ايده براي مرتب كردن كمد لباس/ چگونه کمد مرتبی داشته باشیم؟

خیلی‌وقت است که به سراغ نظافت و مرتب کردن کمد لباس هایتان نرفته‌اید؟ دیگر مدیریت و کنترل کار از دست‌تان خارج شده است؟ جوراب‌های قرمز خال‌خالی به گوشه‌ای پرتاب شده‌اند و دامن سبزتان در گیرهٔ مربوط به کت و شلوار مشکی قرار گرفته است؟ لباس‌های رسمی‌تان هم که با فشرده شدن در انتهای کمد کاملا چروک و خراب شده‌اند؟ پس وضعیت، چندان جالب نیست. زمان آن رسیده است که اوضاع را تغییر دهید و برای سر و سامان دادن به کمد لباس‌هایتان دست‌به‌کار شوید. درادامه از روش‌هایی خواهیم گفت که به نظم دادن لباس‌ها، کفش‌ها و اکسسوری‌هایتان کمک می‌کنند. پس یک بار برای همیشه، این قوانین کاربردی را برای مرتب کردن کمد لباس یاد بگیرید و به آن نظم بدهید.

نحوه مرتب كردن كمد لباس

ايده براي مرتب كردن كمد لباس

۱. گام نخست؛ پرسیدن سؤالات هفت‌گانه از خود درباره لباسهایتان
اگر دوست دارید کمدی مرتب داشته باشید و همه چیز سر جای خود قرار بگیرد، باید دربارهٔ هر وسیله و لباسی که دارید به سؤالات زیر پاسخ بدهید:

آیا دوستش دارم؟
آیا این لباس را می‌پوشم یا از این وسیله استفاده می‌کنم؟
آیا این اکسسوری، کفش یا لباس، من را آن‌طور که دوست دارم نشان می‌دهد؟
آیا این اکسسوری، کفش یا لباس، بدنم را آزار نمی‌دهد؟ (مثلا باعث خارش می‌شود؟ تن را اذیت می‌کند و…)
آیا این کفش باعث فشرده شدن انگشتانم می‌شود یا پاشنهٔ بلند آن مانع راه‌ رفتن راحت می‌شود؟
آیا این لباس بوی نامطبوعی می‌دهد؟ کهنه شده است یا لک‌ دارد؟
آیا این لباس یا کفش برای بدنم مناسب است؟
پرسش شمارهٔ سه «آیا این اکسسوری، کفش یا لباس، من را آن‌طور که دوست دارم نشان می‌دهد»، کلیدی‌ترین پرسش از میان سؤالات هفت‌گانهٔ بالاست که دربارهٔ نگه داشتن یا کنار گذاشتن وسایل کمد لباس‌هایتان، اطلاعات بسیار خوبی را در اختیارتان می‌گذارد. باید از خود بپرسید که آیا علاقه‌ای به لباس، کفش یا اکسسوری موردنظر دارید؟ آیا حاضر هستید آن را در مقابل دیگران به تن کنید؟ برای رسیدن به نتیجه‌گیری درست و مطلوب باید در نقش منتقدی خشن و بسیار سختگیر ظاهر شوید.

اگر می‌توانید، از دوستی کمک بگیرید که دربارهٔ ظاهرتان (لباس و کفش مناسب‌تان) صادقانه نظر می‌دهد و دروغ و خجالت در کارش نیست. واقعیت این است که فضای کمد لباس‌هایتان معمولا آن‌قدر بزرگ نیست که آن را با اشیا و وسایلی پر کنید که دوست ندارید یا به دردتان نمی‌خورد.

۲. خلاص شدن از بی‌نظمی و شلوغی کمد با بخشش وسایل
اگر بدانید که قرار است بخشی از لباس‌ها و وسایل غیرضروری و غیردلخواه‌تان را برای بخشش کنار بگذارید، کار نظافت و نظم دادن به کمد بسیار ساده‌تر می‌شود. پس زمانی که مشغول مرتب کردن کمد هستید، وسایل بی‌استفاده و مناسب برای بخشیدن به دیگران را کنار بگذارید. یکی‌دیگر از گزینه‌هایی که برای نظم بخشیدن به کمدتان در اختیار دارید، سپردن لباس‌ها و وسایل نوی گران‌قیمت و قابل‌استفاده به فروشگاه‌ها برای فروش است.

مثلا اگر کفشی دارید که یک بار هم آن را به پا نکرده‌اید، اما طرح و مدل آن را دوست ندارید یا پالتویی دارید که یک بار پوشیده‌اید و به‌علت بالارفتن وزن‌تان دیگر امکان پوشیدن آن را ندارید باید با سپردن وسایل به یک فروشگاه از آنها بخواهید که جنس را از جانب شما به خریداران بفروشند. وب‌سایت‌هایی هم برای فروش اجناس این‌چنینی وجود دارند.

۳. قرار دادن سطل یا جعبه لباس‌ها و وسایل بخشیدنی در کمد
بهتر است، یک عدد جعبه یا سطل را در داخل کمد یا گوشهٔ اتاق بگذارید و لباس‌هایی را که دیگر به آنها نیازی ندارید در آن قرار بدهید. با وجود چنین چیزی در کمد یا اتاق، هر چند وقت یک‌بار وسایل غیرضروری را از کمد به آن منتقل خواهید کرد و در فرصتی مناسب، آنها را به اشخاص نیازمند یا دیگران تقدیم خواهید کرد. مثلا می‌توانید لباس‌هایی را که دیگر اندازه‌تان نیستند به خواهر، برادر یا دوست‌تان بدهید. از گزینه‌های زیر برای قرار دادن لباس‌ها و وسایل بخشیدنی استفاده کنید:

جعبه یا کارتن مقوایی؛
کیف یا زنبیل بزرگ؛
کیف خرید بزرگ؛
یک عدد سطل مناسب.

۴. تعیین برنامهٔ هفتگی برای مرتب کردن وسایل کمد لباس‌ها
مرتب کردن منظم کمد لباس‌ها مانع از آن می‌شود که بعد از چند وقت با کمدی شبیه به جنگل‌های آمازون روبه‌رو شوید. کافی است به‌طور هفتگی برای نظم بخشیدن به کمدتان وقت بگذارید. مثلا هفته‌ای ۱۰ یا ۱۵ دقیقه وقت بگذارید و به مرتب کردن و نظافت کمد رسیدگی کنید؛ لباس‌های اضافی را به سبد یا سطل بخشیدنی‌ها منتقل کنید، لباس‌های پخش شده در کف اتاق و کمد را تا کنید و در جای خود بگذارید و…. اگر این کارها را به‌طور منظم انجام دهید، مرتب کردن و نظافت، زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

۵. نظافت و مرتب کردن فصلی کمد لباس‌ها
نظافت و مرتب کردن فصلی کمد دارای چهار گام است:

تمام وسایل موجود در کمد را خارج کنید. سپس قفسه‌ها یا به‌طور کلی، فضای داخلی کمد را جارو بکشید و گردگیری کنید؛
لباس‌ها و وسایل بخشیدنی را جدا کنید و مواردی را که باید به آنها رسیدگی شود (مثلا لباس‌هایی که لازم است به خشک‌شویی بدهید) کنار بگذارید؛
لباس‌ها و وسایل را براساس رنگ بچینید و مرتب کنید و مواردی را که استفادهٔ بیشتری دارند در دستر‌س‌ترین قسمت کمد قرار بدهید؛
بخشیدنی‌ها را ببخشید و لباس‌های کثیف یا خراب را به خشک‌شویی یا خیاط تحویل بدهید.
اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌شود که این مرحله از نظافت و مرتب کردن کمد لباس‌ها را به‌طور ماهیانه یا حداقل برای هر فصل انجام بدهید.

۶. استفادهٔ بهینه از فضای کمد لباس‌ها
برای اینکه از فضای کمدتان نهایت استفاده را ببرید، باید از وسایل مناسب یعنی قلاب‌ها و گیره‌های لباسی استفاده کنید که فضای کمد را مرتب و بهینه‌سازی می‌کنند. برای این کار، لازم است تا گیره، قلاب‌ یا جعبه‌های نظم‌دهندهٔ مناسبی برای داخل کمد بخرید و از فضا به بهترین و مفیدترین شکلِ ممکن بهره ببرید. مثلا از در کمدتان برای نصب و آویران کردن روسری‌ها، شال‌ها و اکسسوری‌هایی استفاده کنید که بیشتر می‌پوشید.

۷. نگه‌ داشتن گزینه‌های کاربردی و دلخواه در کمد و کنار گذاشتن باقی موارد
ازجمله دلایل شلوغ شدن بیهودهٔ کمدتان باید به موارد زیر اشاره کرد:

از بعضی وسایل و لباس‌ها استفاده نمی‌کنید اما از نظر احساسی به آنها تعلق خاطر دارید (مثلا یادآور خاطراتی شیرین هستند)؛
هزینهٔ زیادی بابت خرید بعضی از آنها کرده‌اید و حالا با وجود اینکه برای‌تان استفاده ندارند، دل‌تان نمی‌آید که آنها را کنار بگذارید؛
بعضی از وسایل و لباس‌ها را استفاده نمی‌کنید، اما مدام به خودتان می‌گویید که شاید روزی به دردتان بخورند و به همین خاطر آنها را در کمدتان تلنبار می‌کنید.
این احساسات و افکار همیشه در ذهن شکل می‌گیرند و شما را شدیدا برای خلاص نشدن از شر وسایل و لباس‌هایی که نمی‌پوشید وسوسه می‌کنند. اما نباید فراموش کنید که فضای کمدتان محدود است و باید به آن نظم و ترتیب بدهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.