احساس گرگرفتگی در بارداری، ۱۲ پیشنهاد برای درمان!

علت گر گرفتگی و عرق کردن زیاد در بارداری
عرق کردن در بارداری مانند گرگرفتگی و داغ شدن دست و پا، بواسیر، خونریزی لثه و آکنه یک نشانه طبیعی در دوران باردای است. خانم‌های باردار در سه ماه اول، سه ماه آخر و بعد از زایمان ممکن است دچار گرگرفتگی و تعرق شدید در طول روز و عرق کردن شبانه شوند. علت تعرق زیاد در بارداری این است که خانم‌های باردار دچار نوسانات شدید هورمونی و افزایش فشار خون می‌شوند. در دوران بارداری، میزان استروژن در بدن تغییر می‌کند و این تغییرات و دگرگونی‌ها، غده هیپوتالاموس را که مسئول تنظیم دمای بدن است را گیج می‌کند، به‌گونه‌ای که حتی در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد هم احساس گرما می‌کنید. این غده برای کم کردن گرما، بدن را وادار می‌کند تا عرق کند تا از این طریق دمای بدن را کاهش داده و بدن را خنک کند. البته افزایش پیدا کردن سوخت و ساز بدن و متابولیسم هم از دیگر عوامل تعریق است.

احساس گرگرفتگی در بارداری، گرگرفتگی در اواخر بارداری

نکته: اگر عرق کردن در خانم‌های باردار با تب یا ضربان قلب سریع و فشار خون بالا یا نشانه‌های دیگر همراه بود، باید حتما به پزشک خود مراجعه کنند.

نکته: تکرار و شدت عرق در روز و به خصوص عرق سرد شبانه از خانمی تا خانم دیگر متفاوت است. به طور مثال بعضی از خانم‌ها از شدت تعرق زیاد در شب، از خواب بیدار شده و خیس عرق هستند، در صورتی که ممکن است خانم باردار دیگری یک یا دوبار تعرق شبانه را تجربه کند.

۱. نوشیدن آب و مایعات طبیعی
برای حفظ و افزایش آب بدن، حتما آب و مایعات طبیعی خنک بنوشید؛ چراکه با تعرق، مقدار قابل توجهی از آب بدن کم شده و این مسئله باعث احساس ضعف و سرگیجه در شما می‌شود. با نوشیدن آب عرق شما به مروز کمتر شده و بوی زننده کمتری خواهد داشت.پس حتما همراه خود یک بطری آب خنک داشته باشید و مرتبا آب بنوشید، به خصوص اگر در حال فعالیت کردن در گرما هستید، منتظر نمانید تا تشنه یا دهانتان خشک شود.
توجه: برای مطمئن شدن از میزان مناسب آب بدن خود می‌توانید به ادرار خود توجه کنید. اگر رنگ ادرار شما سفید یا زرد کم رنگ است، میزان آب بدن شما مناسب است.

۲. دور ماندن از نور خورشید و گرما
سعی کنید در نور روز قرار نگیرید و در محیط‌هایی با تهویه مناسب و مطبوع بمانید.

۳. دوری از فعالیت در گرما
سعی کنید فعالیت‌های خود را اول صبح و یا بعد از ظهر که هوا خنک‌تر است انجام دهید تا کمتر عرق کرده و ضعف نکنید.

۴. گرفتن دوش
اگر قادر هستید به راحتی حمام بروید، مرتبا دوش بگیرید و از صابون‌های ضد باکتریایی استفاده کنید تا احساس گرگرفتگی شما کاهش پیدا کند.

۵. پوشیدن لباس خنک، گشاد و روشن
انتخاب لباس مناسب در بارداری بسیار مهم است. حتما لباس‌های گشاد با الیاف طبیعی بپوشید تا بدنتان بتواند نفس بکشد. علاوه بر آن لباس‌های زیری که از جنس پنبه هستند نیز به تنفس بدن شما کمک می‌کند. از پوشیدن لباس‌های تیره دوری کنید، چراکه گرما را به خود جذب می‌کند. اگر می‌توانید لباس‌های چند لایه بپوشید، تا در صورت امکان بتوانید یک لایه آن را بردارید یا بپوشید.

۶. داشتن استراحت کافی
داشتن یک برنامه و ساعت منظم برای خواب و داشتن استراحت کافی به عملکرد صحیح و بهتر هیپوتالاموس کمک می‌کند. پس سعی کنید در یک ساعت مشخص به رختخواب رفته و خود را آماده خواب کنید. البته نحوه صحیح خوابیدن در بارداری را نیز رعایت کنید.

۷. خوابیدن روی حوله
سعی کنید روی حوله بخوابید، چرا که با انجام این کار، حوله عرق‌های اضافی بدن شما را جذب می‌کند.

۸. داشتن یک برنامه غذایی مناسب
مصرف سویا، فیبر خوراکی، کلسیم، ویتامین‌های B , C, D و داشتن یک رژیم غذایی مناسب در بارداری به شما کمک می‌کند تا تعرق کمتری (به خصوص تعرق شبانه)، خصوصا در سه ماه اول بارداری داشته باشید. از خوردن غذا‌های پر چرب، پر ادویه و تند، شیرین، قهوه و چای (خوراکی‌های کافئین دار) سیگار و الکل اجتناب کنید.

۹. استفاده از بادبزن یا پنکه
داشتن یک بادبزن یا پنکه کوچک دستی، به شما کمک می‌کند تا خنک شده و عرق‌های شما تبخیر شود.

۱۰. استفاده از پودر بچه پودر بدون تالک
پودر بچه یا پودر‌های بدون تالک را در قسمت‌هایی از بدن که مستعد به سایش و جذب رطوبت هستند زده و از عرق سوز شدن آن نواحی جلوگیری کنید.

۱۱. ایجاد تهویه مناسب در اتاق خواب
با استفاده از پنکه یا تهویه مناسب، یا باز کردن پنجره، دمای اتاق خود را خنک نگه داشته تا گرگرفتگی شبانه را کاهش داده و خوابی راحت داشته باشید.

۱۲. ورزش کردن
ورزش در زمان بارداری به تمام بانوان توصیه می‌شود؛ پس از یکجا نشستن خودداری کنید. فعالیت کم و نشستن مداوم، شدت گرگرفتگی و تعرق را افزایش می‌دهد. ورزش کردن منظم، عملکرد بدن را بهتر کرده و به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند که این خود باعث کاهش اختلال عملکرد هیپوتالاموس می‌شود. ورزش شنا می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.
توجه: توجه کنید قبل از ورزش کردن حتما در مورد نوع ورزش و شدت انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

کلام آخر
یکی از مهم‌ترین دوران زندگی هر خانمی دوران بارداری است که همواره با تغییراتی در روح و جسم مادر همراه است. تغییرات هورمونی و افزایش متابولیسم، از واکنش‌های دوران بارداری در بدن مادر است که این تغییرات موجب بوجود آمدن نشانه‌هایی از جمله عرق کردن زیاد در بارداری می‌شود. با داشتن آرامش در دوران بارداری می‌توان تا حدی از شدت این نشانه‌ها کاست و از استرس بارداری نیز جلوگیری کرد. 

منبع خبر : برگرفته از setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.