استامینوفن با قرص ضد بار داری تداخل داره؟!

سلام شیاف استامینوفن با قرص ضد بار داری تداخلی دارد؟ می تونم هر دو را همزمان استفاده کنم؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

خیر- شیاف استامینوفن با قرص ضد بار داری تداخلی ندارد و مانع اثر گذاری قرص ضدبارداری نمی شود.

طریقه مصرف قرص ضد بارداری
در مورد زمان شروع قرصها نظر پزشک را جویا شوید. مصرف قرص ها را همان زمانی که پزشک مشخص کرده است، حتی اگر در ایام قاعدگی هستید، آغاز کنید و به مصرف خود ادامه دهید. قاعدگی بعدی شما ۲۵ روز بعد از مصرف قرص خواهد بود. بهتر است مصرف قرص هر روز و در زمان مشخص باشد. البته می توانید هر ساعتی در روز که راحت تر هستید، انتخاب کنید. اختصاص ساعتی قبل از صبحانه یا هنگام خواب در یادآوری به موقع قرص به شما کمک می کند.

قرصهای طولانی مدت نیز همین طور هستند. مثلاً شما مصرف قرص را در اولین یک شنبه، بعد از شروع دوره قاعدگی آغاز می کنید. اگر قاعدگی شما روز یکشنبه شروع می شود، قرص سیزنال را در همان روز شروع نمائید. سپس به مدت ۸۴ روز متوالی یک بسته قرص فعال مصرف می کنید. بعد بسته به نوع قرص، به مدت یک هفته، هر روز یک قرص بی اثر یا استروژن خواهید داشت.

هر بسته جدید باید دقیقا در همان روز هفته که بار اول از همان روز آغاز کرده بودید، شروع شود. اگر بسته قرص ۲۱ روزه مصرف می کنید، بسته قرص جدید را هفت روز پس از اتمام بسته قبلی آغاز کنید. اگر بسته قرص ۲۸ روزه مصرف می کنید، پس از مصرف آخرین قرص در بسته قدیمی، بسته جدید را آغاز کنید. بسته قرص جدید باید بر اساس همان برنامه زمان بندی مصرف شود حتی اگر در ایام قاعدگی باشید. اما درمورد طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن این فاصله هفت روزه وجود نخواهد داشت.

یکی دیگر از کابرد های قرص ال دی برای عقب انداختن پریود است که در ادامه درمورد طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن توضیح داده شده است.

مکانیسم عمل در قرص های جلوگیری از بارداری
قرص های جلوگیری از بارداری اگر طبق دستور مصرف شوند، معمولا از همان اولین ماهی مصرف می شوند، موثر خواهند بود. برای اطمینان خاطر، پزشکان توصیه می کنند در ماه اول سایر روشهای پیشگیری مانند کاندوم، ژل یا فوم اسپرم کش نیز استفاده شود. بعد از ماه اول می توانید فقط با اتکای به قرص از بارداری پیشگیری کنید.

در صورت فراموشی مصرف قرص چه باید کرد؟
اگر مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، بلافاصله بعد از یادآوری آن را مصرف کنید.

اگر تا روز بعد خاطرتان نبود که باید قرص مصرف کنید، روزی که به یاد آوردید، دو قرص مصرف کنید.

اگر دو روز کامل مصرف قرص را از یاد بردید، دو روز آینده، روزی دو قرص میل کنید و سپس دوباره بر طبق برنامه ادامه دهید.

در صورت فراموشی بیش از دو روز باید به پزشک مراجعه نمائید. احتمالاً به شما گفته می شود تا یک شنبه روزی یک قرص را هر روز مصرف کنید، سپس با بسته قرص جدید ادامه دهید یا بقیه بسته قرص را کنار بگذارید و با یک بسته جدید در همان روز، مصرف را از سر بگیرید.

هر بار که مصرف قرص فراموش می شود، باید تا پایان همان بسته از سایر روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید. فراموشی مصرف، احتمال رها شدن تخمک از تخمدان را افزایش می دهد. اگر قاعدگی رخ نداد و شما یک یا چند قرص فعال را فراموش کرده بودید، آزمایش بارداری انجام دهید. اگر دوره قاعدگی دو ماه به تعویق بیفتد، حتی در صورت مصرف منظم قرص، باز هم آزمایش بارداری انجام دهید.

با مصرف برخی انواع قرصها، قاعدگی قطع می شود. در مورد پیامدهای مصرف یک قرص حتما با پزشک گفتگو کنید. دستورالعمل های پزشک را در مورد قطع قاعدگی به کار بندید.   

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری
عوارض جانبی در بسیاری از موارد مشاهده نمی شود اما به طور کلی امکان بروز قاعدگی نامنظم، حالت تهوع، سردرد یا تغییر وزن به خصوص در چند ماه اول وجود دارد. هر نوع قرص ضدبارداری خوراکی می تواند اثر متفاوتی بر بانوان جوان داشته باشد.

قاعدگی نامنظم: لکه بینی یعنی خونریزی خفیفی که نیاز به استفاده از نوار بهداشتی ندارد، ممکن است در یک تا سه هفته اول مصرف قرص یا درصورت فراموشی مصرف رخ دهد. اگر خونریزی شدید شد یا بیشتر از چند روز طول کشید و یا چند ماه بعد از مصرف قرص رخ داد، باید ضمن ادامه مصرف به پزشک مراجعه کنید.
حالت تهوع: حالت تهوع گاهاً در روزهای اول مصرف قرص رخ می دهد و ظرف مدت چند روز نیز برطرف می شود. اگر قرص بعد از شام یا میان وعده شبانه مصرف شود، احتمال تهوع کمتر است.
سردرد: سردرد معمولا به دلایلی نظیر استرس در منزل و مدرسه، کم خوابی، عفونت سینوس یا میگرن ایجاد شود. قرص ضد بارداری می تواند سردرد را بهتر یا بدتر کند. اگر پزشک علت سردرد را مرتبط با قرص بداند، قرصهای ضد بارداری خوراکی با محتوای استروژن کمتر تجویز می کند و یا مصرف قرص برای مدتی باید قطع شود. در صورت وجود سردردهای میگرنی، در مورد مصرف قرص با پزشک مشورت کنید.
تغییرات خلقی: از جمله آزاردهنده ترین عوارض جانبی قرص های ضد بارداری می توان به تغییرات خلق و خو اشاره کرد. بالا رفتن و پائین آمدن خلق یعنی خوشحالی و غمگینی پدیده ای است که برای هر کسی و در هر شرایطی ممکن است رخ دهد و نمی توان آن را به قرص نسبت داد. ورزش، پیروی از رژیم غذایی سالم و نیز صحبت با مشاور بسیار موثر است. پزشک باید از تغییرات خلقی و احساسات شما مطلع باشد.
درد و بزرگی سینه ها: در مواقع نادر، امکان بزرگ شدن سینه ها و احساس درد وجود دارد اما معمولا اینطور نیست و تغییری در وضعیت سینه رخ نمی دهد. درد و حساسیت در سینه ها معمولا ظرف چندماه از بین می رود.
تغییر وزن: قرص ضد بارداری حاوی کالری نیست. اما برخی افراد در رده های سنی پائین تر با مصرف قرص دچار کاهش یا افزایش وزن می شوند. مراقب تغییرات وزنی خود باشید و دائماً آن را پایش کنید. از مصرف فست فودها پرهیز نمائید. هر روز ۵ الی۱۳ وعده میوه و سبزیجات در برنامه غذایی خود بگنجانید. آب به مقدار کافی بنوشید و ورزش را فراموش نکنید!
عوارض جانبی مصرف قرصهای ضد بارداری، معمولاً خفیف هستند و ظرف سه تا چهار ماه اول از بین می روند. در صورت وجود عوارض با پزشک مشورت کنید. اگر عوارض جانبی شدید و با مشکلات جدی همراه باشند و یا به مدت طولانی تر باقی بمانند باید با مشورت پزشک نوع قرص را تغییر داد و یا از شیوه دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از niniplus

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *