استفاده از چه مکمل هایی در بارداری ضروری است؟

۱-اسید فولیک:

میزان نیاز اسید فولیک در هر روز ۴۰۰ میکرو گرم میباشد، زیرا مقدار اسید فولیک جذب شده توسط تغذیه عادی، تکافوی بدن را در زمان حاملگی نمی نماید. اسید فولیک با مقدار بیشتر از حالت معمول در بعضی موارد جلوی ناهنجاریهای مادرزادی را می گیرد. کسانی که دارای تالاسمی مینور (minor ) می باشند، می باید جهت درمان و جلوگیری از آنمی یا کم خونی شدید ، اسید فولیک با دوز بالا مصرف کنند.
همچنین خانمهایی که دارای حاملگی دوقلو یا چند قلو هستند می باید اسید فولیک بیشتری دریافت کنند .
بیمارانی که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند ، نیز می باید اسید فولیک با دوز بالا مصرف کنند.

۲-آهن:

میزان نیاز به آهن به منظور جلوگیری از کم خونی ۳۰ میلی گرم در روز می باشد ولی در سه ماهه دوم و سوم حاملگی و همچنین در خانم هایی که دچار فقر آهن می باشند ، این میزان به ۱۲۰-۶۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد. از آنجا که مصرف زیاد آهن ، جلوی جذب مس و روی را می گیرد ، در نتیجه مصرف روزانه ۱۵ میلی گرم روی و ۲ میلی گرم مس به همراه آهن اضافی توصیه می گردد.

۳-روي(zinc) :

مصرف مکمل روی باعث کاهش فشار خون حاملگی و افزایش رشد جنین در داخل رحم و افزایش وزن در هنگام تولد نوزادان می گردد.
در بررسی های بعمل آمده سالانه حدود پنجاه هزار نفر در اثر مسمومیت حاملگی یا فشار خون حاملگی جان می سپارند. در مسومیت حاملگی علاوه بر بالا رفتن فشار خون ، ورم زیاد بدن بخصوص در پاها و ازدیاد وزن مادر ایجاد می گردد. در مسمومیت های شدید حاملگی و فشار خون بالا که باعث تشنج در مادر می گردد، باعث خونریزی مغزی و نارسایی قلبی و صدمات کبدی و سایر ارگانهای بدنی و در نتیجه مرگ جنین در داخل رحم و مرگ مادر می شود .

مسمومیت حاملگی معمولا در سه ماهه آخر حاملگی بروز می کند و در موارد خیلی شدید، خاتمه دادن به حاملگی الزامی است. مصرف روی در سه ماهه آخر حاملگی باعث کاهش فشار خون حاملگی و جلوگیری از مسمومیت حاملگی می گردد . مصرف روی نقش محافظتی در برابر عفونتهای مایع دور جنین (آمنیون) را نیز دارا می باشد. کسانی که از کمبود روی رنج می برند، معمولا نوزادانی بسیار کم وزن تر از حد معمول بدنیا می آورند.

۴-ويتامين ها:

مصرف ویتامین C بعلت دفع زیادی آن از طریق ادرار ، به هر میزان اشکال ندارد ولی مصرف ویتامین A نباید بیش از ۵۰۰۰ (Iu ) باشد. مصرف ویتامین گروه B مثل B1 ، B6 و B12 معمولا در سه ماهه اول حاملگی از بروز استفراغ حاملگی جلوگیری می کند.
استفاده از مکمل ها در زمان بارداری ضروری است . البته باید توجه داشت که مصرف مکمل ها باید با دستور پزشک بوده و از مصرف خود سرانه آن جدا خود داری کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.