از کجا بفهمم ارتجاعی هستم

از کجا بفهمم ارتجاعی هستم؟ | از کجا بفهمم حلقوی هستم؟

اینکه پرده بکارت شما از نوع ارتجاعی هست یا نه؟ با معاینه توسط ماما یا پزشک زنان قابل تشخیص است. پرده بکارت ارتجاعی حین دخول پاره نمی شود، اما ” کش ” می آید و معمولا خونریزی ندارد.

پرده بکارت افراد مختلف از نظر اندازه، شکل، ضخامت، کشش و حتی حضور متفاوت است.” اگرچه پرده بکارت اشکال و اندازه های مختلف دارد، اما معمولا شکل هلالی دارند. هنگامی که بچه هستیم، پرده بکارت معمولا ضخیم تر است و با گذشت زمان پرده بکارت با انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، اسب سواری و یا انجام کلاس های ژیمناستیک نازک می شود. تولد بدون پرده بکارت بر شما و یا سلامت جنسی و باروری شما تاثیر ندارد.

بعضی از خانمها پرده بکارتی دارند که باید به وسیله جراحی برداشته شود، اما این امر نادر است.

انواع پرده بکارت

خاصیت ارتجاعی یعنی چه

پرده بکارت یک غشاء نازک که ورودی واژن را احاطه می کند. پرده بکارت در اشکال مختلف وجود دارد. شایع ترین نوع به شکل نیمی از ماه می باشد. این شکل اجازه می دهد تا خون قاعدگی از مهبل خارج شود. پرده بکارت از دو نظر یعنی جنس و شکل تقسیم بندی میشود: از نظر جنس به دو دسته ارتجاعی و غیر ارتجاعی طبقه بندی میشود:

۱- پرده بکارت ارتجاعی

که حین دخول پاره نمی شود، اما ” کش ” می آید و معمولا خونریزی ندارد. فردی که با پرده ارتجاعی دخول داشته ، اما خونریزی ندیده است ، باید بداند، در معاینه امکان تشخیص دخول وجود دارد. چون درسته که پرده پاره نشده است . اما ” کش آمده ” و ظاهرش تغییر پیدا میکند .

۲- پرده بکارت غیر ارتجاعی

یعنی پرده ی بکارت قابلیت کش آمدن ندارد و با پارگی از بین میرود. پرده های بکارت غیر ارتجاعی، حتما خونریزی خواهند داشت.

از کجا بفهمم ارتجاعی هستم؟

پرده بکارت از بافت رابط کلاژن که قابل انعطاف‌پذیری دارد، تشکیل شده است. این بافت مملو از گلیکوژن است. سطح داخلی و خارجی آن با اپیتلیوم (epithelium) چینه چینه پوشیده شده است.

اپیتلیوم نوعی بافتی پوششی است که از سلول‌های چندضلعی اجتماع یافته‌ای شکل گرفته است و پوشش سلولی سطوح خارجی و داخلی بدن از جمله پوست، دیوارهٔ رگ‌ها و حفره‌های کوچک را می‌پوشاند.

لبه پرده ارتجاعی بعد از رابطه جنسی دچار ساییدگی و شل شدگی شده، اثرات نزدیکی را مخاط واژن نشان میدهد و چین‌های اطراف آن باکره بودن فرا را مشخص می‌کند. بنابراین تنها تفاوت این نوع پرده بکارت با انواع دیگر در خونریزی و یا عدم خونریزی در برقراری رابطه است.

از کجا بفهمم حلقوی هستم؟

پرده بکارت حلقوی در ظاهر مشابه حلقه هایی می باشد که دور تا دور یکدیگر گرد آمده اند ، اما ظاهر آن در برخی از خانم ها ممکن است قابل تشخیص نباشد و تنها پس از رابطه جنسی نوع پرده بکارت قابل تشخیص باشد. اما در حالت کلی پرده ای که پس از رابطه جنسی پاره نشود و همچنین خونریزی نداشته باشد در  پرده بکارت حلقوی است. البته در مواردی که هنوز پارگی رخ نداده باشد پزشک با معاینه بالینی این تشخیص را انجام می دهد.

پرده بکارت از نظر شکل ظاهری

از کجا بفهمم حلقوی هستم

۱- پرده حلقوی

این نوع پرده شکلی شبیه حلقه با سوراخی در وسط آن است و متداول ترین شکل آن است و از اطراف به واژن چسبیده است و به دو شکل کشسانی و غیر کشسانی موجود هست. اندازه ی این سوراخ بسیار متغیر است. پرده حلقوی قابل اتساع با آمیزش جنسی پاره نمی‌شود.

۲- پرده بکارت مشبک یا سوراخ سوراخ

این پرده بکارت سراسر مدخل واژن را پوشانده است ولی دارای چندین روزنه است. سوراخ ها معمولا ریز هستند، درصد کمی از افراد پرده به این شکل دارند.

۳- پرده بکارت سپتوم دار یا تیغه ای

پرده ای كه پل پوستی در طول ورودی واژن دارد. گاهی این پل شناسایی نمی شود و فقط باعث نزدیکی های دردناک می شود. گاهی برای اولین بار طی زایمان طبیعی دیده می شود.

۴- پرده مسدود یا بسته یا بدون سوراخ

حالتی هایی پیش می آید که فرد از بدو تولد با هایمن کاملا مسدود بدنیا می آید و یا قطر این پرده به قدری زیاد هست که در زمان آمیزش و دخول دچار پارگی نمی شود و در زمان خون ریزی قاعدگی مانع خروج خون از بدن می شود. که در این مواقع باید فرد با مراجعه به پزشک نسبت به رفع آن اقدام کند که معمولا پزشک برای خروج خون قاعده گی و یا جلوگیری از آمیزش دردناک با جراحی سبکی این مشکل را مرتفع می کند.

۵- پرده بکارت دندانه دار

شبیه پرده حلقوی است با این تفاوت که کنره هایش نا منظم است. در واقع تفاوت این نوع پرده با پرده حلقوی یا گرد فقط در مضرس یا هفت و هشتی بودن لبه های حفره می باشد.

احتمال بازسازی خود به خودی پرده بکارت تنها در اطفال و دختران در سنین پایین وجود دارد. پس از عمل ترمیم بکارت، تشخیص آن توسط متخصص با توجه به نوع عمل، وضعیت بخیه و نوع پوست بیمار متفاوت خواهد بود. معمولا عمل ترمیم پرده بکارت در نوع ارتجاعی نتیجه خوبی حاصل نمی شود. تشخیص سلامت انواع پرده بکارت توسط متخصص زنان تنها قابل اطمینان می باشد.

بعضی از زنان درد پارگی پرده بکارت را متوجه می شوند اما برخی هیچ علائمی ندارند. در بسیاری از انسانها پرده بکارت در طول زمان نازک می شود و در نهایت به راحتی پاره می شود. در دیگر افراد، پارگی ممکن است واضح تر باشد. راسر می گوید: “ممکن است پارگی کاملا غیر قابل تشخیص باشد یا ممکن است درد یا خونریزی با اولین ورود تامپون یا اولین مقاربت ایجاد شود.” اگر پرده بکارت شما ضخیم تر و یا سفت تر باشد، بهتر متوجه پاره شدن آن می شوید.”

بسیاری تصور می كنند كه پرده بكارت، داخل واژن قرار دارد. در صورتیكه اینطور نیست. پرده بكارت، دقیقا در ورودی دهانه واژن قرار دارد . نهایتا ۱ سانتیمتر داخل تر. به همین دلیل، دخول های بسیار سطحی نیز ممکن است منجر به آسیب به پرده بکارت شوند.

بعد از اتمام عمل جنسی و نزدیکی، بهتر است که شما چند ساعتی رو استراحت کنید و از فعالیت شدید بدنی پرهیز کنید؛ ( ترجیحا راه نروید تا عمل جلوگیری از خونریزی به خوبی بوسیله بدن انجام بشه ) تا با این کار از تداوم خونریزی و درد ناشی از پارگی پرده بکارت جلوگیری کنید.

از علائم پارگی پرده بکارت لکه هایی بر روی واژن ، احساس درد در ناحیه واژن، تکه هایی از پوست پاره شده در دهانه واژن است.

منبع خبر : برگرفته از ooma

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. سلام من چن ماهه نامزد کردم با نامزدم رابطه داشتم خونی نیومد هربار ک رابطه داریم درد دارم پرده ام شبیه هیچکدوم از این عکسا نیس دکترهم نمیتونم برم میشه بگید پردم نوعش چیه

  2. معجزه کریمیان پاسخ

    عزیزم ب احتمال زیاد ارتجاعی هست نگران نباش فقط برو دکتر گواهی سلامت بگیر

  3. سلام من عقد کردم سه بار با شوهرم رابطه داشتم خون ریزی نداشتم فقط سوزش دارم خیلی نگرانم به نظرتون پردم ارتجاعی هس؟؟؟ خانوادمم خبر ندارن روم نمیشه بگم راهنمایی کنید

  4. سلام من تاحالا از جلو رابطه نداشتم و وقتی درست میکنم هیچی احساس نمیکنم حال دردم هم نمیاد تا نصف انگشتم میره بنظرتون ارتجاعی هستم میشه لطفاً زود جواب بدین

  5. سلام من ۱ماهه نامزد کردم من تاحالا باهاش از جلو رابطه نداشتم و دقتی دستم رو میکنم هیچی حس نمیکنم درد هم ندارم آیا ارتجاعی هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *