از کجا بدونم “کمبود اسید فولیک” دارم؟!

کمبود اسید فولیک در بدن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و مصرف برخی نوشیدنی ها و غذاها منابع خوبی از اسید فولیک هستند، همچنین تغییرات رایجی وجود دارد که خبر از کمبود اسید فولیک می دهد.

اسید فولیک و علائم کمبود آن در بدن
اگر اسید فولیک به اندازه کافی در رژیم غذایی نداشته باشید، ممکن است دچار کمبود اسید فولیک شوید. برخی نوشیدنی ها و غذاهای خاص، مانند مرکبات و سبزیجات سبز تیره، به ویژه منابع خوبی از اسید فولیک هستند. نداشتن اسید فولیک به اندازه کافی در رژیم غذایی می تواند در عرض چند هفته منجر به کمبودهایی شود. هم چنین ممکن است کمبود در صورتی رخ دهد که بیماری یا جهش ژنتیکی داشته باشید که از جذب یا تبدیل اسید فولیک به فرم قابل استفاده خود جلوگیری کند.

از کجا بدونم کمبود اسید فولیک دارم، علائم کمبود فولیک اسید

کمبود ویتامین می تواند باعث کم خونی شود ، کم خونی شرایطی است که در آن تعداد کمی گلبول های قرمز دارید کم خونی می تواند بافت های بدن را از اکسیژن محروم کند چون گلبول های قرمز خون اکسیژن را حمل می کنند. این ممکن است بر عملکرد آن ها تاثیر بگذارد. اسید فولیک به ویژه در زنان هنگام باروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کمبود اسید فولیک در دوران بارداری می تواند منجر به نقص های مادرزادی شود.

اکثر مردم اسید فولیک را از غذا دریافت می کنند. بسیاری از غذاها در حال حاضر فولات بیشتری به شکل اسید فولیک، یک نوع ترکیبی از اسید فولیک دارند تا از کمبود آن جلوگیری شود. با این وجود،مکمل ها برای زنانی که قصد بارداری دارند توصیه می شود.

فواید و کاربردهای اسید فولیک در بدن
چنانچه پیش از این هم بخش سلامت نمناک کامل توضیح داد اسید فولیک یک نوع ویتامین ب است که به شما کمک می کند:

DNA بسازید

ترمیم DNA

تولید گلبول های قرمز خون (گلبول قرمز)

علائم کمبود اسید فولیک اغلب شامل موارد زیر هستند:

خستگی
موهای خاکستری
دردهای دهانی
زبان ملتهب
مشکلات رشد

علائم کم خونی که ناشی از کمبود اسید فولیک هستند عبارتند از:
خستگی مداوم
ضعف
رخوت
پوست رنگ پریده
کوتاهی نفس
ناتوانی

مشکلات شناختی :

اسید فولیک برای سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم است اگر بدن فاقد این ویتامین باشد، ممکن است با افسردگی ،مشکلات تمرکز، فراموشی و احساس عصبانیت داشته باشید. کمبود اسید فولیک اگر به درستی درمان نشود ممکن است خطر ایجاد اختلالات جدی مانند جنون یا بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

تغییراتی در بدن که خبر از کمبود اسید فولیک می دهد

بدن درد از علائم کمبود اسید فولیک:
در موارد شدید کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک است مغز اکسیژن کمتری نسبت به حالت ایده ال دارد. در پاسخ، شریان ها شروع به ورم می کنند و سردرد می گیرید. اما مغز تنها اندامی نیست که اکسیژن را کم می کند، بنابراین می توانید درد را در بخش های دیگر بدن دچار کمبود آهن، به ویژه در سینه و پاها حس کنید.

رنگ پریدگی یکی از علائم کمبود اسید فولیک:
هموگلوبین ، پروتئین موجود در سلول های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن از ریه های شما به تمام بافت های بدن است. زمانی که بدن فاقد اسید فولیک است، به اندازه کافی گلبول های قرمز خون (و هموگلوبین) ندارد که عضوهای داخلی بدن را با مقدار اکسیژن لازم تامین می کنند. این می تواند منجر به احساس ضعف و خستگی عضلات، بی حسی در دست ها و پاهای شما و پوست رنگ پریده شود.

تنفس های کوتاه و مشکلات تنفسی :
اگر به خود توجه داشته باشید که هنگام انجام کارهایی معمولا نفس نفس می زنید، این به این معنی است که سطح اکسیژن پایین است چون بدن فاقد گلبول های قرمز خون است. علاوه بر این علامت، ممکن است شما هم چنین میزان ضربان قلب و احساس گیجی و یا حتی غش کردن را نیز تجربه کنید.

مشکلات هاضمه از علائم کمبود اسید فولیک:
این علائم معده و روده چون تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال پس از غذا ممکن است اولین نشانه های کمبود اسید فولیک بدن باشد. علاوه بر این، در موارد حاد، ممکن است دچار بی اشتهایی شوید که معمولا منجر به کاهش چشمگیر وزن می شود.

دهان درد از کمبود اسید فولیک خبر می دهد :
این علائم معمولا زمانی رخ می دهند که فقدان اسید فولیک بسیار شدید است، بنابراین نباید آن ها را نادیده گرفت. زبان ممکن است متورم، قرمز و یا براق باشد، که معمولا در اطراف نوک و لبه ها در ابتدا ایجاد می شود. به خاطر کاهش گلبول های قرمز خون، ممکن است احساس درد هنگام بلعیدن و یا درد را داشته باشید.

ضعیف شدن حس چشایی از علائم کمبود اسید فولیک:
طبق برخی مطالعات ، علاوه بر زخم های دهان ، کمبود اسید فولیک ممکن است منجر به مشکل در حس و درک طعم غذای شما شود و در عملکرد حس چشایی شما اختلال ایجاد کند. این امر به دلیل این اتفاق می افتد که گیرنده های طعم شما به نام پاپیله ها به دلیل مشکلات زبان موجود نمی توانند از طریق سیستم عصبی شما پیامهایی به مغز شما ارسال کنند.

علل کمبود فولات چیست؟
فولات یک ویتامین قابل حل در آب است که در آب حل می شود و در سلول های چربی شما ذخیره نمی شود، این به این معنی است که باید فولات را نگه دارید چون بدن نمی تواند ذخیره داشته باشد افراد مقادیر اضافی ویتامین های محلول در آب را در ادرار خود دفع می کنند.

علل اصلی فقر اسید فولیک عبارتند از:

تغذیه:

کمبود میوه های تازه، سبزیجات و غلات در رژیم غذایی عامل اصلی کمبود فولات است. به علاوه، خوردن غذاهایی که خیلی پخته می شوند گاهی اوقات باعث از بین رفتن این ویتامین می شود سطح فولات در بدن در صورتی که غذاهای غنی از اسید فولیک به اندازه کافی نخورید، می تواند در عرض چند هفته کاهش پیدا کند.

سبزیجات در رژیم

کمبود سبزیجات در رژیم غذایی عامل اصلی کمبود فولات است.

بیماری هایی که می تواند باعث کمبود اسید فولیک شوند:
بیماری هایی که بر جذب در دستگاه گوارش تاثیر می گذارند می توانند باعث کمبود اسید فولیک شوند. این بیماری ها عبارتند از:

بیماری کرون
بیماری سلیاک
انواع خاصی از سرطان ها
مشکلات کلیوی که به دیالیز نیاز دارند

ژنتیک:

برخی از افراد جهش ژنتیکی دارند که مانع از تبدیل مناسب آن ها از رژیم غذایی و یا اسید فولیک مکمل به فرم قابل استفاده اش می شود.

عوارض جانبی دارو
برخی داروها می توانند موجب کمبود اسید فولیک شوند. این موارد عبارتند از:

فنی توئین(Dilantin)
تری متوپریم
متوترکسات
سولفا سالازین

کمبود اسید فولیک چگونه تشخیص داده می شود؟
در بخش های قبلی سلامت نمناک گفته شد که کمبود فولات با یک تست خون تشخیص داده می شود پزشکان اغلب میزان اسید فولیک زنان باردار را در دوران بارداری تست می کنند.

عوارض کمبود اسید فولیک چیست؟
فولات برای تولید نرمال گلبول های قرمز نیاز است. عوارض مربوط به کمبود اسید فولیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کم خونی مگالوبلاستیک به این معنی است که گلبول های قرمز بزرگ تر از نرمال هستند و به طور کامل توسعه نیافته هستند.

سطوح پایین سلول های خونی سفید و پلاکت ها

نقص های مادرزادی در نخاع و مغز جنین در حال رشد که نقص لوله عصبی نامیده می شوند.

درمان کمبود اسید فولیک:
درمان شامل افزایش مصرف خوراکی اسید فولیک است. شما هم چنین می توانید اسید فولیک یا مکمل فولات را نیز بخورید. کسانی که دارای جهش ژنتیکی هستند جذب اسید فولیک را تحت تاثیر قرار می دهند، باید فولات متیلت شده را به منظور اجتناب از کمبود دارو مصرف کنند. فولات اغلب با دیگر ویتامین های ب در مکمل ها نیز ترکیب می شود. اینها گاهی به نام ویتامین ب نامیده می شوند.

پیش گیری از کمبود اسید فولیک در بدن
غذای مقوی بخورید تا از کمبود اسید فولیک جلوگیری کنید. غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد اسید فولیک هستند عبارتند از:

سبزیجات سبز از جمله بروکلی و اسفناج
کلم بروکسل
نخود
مرکبات
میوه هایی مثل موز و خربزه
عصاره گوجه فرنگی
تخم مرغ ها
لوبیا
بنشن
قارچ ها
مارچوبه
دل
جگر
گندم

مقدار اسید فولیک توصیه شده روزانه ۴۰۰ میلی گرم است. زنانی که قصد بارداری دارند باید مکمل اسید فولیک را مصرف کنند فولات برای رشد نرمال جنین حیاتی است.

منبع خبر : iran.pezeshk.us

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.