اولین نشانه های لقاح/ ۱۰ علامت مهمی که خبر از بارداری می دهد!

اولین نشانه های لقاح شاید لکه بینی و عقب افتادن عادت ماهیانه باشد…

اولین نشانه های لقاح

اولین نشانه بارداری می تواند به تعویق افتادن عادت ماهانه باشد؛ اما توجه داشته باشید که این اتفاق نمی تواند دلیل محکم و قطعی برای حاملگی باشد زیرا تاخیر قاعدگی می تواند دلایل دیگری اعم از استرس، مسافرت، ورزش شدید و … داشته باشد. ممکن است بعد از به تعویق افتادن عادت ماهانه تغییراتی مانند درد و سنگینی در پستان مادر احساس شود، این تغییرات نیز می تواند نشانه ای از حامله بودن باشد.این تغییرات هم مانند سایر نشانه ها می توانند دلایل دیگری داشته باشند.

۱۰ علامت مهمی که می تواند نشانه بارداری باشد!

اولین نشانه های لقاح

۱- لکه­‌های خونی و گرفتگی اندام

چند روز بعد از انجام عمل لقاح، تخمک بارور شده به دیواره رحم می­‌چسبد. این اتفاق می­‌تواند منجر به یکی از اولین نشانه­‌های حاملگی شود؛ ظاهر شدن بعضی لکه­‌های کم‌حجم خون. به این فرآیند خونریزی لانه­‌گزینی گفته می­‌شود که می­‌تواند ار روز ششم تا دوازدهم دوران بارداری رخ دهد. گرفتگی اندام در ابتدای حاملگی، گاهی زنان را به اشتباه به یاد گرفتگی اندام در دوران قاعدگی می‌­اندازد و احتمالاً این گرفتگی اندام و لکه­‌های خون آنها را به اشتباه بیندازد که عادت ماهانه­‌شان شروع شده است، در صورتی که هم لکه­‌های خونریزی در فرآیند لانه­‌گزینی و هم گرفتگی اندام به مراتب دارای حجم و شدت کمتر و ملایم­‌تری هستند. در کنار این دو علامت، احتمال دارد که فرد مایع شیری‌رنگی که از واژن ترشح می­‌شود را مشاهده کند که به علت ضخیم شدن تدریجی دیواره واژن زنان در این دوره است. این ترشح ممکن است در تمام طول حاملگی ادامه یابد که خطری ندارد و نیازمند درمان نیست اما اگر همراه این ترشح بوی بد، خارش یا حساسیت احساس می­‌کنید، مسأله را با پزشک خود در میان بگذارید تا احتمال عفونت­‌های باکتریایی یا عوامل دیگر را بررسی کند.

۲- بروز تغییرات در پستان­‌ها

بروز تغییرات در پستان زنان یکی دیگر از علائم متداول بارداری است. سطح هورمون زنان بعد از انجام لقاح به سرعت تغییر می­‌کند. به علت این تغییرات، یک یا دو هفته بعد از لقاح، پستان زنان ممکن است متورم، دردناک یا دچار خارش شود. رنگ نواحی دور نوک پستان ممکن است کمی تیره­‌تر شود. مسائل دیگری نیز می­‌توانند موجب تغییراتی در پستان­‌ها شوند اما اگر این تغییرات به واسطه بارداری شما رخ داده است، باید به یاد داشته باشید که برای عادت کردن به این تغییرات در سطح هورمون­‌هایتان، به چند هفته زمان نیاز خواهید داشت. البته بعد از این چند هفته انتظار می­‌رود که درد پستان‌­ها کاهش یابد.

۳- خستگی

احساس خستگی مبرم در دوران حاملگی بسیار شایع است. به طور معمول یک هفته پس از انجام لقاح احساس خستگی ظاهر می­‌شود، اما چرا؟ این موضوع بیشتر به علت سطوح بالای هورمونی به نام پروژسترون[۳] است. اگرچه موارد دیگری نیز مانند سطوح پایین­‌تر قند در خون، فشار خون پایین و افزایش در تولید خون می­‌توانند در این امر دخالت داشته باشند.

اگر خستگی شما به واسطه بارداری ایجاد شده است، باید بدانید که ضرورت دارد زمان مناسبی را برای استراحت کردن اختصاص دهید. همچنین مصرف مواد غذایی که از نظر پروتئین و آهن غنی هستند، می­‌تواند در این مورد کمک کند.

۴- حالت تهوع

این علامت یکی از مشهورترین علائم بارداری است اما تمام زنان باردار دچار آن نمی­‌شوند. علت دقیق حالت تهوع مشخص نیست. احتمالاً هورمون­‌های دوران بارداری تا تولد در بروز این علامت نقش دارند. حالت تهوع در دوران بارداری می­‌تواند در هر زمانی از روز رخ دهد اما بیشترین حالت­‌های تهوع در صبح است. ممکن است این علامت، تا انتهای دوران بارداری شما ادامه داشته باشد. خوشبختانه در اکثر زنان این علائم به مرور زمان و در حدود هفته سیزدهم تا چهاردهم حاملگی تخفیف می­‌یابد.

۵- قطع عادت ماهانه

یکی دیگر از بارزترین علائم بارداری ـ علامتی که اکثر زنان بدان علت اقدام به انجام تست بارداری می‌کنند ـ قطع عادت ماهانه است. البته باید به یاد داشت که قطع عادت ماهانه می‌­تواند به علل دیگری نیز رخ دهد. همچنین ممکن است بعضی زنان مقداری خون­ریزی را در دوران بارداری تجربه کنند. اگر هم اکنون باردار هستید، بهتر است در این مورد از پزشک خود سؤال کنید که باید در چه مواقعی نگران باشید. برای مثال می‌­توانید بپرسید که چه نوع خونریزی طبیعی است و چه نوع خونریزی را باید یک حالت اورژانسی در نظر گرفت.

به غیر از بارداری، دلایل دیگری نیز برای قطع عادت ماهانه وجود دارد، مانند تغییرات شدید (کاهش یا افزایش زیاد) در وزن، مشکلات هورمونی، تنش، استرس و دیگر موارد. بعضی زنان زمانی که داروهای ضدحاملگی خود را قطع می­‌کنند، دچار قطع عادت ماهانه می­‌شوند اما اگر مدت زیادی است که عادت ماهانه نشده­‌اید، احتمال حاملگی را می­‌توانید جدی بگیرید و بهتر است که از تست بارداری استفاده کنید.

۶- ادرار مکرر

برای اکثر زنان این اتفاق حدود هفته ششم تا هشتم بارداری ظاهر می‌­شود. اگرچه این علامت نیز می­‌تواند علل دیگری مانند دیابت یا عفونت­‌های مجاری ادرار یا استفاده بیش از حد مدرها[۴] داشته باشد اما اگر باردار هستید، تکرر ادرار شما به علت سطوح هورمونی است.

۷- یبوست

در دوره بارداری، به علت افزایش سطح هورمون پروژسترون، بعضی از افراد دچار یبوست می­‌شوند. برای بهبود شرایط، آب زیاد بنوشید، ورزش کنید و مقدار مناسبی از غذاهایی که دارای فیبر کافی هستند، مصرف کنید.

۸- تغییرات در خلق و خو

تغییرات خلق و خو علائم شایعی در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول هستند. این علامت هم به احتمال زیاد می­‌تواند ارتباطی با تغییر در سطح هورمون­‌ها داشته باشد.

۹- کمردرد و سردرد

تعداد زیادی از زنان باردار سردردهای ملایم و کمردردهای مزمن را گزارش می‌­کنند.

۱۰- سرگیجه و بی حالی

این شرایط احتمالاً با گشاد شدن عروق خونی، فشار خون پایین­‌تر و قند کمتر در خون زنان باردار ارتباط دارد.

در انتها باید تکرار کرد که یک زن باردار می­‌تواند تمام این علائم را داشته باشد یا تنها یک یا دو علامت را مشاهده کند. اگر هر یک از این علائم برای شما دردسرساز شد، با پزشک خود مشورت کنید تا راهی برای تخفیف مشکل بیندیشد.

منبع خبر : bamom

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *