استفراغ بعد از قرص اورژانسی/ لازمه دوباره قرص بخورم؟!

در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده از قرص اورژانسی، لازم است که قرص دوباره مصرف شود…

هنگام نزدیکی با همسرم پارگی کاندوم اتفاق افتاد یک قرص اورژانسی ۱/۵ میلی گرمی چند دقیقه بعدش خوردم اما یک ساعت بعد بالا آوردم و استفراغ کردم.

آیا لازمه به خاطر استفراغ بعد از قرص اورژانسی دوباره قرص بخورم؟؟؟

در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده از قرص اورژانسی، لازم است که قرص دوباره مصرف شود.

بعد از مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری چه می‌شود؟
قبل از مصرف دستورالعمل‌های آمده بر روی بسته را مطالعه کنید تا بفهمید بعد از مصرف ممکن است چه احساسی داشته باشید. اغلب زنان پس از مصرف قرص اورژانسی عوارض خاصی را تجربه نمی‌کنند، اما ممکن است عوارض جانبی جزئی احساس کنید. از جمله:

– حالت تهوع یا استفراغ (شما می‌توانید با مصرف یک قرص ضد تهوع یک ساعت قبل از مصرف قرص اورژانسی از این حالت پیشگیری کنید)
– حساسیت پستان
– سردرد
– درد در قسمت پایین شکم
– خستگی
– سرگیجه

اگر پس از سه تا پنج هفته بعد از استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در ناحیه شکم درد‌های شدید پیش رونده داشتید، ممکن است این نشانه یک حاملگی خارج از رحم باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا مانع عوارض جدی آن شوید.

مصرف قرص اورژانسی ضدبارداری ممکن است بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد و موجب بروز خونریزی و لکه بینی نامنظم قبل از دوره ماهانه بعدی شما شود. همچنین می‌تواند دوره شما را جلو انداخته یا به تاخیر بیاندازد. همچنین ممکن است خونریزی ماهانه شما در مقایسه با قبل بیشتر یا کمتر باشد. البته، اگر عادت ماهانه شما بیش از یک هفته عقب افتاد، ممکن است به این معنی باشد که قرص اورژانسی روی شما تاثیری نداشته و بهتر است برای اطمینان بیشتر تست حاملگی خانگی بدهید یا با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم در رابطه با خوردن قرص اورژانسی ضد بارداری
– بعضی افراد قرص‌های پیشگیری از بارداری را "قرص صبح روز بعد" می‌نامند، اما لازم نیست صبر کنید تا صبح شود، باید قرص‌ها را در اولین فاصله‌ی زمانی ممکن پس از تماس جنسی محافظت نشده مصرف کنید تا بهترین اثربخشی را داشته باشد.
– هنگام خوردن قرص ضد بارداری اورژانسی طبق دستور پزشک یا مطابق با دستورالعملی که بر روی پاکت نوشته شده عمل کنید.
– قرص خود را با مقدار زیادی آب مصرف کنید.
– بهتر است قرص‌ها با شکم خالی مصرف نشود. می‌توانید قرص را با غذا مصرف کنید تا احتمال ابتلا به تهوع کاهش یابد.
– قرص‌های ضد بارداری معمول خود را می‌توانید طبق معمول از روز بعدی که قرص اورژانسی را مصرف کردید استفاده کنید.
– در صورت استفراغ تا دو ساعت پس از استفاده، ضرورت دارد که قرص دوباره استفاده شود.
– این روش می‌بایست در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری هر زن استفاده شود؛ و حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است.
– مجاز بودن مصرف یک بار از این روش در هر دوره‌ی قاعدگی، دلیل تأیید مصرف آن در هر دوره‌ی قاعدگی به عنوان روش پیش‌گیری از بارداری نیست.
– در صورتی که بعد از مصرف قرص اورژانسی باز هم حامله شدید نگرانی در مورد سلامت جنین – تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قرص رانندگی نکنید چرا که ممکن است احساس خواب آلودگی به شما دست بدهد مخصوصا اگر قرص ضد تهوع نیز خورده باشید.
– این قرص‌ها در کلینیک‌های بهداشت و داروخانه‌ها در دسترس هستند.
– شما می‌توانید یک قرص ضد بارداری اورژانسی غیر تجویزی خریداری کنید، اما برخی از مارک‌ها مانند الا، نیاز به نسخه دارند.
– در هنگام خرید، تاریخ انقضای قرص را بررسی کنید. اگر تاریخ انقضای دارو گذشته نوع دیگری از آن را خریداری کرده یا از داروساز بخواهید به شما در این زمینه کمک کند.
– هنگام خرید قرص اورژانسی دکتر یا داروساز نمی‌داند شما دقیقا دنبال چه چیزی هستید. اگر فردی که در داروخانه کار می‌کند تنها کلمه قرص ضد بارداری را از شما بشنود ممکن است فکر کند منظور شما قرص‌های ضد بارداری معمول است؛ بنابراین کاملا واضح نام قرص ضد بارداری اورژانسی را بیان کنید.
اگر هنگام مصرف از نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری و میزان دوز مطمئن نیستید یا نگرانی‌های دیگری دارید، با دکتر داروساز داروخانه در این مورد مشورت کنید.

عوارض مصرف مکرر قرص های اورژانسی ضدبارداری
اساس قرص‌های ضد‌بارداری برای جلوگیری از بارداری، فراهم کردن شرایطی شبیه بارداری در بدن است، یعنی رساندن سطح استروژن و پروژسترون یا همان هورمون‌های مترشحه از تخمدان، به میزانی که به‌طور طبیعی در بارداری در بدن وجود دارند.
هورمون‌های موجود در قرص‌های ضد بارداری که به‌ OCP معروفند، به روش کنترل معکوس، روی هیپوتالاموس مغز تاثیر می‌گذارند و مانع از تخمک‌گذاری می‌‌شوند. قرص‌های ضد‌بارداری یکی از موثر‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری هستند اما مانند همه داروهای دیگری که فرد به‌طور مصنوعی به بدن وارد می‌‌کند بدون عارضه نیستند و گاهی این عوارض آنقدر برای فرد آزاردهنده می‌‌شود که فرد مصرف دارو را به‌خاطر آن‌ها قطع می‌‌کند.
شدت و ضعف این عوارض در افراد مختلف فرق می‌‌کند و ممکن است از یک سردرد ساده تا خونریزی‌های شدید متفاوت باشد. دانستن این عارضه‌ها شاید به فرد در تحمل راحت‌تر این داروها کمک کند. بعضی از این عوارض را هم می‌توان با روش‌های ساده‌‌تری کنترل کرد و به مصرف قرص ادامه داد. 

منبع خبر : خبر تکمیلی از niniban

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *