افزودن شیر به چای/ یک راه حل ساده برای پیشگیری از زرد شدن دندان!

اکثر مردم تصور می‌کنند که چای به‌اندازه‌ی قهوه نمی‌تواند باعث زردی و لک شدن دندان‌ها شود. اما باید بدانید که برخی از انواع چای‌های سیاه به‌اندازه‌ی قهوه امکان زرد کردن زودهنگام دندان‌ها را دارند. واقعیت این است که چای حاوی «تانین» است. این ترکیبات به‌راحتی به مینای دندان می‌چسبند. با این وجود چای حاوی خواص مفیدی برای سلامتی است و حذف کردن آن توصیه نمی‌شود. بهتر است از چای‌هایی که رنگ روشن‌تری دارند مانند چای سبز استفاده کنید و یا به آن کمی شیر اضافه کنید.

چگونه افزودن شیر به چای سبب کاهش زرد شدن دندان می شود؟
 تئوفلاوین ها و پلی فنل، مولکول های موجود در چای هستند که باعث رنگ گرفتن و زرد شدن دندان های می شوند. این مولکول ها دوست دارند روی دندان ها قرار گیرند و به آنها بچسبند که باعث زرد شدن دندان ها می شوند.
البته این مولکول ها مورد علاقه پروتئین های موجود در شیر به نام کازئین ها هستند که در شیر حیوانات یافت می شود. کازئین، تئوفلاوین و پلی فنل ها را محاصره کرده و آنها را از دندان هایتان دور نگه می دارد تا به آنها نچسبد. این اتصال بین پروتئین شیر و تئوفالوین با چربی شیر افزایش می یابد، بنابراین هر چه مقدار چربی در شیر مصرفی شما، بیشتر باشد، میزان رنگ گرفتن و زرد شدن دندان ناشی از چای خوردن کمتر می شود.
متاسفانه این تاثیر در شیر سویا، شیر بادام یا هر نوع شیر غیر حیوانی دیگری دیده نشده است (حتی با استفاده از شیرهای غیر حیوانی ممکن است دندان ها بیشتر رنگ بگیرند و زرد شوند). اما مطمئنیم که شیر گاو یا هر شیر حیوانی با محتوای چربی بالا باعث کاهش و جلوگیری از زرد شدن دندان ناشی از نوشیدن چای و قهوه می شود.

آیا شیر باعث کاهش مزایای سلامتی چای خواهد شد؟
بسیاری از مردم فکر می کنند که چون شیر متصل به تئوفلاوین ها و پلی فنل های دیگر است که برای سلامتی نفع زیادی دارد، اضافه کردن شیر به چای به این معنی است که فنجان چای شما ناسالم تر خواهد شد.
با این حال، مطالعات انجام شده نشان می دهد که در واقع با وجود ترکیب شیر به چای، بدن موفق به جذب ترکیبات سالم چای می شود و هیچ تاثیر منفی از وجود شیر در چای بر بدن دیده نشد.

هنگامی که چای به دستگاه گوارش منتقل می شود، بدن شما یک کار بزرگ برای جداسازی شیر از ترکیبات چای انجام می دهد تا آنها را جذب کند.

اگر شما قادر به نوشیدن شیر از حیوانات و استفاده از آن در چای خود هستید، این یک ترفند بسیار شسته و رفته برای حفظ دندان های سفید است.

منبع خبر : wordnegar

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.