از کجا بفهمیم رشد جنین متوقف شده و جنین مرده است؟!

مهمترین شاخص ما برای اینکه بفهمیم جنین زنده است یا مرده؟ و رشدش متوقف نشده است با خیر؟ حرکات جنین است…

بعد از هفته بیستم بارداری مادر متوجه حرکات جنین میشود و مهمترین شاخص ما برای اینکه بفهمیم جنین زنده است یا مرده؟ و رشدش متوقف نشده است با خیر؟ حرکات جنین است و بعدش انجام سونوگرافی و شنیدن صدای قلب جنین است پس مهمترینش احساس حرکت جنین است و به همین دلیل است که به مادران باردار توصیه میشود هر زمان که احساس کردند حرکت جنین کم شده به پزشک مراجعه کنند.

از کجا بفهمیم رشد جنین متوقف شده است

تولد نوزاد مرده زمانی رخ می دهد که نوزاد قبل از تولد یا در هنگام تولد پس از بارداری بین هفته ۲۰-۴۰ یا با وزن ۴۰۰ گرم یا بیشتر میمیرد. طبق گزارش ملی اپیدمیولوژی و آمار پریناتال (NPESU)، در هر ۱۳۵ کودک متولد شده در استرالیا یک نوزاد دچار مرگ می شود – این آمار معادل شش نوزاد در روز است.

رشد جنین در داخل رحم به چه دلایلی متوقف می‌شود؟
این مسئله دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل که در رشد جنین تاثیرگذار است، تغذیه نامناسب مادر است. اگر مادر از فست فود، غذاهای سوپری که در تهیه و تولید آن مواد نگهدارنده استفاده شده، شیرهایی که میتوان آنها را چند ماه نگه داشت و … استفاده کند روی رشد جنین تاثیر دارد. البته گاهی اوقات فشار خون بالای مادر هم مانع از رشد کامل جنین می‌شود و بعضا در این مورد مادر هم از این مسئله با خبر نمی­شود و ممکن است برای جنین مشکلات زیادی ایجاد شود. گاهی اوقات هم «هماتوم های» پشت جفتی مانع از رشد جنین میشوند.

بعضی مواقع ویروسهایی مانند «سایتومگال» هم می‌توانند علتی باشند که رشد جنین متوقف می شود. مشکلات ژنتیکی جفت هم در این زمینه تاثیرگذار است و باید به آن به شکل ویژهای توجه کرد. مسئلهی دیگری که روی رشد کودک تاثیرگذار است سن مادر است. اگر سن بالای ۴۰ سال باشد برای بارداری بهتر است تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفت و در هر برههای با پزشک صحبت کرد. مادرهای که مصرف الکل و سیگار دارند هم اگر این مصرف را در زمان بارداری ادامه بدهند رشد جنین متوقف می­شود یا اینکه با مشکلاتی مانند عقبماندگی ذهنی، مشکلات زبانی و بیش­فعالی به دنیا می­آید.

سایتومگال چه ویروسی است؟
سایتومگال شایuترین علت عفونت ویروسی مادرزادی است که گاهی جنین به آن دچار مdشود و مشکلات زیادی را رقم می­زند.

کمی درباره­ ی هماتوم­های پشت جفتی توضیح می‌دهید؟
اگر در نقطه ای از بدن که خون نمی­تواند از آن خارج شود، خونریزی اتفاق بیفتد لخته ای ایجاد میشود که به آن هماتوم میگویند. این خونریزی می­تواند پشت جفت هم اتفاق بیفتد. این اتفاق معمولا در سه ماهه ی اول بارداری رخ می­دهد و ممکن است باعث سقط جنین شود.

امکان دارد مادر هیچکدام از این مشکلات را نداشته باشد اما رشد جنین متوقف شود؟
بله. امکان دارد جنین بدون هیچ دلیل خاصی از یک زمانی به بعد دیگر رشد نکند.

توقف رشد جنین باعث بروز چه اتفاقاتی می‌شود؟
نه تنها توقف رشد، بلکه کم شدن میزان رشد جنین هم هشدارهای خطرناکی دارد که باید خیلی حواس­مان به آن باشد در بعضی مواقع حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.  

کلمه "نوزادان مرده" در کشورهای مختلف متفاوت است. نوزادانی که قبل از هفته ۲۳ بارداری متولد می شوند خیلی کم سن و سال هستند تا بتوانند نجات پیدا کنند. اما در هفته ۲۶ (استرالیا) آمار بسیار متفاوت است.
بین هفته ۲۳-۲۶ به عنوان "منطقه خاکستری" توسط متخصصان اطفال در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در نظر گرفته می شود. این بدان معنی است که نوزادان در این سه هفته بارداری، اگرچه خیلی نزدیک به سن حیات هستند، هنوز برای زنده ماندن بسیار نابالغ هستند.

گاهی اوقات و بدون هیچ دلیل آشکاری، مادر دچار درد زودرس زایمان می شود. به رغم تلاش های بیشتر کارکنان بخش زایمان برای جلوگیری از آن، در واقع کاری نمی توان برای این اتفاق انجام داد. در این زمان، سلامت مادر و سلامت احساسی اولویت دارد، به ویژه هنگامی که نوزاد برای نجات یافتن خیلی کم سن و سال باشد.

علت سقط جنین و تولد نوزاد مرده
اغلب علت شناخته شده نیست، اما ناهنجاری های جنینی به عنوان شایع ترین دلیل به حساب می آید. نوزاد به قدر نیاز رشد نکرده است و در صورت تولد قادر به زنده ماندن نیست. عفونت مادری؛ خونریزی، فشار خون بالا و محدودیت رشد جنین، دلایل دیگر مرگ و میر جنین است. گاهی اوقات مشکلاتی با جفت یا بند ناف وجود دارد که خون نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد.

گاهی اوقات یک نوزاد مرده متولد می شود و هیچ دلیلی برای این اتفاق وجود ندارد. به طور کلی، کالبد شکافی برای تشخیص دلیل انجام می شود. کالبد شکافی و آزمایش آسیب شناسی به والدین و خانواده کمک می کند تا درک کنند چرا نوزادشان فوت کرده است. گاهی مشاوره ژنتیکی توصیه می شود. این مسئله به زوج ها برای حاملگی های بعدی کمک می کند.

نشانه های توقف رشد یا مرگ جنین در دوران بارداری
حرکت نکردن جنین
حس مادر که "مشکلی وجود دارد ".
بعضی از خانم ها خواب می بینند که فرزندشان مرده است و از طریق خواب خود با آنها ارتباط برقرار می کنند.
در هنگام گوش دادن به داپلر، ضربان قلب وجود ندارد.
وقتی از دستگاه (CTG (Cardiotocography برای مادر استفاده می شود، ضربان قلب جنین دیده نمی شود.
ضربان قلب در سونوگرافی دیده می شود. هیچ علائمی از جنبش یا زندگی وجود ندارد.

انواع سقط جنین

اگر چه نتیجه نهایی یکسان است اما انواع سقط جنین وجود دارد.

سقط جنین فراموش شده
سقط جنین فراموش شده زمانی است که نطفه مرده است اما نشانه ای از این اتفاق وجود ندارد. مادر هیچ گونه خونریزی یا علائم دیگری ندارد. سقط جنین فراموش شده معمولا زمانی مشخص می شود که نشانه های حاملگی را احساس نمی کنید.

حاملگی پوچ
حاملگی پوچ زمانی است که کیسه بارداری شکل گرفته است اما نطفه وجود ندارد.

حاملگی خارج از رحم
حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که نطفه در لوله های فالوپی کاشته می شود و در دیواره رحم کاشته نمی شود.

علائم احتمالی از دست دادن جنین 
احساسی که "مشکلی وجود دارد ".
خونریزی واژینال
گرفتگی رحم. این درد می تواند مانند درد پریودی می باشد.
درد پشت یا احساس درد در لگن.
تغییر در علائم حاملگی. احساس بارداری وجود ندارد.
تغییر در حرکات جنین. حرکت معمولا از حدود هفته ۱۵ به بعد دیده می شود.
خونریزی در دوران بارداری اولیه همیشه به معنای سقط جنین نیست. و همیشه سقط جنین موجب خونریزی نمی شود. هر زن و حاملگی او منحصر به فرد است.

درمان سقط جنین
اگر سقط جنین اتفاق بیفتد کار کمی برای توقف آن می توان انجام داد. اما مهم است که به پزشک مراجعه کنید. سونوگرافی علت خونریزی را تشخیص می دهد. بسیاری از زنان که سقط جنین را تجربه کرده اند نیاز به انجام کورتاژ برای پاک کردن رحم دارند. ممکن است پس از سقط جنین و یا زایمان زودرس خونریزی شدید و عفونت ایجاد شود که نیاز به نظارت دقیق دارد. زنان با گروه خون منفی نیاز به تزریق آمپول رگام دارند. این کار برای کمک به محافظت از نوزاد بعدی در مقابل عوارض گروه خون می باشد. اگر در مورد حاملگی خود نگران هستید چه کاری باید انجام بدهید

به پزشک مراجعه کنید.
به GP مراجعه کنید
به نزدیک ترین بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.
اکثر زنانی که دچار سقط جنین می شوند یا نوزاد مرده به دنیا می آورند از مشاوره سود می برند. 

منبع خبر : برگرفته از ooma،ninisite

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *