شروع نشد بهتره از روغن کرچک استفاده کنید و پیاده روی داشته باشید.

  6. سلام من چهل هفته کاملم ایابازم صبر کنم یا برم واسه القا

    1. سلام باید سر وقتی که پزشک معالج شما داده به بیمارستان مراجعه کنید.

  7. سلام.گوش نکنید به این حرفا.سر چهل هفته زایمان کنید.من دیر زایمان کردم.از لحاظ دکترا همه چی خوب پیش رفت.اما بچم خون به مغزش نرسیده بود سکته کرد تو شکمم.الانم فلجه.

  8. سلام من هفته, ۴۲بارداریم امکان داره برا بچم مسکلی پبش بیاد درد زایمانی ندارم حرکت بچم هم خوبه

    1. سلام از روغن کرچک استفاده نمایید دم کرده ی زعفران موثر است هر روز پیاده روی داشته باشید حتما دو روز یک بار به بیمارستان برای چکاب مراجعه نمایید.

  9. سلام‌ من الان از نظر سونوگرافی ۴۰ هفته و۳ روز دارم واز نظر پریودی ۴۱ هفته و۳ روز وحرکات بچم هم خوبه.ایا هنوز هم میتوانم برای زایمان صبر کنمُ؟ با تشکر

    1. سلام اگر تا ۳ روز دیگر دردهای شما شروع نشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

  10. سلام هفته,۴۰بارداری خانمم امروز تکمیل شد حرکات بچم خوبه ایا برا بچم مسکلی پبش نخاد امد در زایمانی ،درد ها کم کم بالای خانمم میایه

    1. سلام باید پیاده روی داشته باشند از قرص کرچک استفاده کنند و بعد باید هر سه روز یک بار ویزیت شوند.

  11. من نه و ماه و شیش روزم رد شده هنوز درد زایمان ندارم بنظرتون هنوز صبر کنم

    1. باید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *