ادویه جات بسیار مغذی هستند

پزشكان و متخصصین تغذیه همواره از میوه ها و سبزی‌ها به عنوان منابع آنتی اكسیدان نام می‌بردند حال آنكه امروزه تحقیقات نشان می‌دهند ادویه را هم می‌بایست به لیست مواد غذایی مفید بیفزاییم. تا به امروز ادویه تنها به عنوان طعم و رنگ دهنده غذا استفاده می شد ولی غافل از آنكه ادویه جات دارای خواص بسیاری هستند كه از آن جمله به موارد زیر می‌توان اشاره كرد:

۱ _ ادویه‌ها اثر ضدالتهابی دارند و التهاب سبب آسیب سلول‌های بدن می‌شود.
۲ _ شما می‌توانید غذایتان را با ادویه لذیذتر كنید، به این ترتیب نیاز كمتری به مواد مضری همچون شكر، نمك و روغن خواهد بود.
۳ _ ادویه اثر ضدعفونی كننده هم دارد.
۴- با مصرف ادویه آنزیم‌ها و هورمون‌های موثر در رشد تومورهای سرطانی كاهش یافته و به این ترتیب سبب از بین رفتن سلول سرطانی می‌شود. لازم به ذكر است این آزمایشات بر روی موش‌هایی انجام گرفته است كه در آزمایشگاه میزان زیادی ادویه به آنها خورانده شده است ولی مسئله اینجاست كه آیا میزان مصرف ادویه ما در سیستم معمول پخت و پز غذا برای چنین عملیات ضدتوموری كافی خواهد بود؟ هنوز پاسخ دقیقی وجود ندارد. طی بررسی‌های گوناگون در مراكز مختلف دنیا استفاده از ادویه در درمان آلزایمر نیز مفید است البته تاثیرات آن بر روی بیماری‌های دیگر را نیز نباید نادیده گرفت. به عنوان مثال مصرف هرروزه دارچین به میزان نصف قاشق چای خوری، قند و كلسترول بد و تری گلیسرید را پایین می‌آورد. این میزان برای تری گلیسرید ۲۵ درصد و برای كلسترول ۲۰ درصد است.

تحقیقات بر روی ارگانو نیز نشان داده كه میزان آنتی اكسیدان و ویتامین E این ادویه بیشتر از اغلب سبزیجات و میوه‌ها است. جالب توجه اینكه در میان ادویه‌ها برخی از آنها نه تنها دارای مصارف خوراكی هستند بلكه برای مقاصد غیرخوراكی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان مثال از زردچوبه در قدیم الایام به عنوان منعقدكننده خون در خونریزی‌های جزیی و زخم‌های سطحی استفاده می‌شده است در ضمن رانندگان جاده‌ای نیز از این ادویه به هنگام سوراخ شدن رادیاتور ماشین خود استفاده می‌كردند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *