از کجا بدونم کم خونی دارم؟!

گلبول های قرمز وظیفه رساندن اکسیژن به بدن ما و حذف دی اکسید کربن از آن را دارند. اگر این فرایندها به درستی کار نکنند، ما توسط دی اکسید کربن مسموم می شویم.

علل این امر می تواند متفاوت باشد ، و همچنین درمان آن نیز ممکن است.

از کجا بدونم کم خون هستم؟
دلایل کم خونی می تواند بسیار متفاوت باشد. البته همه ما هر از چند گاهی خسته می شویم ، اما اگر بیشتر این علائم برای شما قابل استفاده است ، ارزش آن را دارد که آن را چک کنید.

۱٫ پوست کمرنگ و داخل پلکهای پایین

هنگامی که بدن ما اکسیژن کافی دریافت نکرده و از کاهش تعداد گلبول های قرمز رنج می برد ، پوست ما تغییر رنگ می دهد و بسیار کم رنگ به نظر می رسد . این امر نه تنها در مورد صورت بلکه در کل بدن بخصوص دستها ، قسمت داخلی پلکهای پایینی و زبان صدق می کند.

۲٫ ضربان قلب نامنظم

مقادیر کم هموگلوبین باعث می شود قلب برای پمپ کردن خون از طریق سیستم ما سخت تر از حد نرمال باشد ، باید تلاش زیادی کرد و سعی کرد اکسیژن کافی را در بدن ما ایجاد کند که باعث ضربان قلب نامنظم می شود .

۳٫ خستگی

اگر اندام های ما مقدار مناسب اکسیژن را دریافت نکنند، بدن ما باید برای تولید انرژی کافی برای عملکرد روزمره تلاش بیشتری بکند و این باعث می شود احساس خستگی کنیم .

۴٫ مشکلات مربوط به تمرکز

تمام اندام های ما برای عملکرد خوب به اکسیژن نیاز دارند و مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر سطح اکسیژن پایین تر از حد لازم باشد، نمی توانیم به درستی فکر کنیم و از تمرکز ضعیف رنج می بریم .

۵٫ نازک شدن ناخن

اگر ناخن های شما شکننده است یا شکل قاشق مانند ایجاد می کند ، این ممکن است یکی دیگر از علائم کم خونی رایج اما شناخته نشده است. ناخن ها برای سالم ماندن به اکسیژن نیاز دارند.

۶٫ ترک هایی در گوشه های لب شما

بیشتر ما لب های خشک یا ترک خورده را گاهی از وزش باد ، آفتاب و یا دمای سرد دریافت می کنیم ، اما کم خونی باعث ایجاد ترک در مناطق خاص می شود که این امر در گوشه های لب تأثیر می گذارد.

۷٫ اشتیاق غیرمعمول برای مواد غیر مغذی

دانشمندان هنوز توضیحی در مورد اینکه چرا کم خونی باعث این هوس های عجیب و غریب می شود ، نیست ، اما رایج ترین آنها تمایل به خاک ، گچ یا یخ است.

درمان طبیعی کم خونی :
انواع مختلف کم خونی وجود دارد و بسته به علت ایجاد این بیماری ، درمان متفاوت خواهد بود.

۱- سطح اسید معده را بهبود ببخشید:

هنگامی که معده ما به اندازه کافی اسید تولید نمی کند ، بدن ما نمی تواند مواد غذایی را به میزان لازم تجزیه کند و این ممکن است باعث سوء جذب مواد معدنی و ویتامین ها از جمله آهن و ویتامین B12 شود. مواد غذایی و مکمل های غذایی به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کنید اما به سیستم شما وارد نمی شود.

راه های بهبود سطح اسید کم:
سرکه سیب : یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب رقیق کرده و ۱۵ دقیقه قبل از غذا بنوشید.

زنجبیل به تحریک آب گوارشی کمک می کند.

مواد غذایی تخمیر شده باعث بهبود هضم نیز می شوند.

سطح اسید کم می تواند باعث بیماری به نام روده نشت یافته شود، زیرا غذا به درستی هضم نمی شود و باعث تحریک روده می شود.

۲٫ روده نشتی را بهبود ببخشید:

روده نشتی شرایطی است که در آن روده کوچک مشکل پیدا می کند. وقتی این اتفاق بیفتد ، ذرات غذایی و سموم هضم نشده از طریق روده ها و جریان خون وارد می شوند و باعث ایجاد مشکلات مختلف سلامتی از جمله کم خونی می شوند. بیشتر اوقات روده نشتی ناشی از رژیم نامتعادل است ، بنابراین بهترین راه برای اصلاح آن تغییر آنچه می خورید است.

– حساسیت های غذایی را از بین ببرید.

– چربی های سالم مانند ماهی و روغن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

– غذای فرآوری شده مصرف نکنید.

۳٫ غذاهای تخمیر شده بخورید:

مواد غذایی تخمیر شده حاوی پروبیوتیک ها هستند ، که باکتری های خوبی هستند که به سیستم گوارشی ما کمک می کنند تا به خوبی کار کند. این باکتری ها برای ترمیم آستر روده شناخته شده اند. نمونه هایی از غذاهای تخمیر شده عبارتند از:

کلم ترش

کفیر

پنیرهای خام

ماست

میسو

کوبوچا

۴٫ حساسیت های غذایی را از بین ببرید:

حساسیت های غذایی می تواند دستگاه گوارش را تحریک کرده و مسئول ایجاد روده نشتی باشد. جلوگیری از هرگونه عدم تحمل غذایی به بهبودی آن کمک خواهد کرد.

۵٫ میزان مصرف فولات را افزایش دهید:

فولات نوعی ویتامین B9 است و در بسیاری از عملکردها در بدن ما از جمله ساخت گلبول های قرمز سالم نقش مهمی دارد.

مواد غذایی حاوی فولات :

سبزیجات سبز

لوبیا

پاپایا

میوه های خانواده مرکبات

غلات کامل

۶٫ میزان مصرف B12 را افزایش دهید:

ویتامین B12 همچنین یک عنصر اساسی سلولهای قرمز خون سالم است. گیاهخواران و زنان باردار در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند.

مواد غذایی پر ویتامین B12 :

گوشت

تخم مرغ

لبنیات

ماهی

غذای دریایی

۷٫ میزان جذب آهن را افزایش دهید:

آهن یکی از عناصری است که برای عملکرد صحیح بدن ما ضروری است. این ماده معدنی کلیدی برای تولید گلبول های قرمز است و کمبود آن به احتمال زیاد باعث کم خونی خواهد شد. ۲ راه برای افزایش مصرف آهن وجود دارد – از طریق مکمل ها و مواد غذایی.

مواد غذایی پر از آهن :

گوشت قرمز

چغندر

جگر

اسفناج

کلم بروکلی

عدس و لوبیا

آجیل

دانه ها 

منبع خبر : asriran

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.